دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

عدم تعهد برخی دانشگاه ها برای خوابگاه ورودی های جدید
 
دانشگاه های دولتی كه از طریق كنكور سراسری سال 1401 دانشجو می پذیرند شرایط خود را برای اختصاص خوابگاه دانشجویی اعلام كرده اند و از این میان 32 دانشگاه اعلام كردند تعهدی برای خوابگاه ندارند.


خوابگاه دانشجویی به عنوان خانه دوم دانشجو اهمیت ویژه ای در ارتقا نشاط معنوی، حفظ آرامش روحی و جسمی، توسعه فكر و اندیشه، اعتلای شخصیت و افزایش كیفیت تحصیلی دانشجویان دارد.

امور خوابگاه ها در دانشگاه ها وظایف متعددی از جمله تأمین خوابگاه مورد نیاز دانشجویان در حد امكانات، ایجاد فضایی امن و آرام جهت سكونت دانشجویان، تعیین اولویت های واگذاری خوابگاه، ثبت نام دانشجویان متقاضی خوابگاه و واگذاری خوابگاه به دانشجویان غیر بومی واجد شرایط بر اساس اولویت های تعیین شده و رسیدگی به مشكلات دانشجویان ساكن خوابگاه برابر مقررات و در حد اختیارات دارند.

بر اساس آمار وزارت علوم تعداد خوابگاه های كشور در حوزه دانشگاه های وابسته به وزارت علوم 980 بلوك خوابگاهی با ظرفیت 202 هزار نفر و با متوسط پوشش خوابگاهی 37 درصد است. در این میان تعداد خوابگاه های متاهلی در كشور 800 واحد است یعنی حدود 3 درصد از جمعیت دانشجویان متأهل از این خوابگاه ها بهره مند هستند.

همچنین بر اساس آمار وزارت بهداشت، در حال حاضر مجموعاً 455 باب خوابگاه دانشجویی مجردی و متأهلی با ظرفیت 84 هزار و 700 نفر (به تفكیك تعداد 429 باب خوابگاه دانشجویی مجردی با ظرفیت 83 هزار و 901 نفر و به متراژ یك میلیون و 704 هزار و 173 مترمربع و تعداد 26 خوابگاه متأهلی با ظرفیت 799 واحد / سوئیت) در دانشگاه / دانشكده های علوم پزشكی كشور وجود دارد. از حدود 60 دانشكده و دانشگاه علوم پزشكی تعداد 21 دانشگاه خوابگاه متاهلی دارند.

در قانون بودجه سال 1401 كل كشور مصوب (25 اسفند 14001) و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، بر اساس تبصره 9 - آموزش، پژوهش و فرهنگ آمده است:

الف - به دانشگاه ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارك های علم و فناوری اجازه داده می شود با تصویب هیأت امنای خود تا سقف عملكرد درآمد اختصاصی سال 1400 نسبت به اخذ تسهیلات از بانك ها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام كنند و در جهت تكمیل طرح های تملك دارایی های سرمایه ای خود با اولویت ساخت، خرید و تكمیل خوابگاه های متأهلین به ویژه مناطق كمتر توسعه یافته موضوع بند (پ) ماده (103) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران استفاده و نسبت به بازپرداخت اقساط از محل درآمد اختصاصی خود اقدام كنند.

دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی و پژوهشی كه در سال 1400 دارای ردیف مستقل بوده اند و دارای ردیف درآمدی اختصاصی و جاری یا تملك مستقل بوده اند، كماكان مستقل خواهند بود.

صندوق های رفاه دانشجویان مكلفند نسبت به پیش بینی اعتبار لازم در فعالیت های خود به منظور پرداخت یارانه سود و كارمزد تسهیلات با اولویت تسهیلات مربوط به احداث و تكمیل خوابگاه های متأهلین اقدام كنند.

10 درصد از درآمد اختصاصی و 10 درصد از اعتبارات تملك دارایی های سرمایه ای سالانه مقرر در بودجه سنواتی دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی جهت احداث و تكمیل و تجهیز خوابگاه های متأهلین به استثنای موارد دارای مصرف شرعی مشخص اختصاص می یابد.

