دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

160 بیمار مبتلا به اوتیسم از بهزیستی گلستان خدمات می گیرند
 
گرگان - ایرنا - سرپرست اداره كل بهزیستی گلستان گفت: 160 بیمار مبتلا به اوتیسم كه اختلال آنان تایید شده از این اداره كل خدمات دریافت می كنند.
160 بیمار مبتلا به اوتیسم از بهزیستی گلستان خدمات می گیرند گرگان - ایرنا - سرپرست اداره كل بهزیستی گلستان گفت: 160 بیمار مبتلا به اوتیسم كه اختلال آنان تایید شده از این اداره كل خدمات دریافت می كنند.

عارف كیانی روز شنبه همزمان با روز جهانی اوتیسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: راه اندازی مراكز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال اوتیسم و مراكز چندمعلولیتی با كاربری اوتیسم در مناطق كم برخوردار از اقدامات این اداره كل برای ارایه خدمت به این بیماران است.

وی بیان كرد: مركز درمان و آموزش اختلال اوتیسم در گرگان با ظرفیت اسمی 50 نفر اكنون 44 نفر از مبتلایان به این اختلال را تحت پوشش دارد.

وی یادآور شد: همچنین مركز افق در گنبدكاووس با ظرفیت اسمی 30 نفر خدمات لازم را به جامعه هدف ارایه می كند كه این مركز پایگاه غربالگری تشخیص و تایید قطعی اختلال اوتیسم گلستان است.

سرپرست اداره كل بهزیستی گلستان گفت: سهم سازمان مركزی و خانواده ها در مبلغ پرداخت یارانه هر مددجو در این مراكز، به ترتیب 15 میلیون و سه میلیون و 100 ریال است.

كیانی با اشاره به برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اوتیسم در گلستان، افزود: به دلیل اهمیت تشخیص و مداخلات توانبخشی بهنگام این اختلالات در سنین طلایی مداخلات در 2 تا پنج سالگی و با توجه به تنوع و وسعت برنامه های مداخله ای برای اجرای برنامه درمانی منظم تر و دارای ساختار، تدوین و اجرای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال اوتیسم در دستور كار قرار گرفته است.

160 بیمار مبتلا به اوتیسم از بهزیستی گلستان خدمات می گیرند

سرپرست اداره كل بهزیستی گلستان گفت: در سال 96 برنامه غربالگری در استان انجام شد و از سال 99 به بعد این كار در قالب برنامه غربالگری ملی اوتیسم در حال انجام است.

كیانی اظهار داشت: راه اندازی سامانه ملی و الكترونیك غربالگری و تشخیص اختلال اوتیسم خـدمت دیگری است كه در راسـتای اجرای برنامه غربالگری، تشـخیص و مـداخله در این اختلال در گلستان انجام می شود.

160 بیمار مبتلا به اوتیسم از بهزیستی گلستان خدمات می گیرند

سرپرست اداره كل بهزیستی گلستان با اشاره بسته آموزشی "روزنه" ویژه مداخلات خانواده محور به عنوان آموزش خانواده ها گفت: بهزیستی توجه ویژه ای در ارتباط با مداخلات بهنگام و توجه به نقش والدین در این مداخلات دارد و معتقدیم حضور دائم در مراكز آموزشی و توان بخشی ویژه و انجام فعالیت های مختلف آموزشی و توان بخشی به صورت انفرادی در افراد دارای اوتیسم، به دلیل وجود نقایص ارتباطی به عنوان برجسته ترین ویژگی ها، خطر گسترش این ناتوانی را افزایش می دهد.

كیانی اظهار داشت: برنامه مداخلات خانواده محور در اختلال اوتیسم، برنامه ای برگرفته از دیدگاه توان بخشی مبتنی بر جامعه است كه در آن، فعالیت اصلی مداخله بر عهده والدین نهاده شده و ارزیابی ها و هدایت برنامه توسط متخصصان مختلف حیطه توان بخشی و آموزش انجام می شود.

وی بیان كرد: در این برنامه، والدین و اعضای خانواده فرد دارای اختلال اوتیسم، از جمله افراد كلیدی در این روش در نظر گرفته می شوند كه به همین منظور حضور والدین در برنامه ها و انجام فعالیت های توانبخشی و آموزشی در منزل می تواند كارایی برنامه ها را بیشتر كند.

برچسب ها
- سازمان بهزیستی
- گرگان
- گلستان
- اوتیسم
- وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۷:۵۰ - ۱۳/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۷