دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

افراد اتیسم قبل از 6 سالگی خدمات توانبخشی را دریافت كنند
 
كاردرمانگر دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، بر اهمیت دریافت خدمات توانبخشی برای افراد اتیسم در سنین كودكی تاكید كرد.
افراد اتیسم قبل از 6 سالگی خدمات توانبخشی را دریافت كنند كاردرمانگر دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، بر اهمیت دریافت خدمات توانبخشی برای افراد اتیسم در سنین كودكی تاكید كرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، افشین نعمتی گفت: خدمات كاردرمانی برنامه ریزی شده، مداوم و منظم، می تواند به كودكان طیف اتیسم در داشتن زندگی مستقل، كمك كند.

وی افزود: كودكان طیف اتیسم در تست های مربوط به تشخیص سندرم طیف اتیسم (ASD)، دارای نتایج غیر نرمال هستند. مثلاً این كودكان حس های متمایزی را در فرایند رشدی دارند و چون فرایند حسی – حركتی و یكپارچگی حسی انسان برای زندگی عادی و معمول بسیار حائز اهمیت است، افراد طیف اتیسم در این زمینه با مشكل روبه رو می باشند.

نعمتی ادامه داد: كودكان طیف اتیسم كه هایپرسنس باشند، به دلیل اینكه محرك را به صورت بیش حسی و شدید احساس می كنند (برای مثال در لمس شدن مشكل دارند)، و اگر هایپو سنس باشند، محرك های عادی برای فرد نمی تواند عكس العمل لازم را ایجاد كند، در زندگی روزمره با مشكل روبه رو می شوند.

این فارغ التحصیل رشته كاردرمانی از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در زمینه روند توانبخشی برای كودكان اتیستیك، گفت: این كودكان با تشخیص اولیه از سوی روانپزشكان و یا فوق تخصص نورولوژی اطفال، به بخش های كاردرمانی ارجاع داده می شوند كه در بدو ورود این كودكان به برنامه توانبخشی، با انجام تست های مربوطه و بر اساس نوع و شدت بیماری، طبق پروتكل های تخصصی و استاندارد، برنامه توانبخشی در حیطه كاردرمانی و در صورت نیاز، همزمان در حیطه های گفتاردرمانی و…، خاص هر یك از بیماران تدوین می شود.

وی افزود: در فرایند توانبخشی، از طریق پروتكل یكپارچگی حسی، حس های پایه ای كودك را تعدیل می كنیم تا بتوانیم در مرحله بعد، اعمال حسی-حركتی و دركی -حركتی كودك را ارتقا ببخشیم.

كاردرمانگر كلینیك پزشكی-توانبخشی، گفت: در فرایند دركی-حركتی، چالش های كودك در حین حركت را به تدریج افزایش می دهیم و همزمان، حافظه كاری و عملكردهای چند جانبه او را تقویت می كنیم تا كودك بتواند از همه قابلیت های مغزی خود استفاده كند.

وی تاكید كرد: خدمات كاردرمانی، علاوه بر اینكه بر عملكرد حسی-حركتی افراد اتیسم مؤثر است، هماهنگی حركتی در اندام این افراد را ارتقا می دهد و سعی می كند تا در بازه زمانی مشخص، پیشرفت در عملكرد جسمی داشته باشد كه با توجه به نیاز و شرایط هر یك از بیماران، خدمات كاردرمانی جسمی می تواند همزمان با خدمات كاردرمانی ذهنی و گفتاردرمانی، و با كمك گروهی از متخصصان مختلف حوزه توانبخشی (Teamwork) به بیمار ارائه شود.

نعمتی در پاسخ به سوالی مبنی بر سن مناسب برای دریافت این خدمات، اظهار داشت: با توجه به فرایند رشد مغزی، هر چه افراد در سنین پایین تر به ویژه قبل از 6 سالگی در برنامه توانبخشی قرار بگیرند، تأثیرات خدمات روی بیمار بسیار بیشتر و چشمگیرتر خواهد بود.

وی همچنین تاكید كرد: افراد اتیستیك اگر در سنین رشد، به صورت مداوم و منظم، خدمات كاردرمانی جسمی و ذهنی دریافت كنند، نتایج حاصل از توانبخشی بیمار بسیار بیشتر و تأثیرگذاری آن در داشتن زندگی مستقل و انجام كارهای شخصی، به مراتب بیشتر است.

نعمتی، تداوم در دریافت خدمات توانبخشی و پیگیری دوره ای آن در بزرگسالی را در تقویت فعالیت های روزمره زندگی شخصی و عملكرد كاری (اكیوپیشنال پرفورمنس)، بسیار حائز اهمیت دانست.

وی تصریح كرد: لازمه تأثیرگذاری و ماندگاری آثار خدمات توانبخشی در بیمار، اجرای برنامه منظم و مداوم توانبخشی است، چرا كه با توقف آن، قابلیت های به دست آمده توسط بیمار، به مرور كاهش می یابد.

نعمتی در پایان، با اشاره به امكانات توانبخشی در سطوح مختلف طیف اتیسم در كلینیك پزشكی-توانبخشی كه تحت نظر اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی فعالیت می كند، افزود: همه خدمات حوزه كاردرمانی تا دیگر خدمات مورد نیاز افراد طیف اتیسم از ابتدایی ترین تا پیشرفته ترین خدمات، در این كلینیك موجود است و با توجه به شرایط و نیازهای هر یك از این افراد، خدمات توسط درمانگران با تعرفه دولتی و حتی در خصوص برخی خدمات، به صورت رایگان ارائه می شود.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۸:۱۵ - ۱۳/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۳