همچنین در تبصره 3 - تأمین مالی خارجی (فاینانس) آمده است:

1 - مبلغ دو میلیارد یورو از تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) موضوع این بند برای استفاده از منابع بانك ها و مؤسسات مالی و توسعه ای بین المللی به منظور تعمیر و تجهیز خوابگاه های دانشگاه ها و دانشگاه های علوم پزشكی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و خوابگاه های وزارت آموزش و پرورش با تضمین و بازپرداخت دولت و از محل اعتبارات بودجه عمومی اختصاص می یابد.

در روزهای اخیر و پس از اعلام نتایج اولیه كنكور سراسری سال 1401 انتخاب رشته برای انتخاب محل تحصیل و رشته های مورد علاقه داوطلبان كنكور سراسری 1401 آغاز شده است. اما نكته ای كه شاید كمتر كنكوری ها به آن توجه می كنند شرایط اعلامی از سوی دانشگاه ها است.

بسیاری از دانشگاه ها در بخش پیوست های دفترچه انتخاب رشته شرایط خوابگاهی خود را اعلام كرده اند و یادآور شده اند كه داوطلبان شرایط خوابگاهی را مشاهده كنند و بر اساس امكانات دانشگاه نسبت به انتخاب رشته اقدام كنند. دانشگاه ها و مركز آموزش عالی در 30 استان كشور، شرایط خوابگاهی خود را اعلام كرده اند. داوطلبان برای انتخاب رشته بهتر و آشنایی با دانشگاه مربوطه بهتر است كه شرایط ارائه خوابگاه یا عدم ارائه آن را از سایت دانشگاه جویا شوند.

اما موضوع كمبود خوابگاه های دولتی در دفترچه انتخاب رشته كنكور 1401 نیز مورد توجه قرار گرفته است و صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام كرده است كه با توجه به كمبود خوابگاه های دولتی اقدام به ساماندهی خوابگاه های غیردولتی كشور از طریق شوراهای نظارت و ارزیابی و دانشگاه های منتخب هر استان كرده و متقاضیان خوابگاه، جهت كسب اطلاعات بیشتر و بهره گیری از خوابگاه های غیردولتی دارای مجوز، به سامانه خوابگاه های غیردولتی این صندوق مراجعه كنند.

به این ترتیب تاكید شده است كه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی از ارائه خوابگاه به دانشجویان خود معذور هستند و دانشگاه های دولتی نیز محدودیت بسیار زیادی در ارائه خوابگاه قائل شده اند.



وضعیت ارائه خوابگاه، محدودیت ها و یا شرایط ارائه خوابگاه در 30 استان كشور به طور خلاصه در این جدول قابل مشاهده است. منظور از كل مراكز آموزش عالی یك استان تعداد آموزشكده های فنی حرفه ای، دانشگاه های علوم پزشكی، دانشگاه های وابسته به وزارت علوم و مراكز آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و مراكز آموزش عالی وابسته به سایر دستگاه ها است.

جدول وضعیت ارائه خوابگاهی دانشجویی در مراكز آموزش عالی 30 استان كشور

استان / كل مراكز آموزش عالی استان دانشگاه / شرایط خوابگاهی
استان آذربایجان شرقی / 21 مركز آموزش عالی دانشكده علوم پزشكی سراب / خوابگاه پسران: دولتی؛ خوابگاه دختران: خودگردان زیر نظر دانشكده.
دانشگاه بناب / به دلیل محدودیت خوابگاه ملكی دختران، اعطای خوابگاه با اولویت بندی انجام می شود. دانشجویان پسر: خوابگاه بصورت خودگردان تحت نظارت دانشگاه.
دانشگاه تبریز / دانشكده های اقماری مرند، اهر و میانه، امكان ارائه خوابگاه برای دانشجویان جدیدالورود وجود ندارد.
دانشگاه صنعتی سهند / محدودیت خوابگاه؛ عدم ارائه خوابگاه به دانشجویان نوبت دوم و آموزش مجازی.
دانشگاه هنر اسلامی تبریز / دانشگاه فاقد خوابگاه است.
استان آذربایجان غربی / 15 مركز آموزش عالی دانشكده علوم پزشكی خوی / دانشكده دارای خوابگاه مشاركتی است.
دانشگاه ارومیه / برای دانشجویان كارشناسی و دكتری حرفه ای دامپزشكی: سال اول در خوابگاه خوگردان تحت پوشش دانشگاه؛ دانشجویان كارشناسی سال های دوم تا چهارم در خوابگاه های دولتی در شهر و پردیس نازلو؛ دانشجویان دكتری حرفه ای دامپزشكی سال اول همانند دانشجویان كارشناسی و پنج سال آخر تحصیل در خوابگاه های دولتی اسكان می یابند؛ دانشجویان دختر مركز آموزش عالی شهید باكری میاندوآب در طول دوره تحصیلی در خوابگاه دولتی و دانشجویان پسر این مركز در طول دوره تحصیلی در خوابگاه خودگردان تحت پوشش دانشگاه اسكان داده می شوند؛ به دانشجویان شبانه و مهمان از سایر دانشگاه ها خوابگاه دولتی واگذار نمی شود.
دانشگاه صنعتی ارومیه / معذور از ارائه خوابگاه ملكی؛ دانشجویان غیربومی می توانند در سراهای دانشجویی خودگردان سطح شهر اسكان یابند و دانشگاه هیچ تعهدی در تأمین سرای دانشجویی ندارد
استان اردبیل / 7 مركز آموزش عالی دانشگاه علوم پزشكی اردبیل / به دلیل محدودیت های خوابگاهی در حدود امكانات موجود جهت تأمین خوابگاه تلاش می شود. پردیس خودگردان فاقد خوابگاه است.
دانشگاه محقق اردبیلی / مقطع كارشناسی روزانه: پسران برای دو نیمسال اوّل و دو نیمسال آخر تحصیل در خوابگاه دولتی و برای نیمسال های بعد در صورت امكان خوابگاه غیردولتی واگذار خواهد شد. دختران: برای چهار نیمسال اوّل خوابگاه دولتی و برای نیمسال های بعد در صورت امكان خوابگاه پردیس و یا غیردولتی واگذار خواهد شد. به دانشجویان نوبت دوم در صورت امكان و فراهم شدن، خوابگاه غیردولتی واگذار خواهد شد. با توجه به احداث خوابگاه متأهلی، تعداد محدودی خوابگاه متأهلی نیز به دانشجویان متأهل بر اساس اولویت بندی واگذار می شود. دانشكده های اقماری (نمین): به تمامی دانشجویان دوره روزانه خوابگاه دولتی با اولویت بندی واگذار می شود. دانشكده كشاورزی مشگین شهر: فاقد امكانات خوابگاهی است. دانشكده كشاورزی و منابع طبیعی مغان: فقط به دانشجویان دختر روزانه خوابگاه دولتی واگذار می شود.
استان اصفهان / 36 مركز آموزش عالی دانشگاه اصفهان / دانشگاه فاقد خوابگاه متاهلی است؛ به دلیل محدودیت ظرفیت اولویت اسكان با دانشجویان جدیدالورود غیربومی است. با توجه به كمبود ظرفیت، وضعیت اسكان اتاق ها در خوابگاه دختران: اتاق ها 6 نفره در خوابگاه پسران: اتاق ها 4 نفره. دانشگاه تعهدی برای تأمین خوابگاه دانشجویان نوبت دوم، شاغل، پردیس، مجازی و دانشجویانی كه مسافت محل زندگیشان تا دانشگاه اصفهان كمتر از 100 كیلومتر است ندارد اما پس از اسكان دانشجویان واجد شرایط، از هفته دوم مهر ماه، در صورت وجود ظرفیت، نسبت به اولویت بندی این دانشجویان و واگذاری خوابگاه اقدام خواهد شد.
دانشگاه صنعتی اصفهان / دانشگاه تعهدی نسبت به واگذاری خوابگاه به دانشجویان دوره نوبت دوم ندارد. با توجه به محدودیت ظرفیت خوابگاه های دانشجویی دانشكده فنی و مهندسی گلپایگان، تخصیص خوابگاه در این دانشكده بر اساس رتبه كنكور و معدل ترم های تحصیلی صورت خواهد گرفت.
دانشگاه علوم پزشكی اصفهان / ارائه خوابگاه دانشجویی جهت اسكان دانشجویان روزانه، پردیس خودگردان و مازاد شهریه پرداز جدیدالورود در این دانشگاه تابع شرایط و ضوابط خاص است.
دانشگاه علوم پزشكی كاشان / دانشگاه هیچ مسئولیتی در قبال تأمین خوابگاه پذیرفته شدگان نخواهد داشت.
دانشگاه هنر اصفهان / دانشگاه فاقد خوابگاه دولتی است.
استان البرز / 4 مركز آموزش عالی دانشگاه علوم پزشكی البرز / دانشگاه هیچگونه تعهدی درخصوص تأمین و ارائه خوابگاه برای پذیرفته شدگان ندارد.
استان ایلام / 5 مركز آموزش عالی دانشگاه علوم پزشكی ایلام / به علت كمبود فضای خوابگاهی، دانشگاه از ارائه خوابگاه به كلیه دانشجویان جدید معذور است.
استان بوشهر / 7 مركز آموزش عالی دانشگاه علوم پزشكی بوشهر / دانشگاه هیچ گونه تعهدی در قبال ارائه خوابگاه ندارد.
استان تهران / 47 مركز آموزش عالی دانشگاه الزهرا (س) / به دانشجویان روزانه غیربومی، خوابگاه تعلق می گیرد. به دانشجویان برتر دارای رتبه 1 تا 5 آزمون خوابگاه تعلق می گیرد. به دانشجویان استان های تهران و البرز و دانشجویان نوبت دوم خوابگاه تعلق نمی گیرد. حداكثر مدت مجاز استفاده از خوابگاه برای دانشجویان كارشناسی روزانه 8 نیمسال است. با توجه به استمرار شرایط كرونا احتمال هرگونه تغییر در شرایط وجود دارد.
دانشگاه جامع امام حسین (ع) / به تمام دانشجویان غیربومی خوابگاه مجردی تعلق می گیرد.
دانشگاه شهید بهشتی / به دلیل كمبود امكانات، خوابگاه فقط به دانشجویان دوره روزانه با شرایط زیر ارائه می شود: متقاضیان گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی دارای نمره كل 8000 و بالاتر؛ متقاضیان سایر گروه های آزمایشی دارای نمره كل 7500 و بالاتر. امكان واگذاری خوابگاه به دانشجویان بومی ساكن استان های تهران و البرز وجود ندارد. دانشگاه فاقد خوابگاه متاهلی است.
دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی / با توجه به محدودیت امكانات خوابگاهی، تخصیص خوابگاه به دانشجویان روزانه برحسب اولویت رتبه های ورودی است. برای دانشجویان نوبت دوم امكانات خوابگاهی وجود ندارد.
دانشگاه علامه طباطبایی / دانشجویان دوره روزانه كارشناسی با رتبه های زیر 2000 از اولویت واگذاری خوابگاه برخوردارند. سایر دانشجویان دوره روزانه با اولویت دانشجویان دختر درصورت وجود ظرفیت اسكان داده می شوند. دانشگاه تعهدی در قبال اسكان برای دانشجویان نوبت دوم، مهمان، انتقالی، بورسیه و شاغل ندارد و درصورت امكان در خوابگاه های خودگردان اسكان داده می شوند. به دلیل محدودیت ظرفیت، به دانشجویان ساكن در استان های تهران و البرز یا استفاده كنندگان از سهمیه پذیرش بومی خوابگاه تعلق نمی گیرد. حداكثر زمان استفاده از خوابگاه تا سقف ترم های مجاز تحصیلی و با پرداخت نقدی اجاره بها در ابتدای هر نیمسال است. این دانشگاه فاقد خوابگاه متأهلی است.
دانشگاه علم و صنعت ایران / به دانشجویان نوبت دوم و بومی خوابگاه تعلق نمی گیرد.
دانشگاه علوم پزشكی ارتش جمهوری اسلامی ایران / تحصیل در دانشگاه علوم پزشكی ارتش شبانه روزی و رایگان است. دانشگاه هیچگونه تعهدی برای خوابگاه متأهلین ندارد.
دانشگاه علوم پزشكی ایران / به پذیرفته شدگان غیر بومی دوره روزانه مقطع كارشناسی و دكتری حرفه ای خوابگاه تعلق می گیرد. دانشگاه برای دانشجویان شهریه پرداز، مهمان و انتقالی تعهد و امكان ارائه خوابگاه ندارد.
دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله (عج) / دانشجویان از امكانات خوابگاه در حد امكان بهره مند می شوند. دانشگاه تعهدی برای تأمین خوابگاه متأهلین ندارد.
دانشگاه علوم پزشكی تهران / عدم تعهد دانشگاه در تأمین خوابگاه دانشجویان بورسیه، شهریه پرداز و انتقالی
دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی / با توجه به كمبود ظرفیت خوابگاهی عدم تخصیص خوابگاه به صورت مطلق: دوره های آموزشی آزاد (هر دوره آموزشی غیر از روزانه) پردیس، بین الملل، میهمان، انتقالی، بورسیه؛ بومی شهر تهران. در مجتمع دانشگاهی سلامت ورامین بسته به تصمیم گیری از مبادی ذیصلاح: عدم تعهد نسبت به تخصیص خوابگاه دستیار، دكتری تخصصی و دانشجویان حومه شهر تهران
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی / دانشگاه فاقد امكانات خوابگاهی است.
دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری دادگستری / برخورداری از خوابگاه مجردی در طول دوره تحصیلی در حدود امكانات و مقررات دانشگاه
دانشگاه هنر تهران / دانشگاه برای دانشجویان جدید الورود 1401 فاقد امكانات خوابگاهی در شهر تهران است؛ دانشگاه فاقد خوابگاه متاهلی است. دانشگاه به دلیل كمبود امكانات خوابگاهی امكان اسكان كلیه دانشجویان دوره روزانه را ندارد و واگذاری فضای محدود موجود به دانشجویان روزانه صرفاً بر اساس اولویت بندی است.
دانشگاه شاهد / به دانشجویان روزانه كارشناسی با اخذ اجاره بها خوابگاه مجردی واگذار می شود. به كلیه دانشجویان شبانه، شاغل، میهمان، بورسیه كارشناسی در صورت داشتن ظرفیت و امكانات و تأییدیه با اخذ اجاره بها خوابگاه مجردی واگذار می شود. خوابگاه های دانشگاه شاهد مجردی است و دانشگاه خوابگاه متاهلی ندارد. به دانشجویان بومی (ساكن استان تهران) خوابگاه تعلق نمی گیرد.
استان چهارمحال و بختیاری / 5 مركز آموزش عالی دانشگاه شهركرد / به دلیل وجود محدودیت، به تعداد محدودی از دانشجویان دوره روزانه و با اولویت بندی خوابگاه تعلق می گیرد. ارائه خوابگاه برای دانشجویان دوره دكتری تخصصی حداكثر 8 ترم برای تعداد محدودی امكان پذیر است. امكان واگذاری خوابگاه به دانشجویان نوبت دوم، مهمان، انتقالی، بورسیه و شاغل وجود ندارد. دانشگاه فاقد خوابگاه متاهلی است.
دانشگاه علوم پزشكی شهركرد / دانشگاه هیچ تعهدی در قبال اسكان دانشجویان به علت كمبود امكانات خوابگاهی نخواهد داشت.
استان خراسان جنوبی / 8 مركز آموزش عالی دانشگاه بیرجند / اعطای خوابگاه های ملكی و استیجاری با امكانات و كیفیت عالی، به تمام پذیرفته شدگان غیربومی دوره روزانه. اعطای خوابگاه های خودگردان تحت نظارت دانشگاه (در صورت كمبود ظرفیت اسكان در سطح شهرستان). در اختیار قراردادن خوابگاه متأهلی به صورت محدود (دانشجویان غیر بومی، دانشجو بودن زوجین، دانشجویان ممتاز، قهرمانان ورزشی و دانشجویان خانواده های معزز شاهد و ایثارگر در اولویت اسكان). اعطای خوابگاه های استیجاری به دانشجویان نوبت دوم (در صورت وجود ظرفیت).
دانشگاه صنعتی بیرجند / اولویت اسكان با دانشجویان 1401 است.
دانشگاه علوم پزشكی بیرجند / عدم تعهد در واگذاری خوابگاه
استان خراسان رضوی / 46 مركز آموزش عالی دانشكده علوم پزشكی نیشابور / دانشكده دارای خوابگاه دختران است؛ خوابگاه پسران خودگردان است.
دانشكده كشاورزی و دامپروری تربت جام / دانشگاه دارای خوابگاه خودگردان تحت نظارت دانشگاه است.
دانشگاه تربت حیدریه / دانشگاه فاقد خوابگاه ملكی بوده و دارای خوابگاه خودگردان و استیجاری (با تأمین هزینه توسط دانشجو) به تعداد كافی برای خواهران و بصورت محدود برای برادران است.
دانشگاه علوم پزشكی تربت حیدریه / دانشگاه در قبال واگذاری خوابگاه تعهدی ندارد.
دانشگاه علوم پزشكی سبزوار / دانشگاه تعهدی در ارائه خوابگاه به دانشجویان ندارد.
دانشگاه علوم پزشكی گناباد / خوابگاه به همه دانشجویان متقاضی از ابتدای تحصیل تعلّق می گیرد. طول مدت استفاده از خوابگاه (دولتی - خودگردان) برای دختران 60 درصد و برای پسران 40 درصد كل دوره تحصیل است. دانشگاه تعهدی برای تأمین خوابگاه دانشجویان شهریه پرداز ندارد.
دانشگاه فردوسی مشهد / خوابگاه به حداكثر 80 درصد دانشجویان روزانه، غیربومی كه ساكن شهرهای با فاصله بیشتر از 100 كیلومتر باشند، تعلق می گیرد. تمامی خوابگاه های مجردی دانشجویان روزانه در داخل پردیس دانشگاه است. خوابگاه به دانشجویان نوبت دوم تعلق نمی گیرد لكن امكان بهره برداری از خوابگاه برای پذیرفته شدگان دختر نوبت دوم در صورت وجود ظرفیت، با اخذ هزینه در خوابگاه خودگردان در پردیس دانشگاه میسر خواهد بود.
دانشگاه نیشابور / دانشگاه فاقد خوابگاه دولتی است. دانشجویان می توانند از خوابگاه های تحت نظارت دانشگاه استفاده كنند.
مجتمع آموزش عالی گناباد / مجتمع فاقد خوابگاه دانشجویی دولتی است. برای دانشجویان خوابگاه خودگردان با اخذ شهریه در نظر گرفته شده است.
ادامه جدول وضعیت ارائه خوابگاهی دانشجویی در مراكز آموزش عالی 30 استان كشور

استان / كل مراكز آموزش عالی استان دانشگاه / شرایط خوابگاهی
استان خراسان شمالی / 9 مركز آموزش عالی دانشگاه بجنورد / دانشگاه هیچگونه تعهدی برای تأمین خوابگاه ندارد. با توجه به ظرفیت محدود، دانشجویان روزانه با توجه به اولویت حداكثر دو نیمسال از خوابگاه بهره مند می شوند.
دانشگاه علوم پزشكی خراسان شمالی / دانشگاه تعهدی در قبال ارائه خوابگاه به دانشجویان جدیدالورود 1401 ندارد.
دانشگاه كوثر (ویژه خواهران) / دانشگاه فاقد خوابگاه دولتی است و دانشجویان می توانند از خوابگاه های غیر دولتی تحت نظارت دانشگاه با هزینه شخصی استفاده كنند.
استان خوزستان / 18 مركز آموزش عالی دانشكده علوم پزشكی شوشتر / دانشكده برای دانشجویان مقاطع كاردانی و كارشناسی دارای خوابگاه استیجاری (مشاركتی) ویژه دانشجویان غیربومی است.
دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول / به دانشجویان دختر 8 نیمسال و به دانشجویان پسر 2 نیمسال ابتدای تحصیل خوابگاه تعلق می گیرد. در نیمسال های بعد، در صورت وجود ظرفیت اضافی، امكان درخواست خوابگاه برای دانشجویان پسر وجود خواهد داشت.
دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا (ص) بهبهان / به كلیه دانشجویان خوابگاه واگذار می شود.
دانشگاه علوم پزشكی آبادان / دانشگاه فاقد خوابگاه و امكانات رفاهی است.
دانشگاه علوم پزشكی دزفول / دانشگاه فاقد تعهد خوابگاه.
استان زنجان / 6 مركز آموزش عالی دانشگاه علوم پزشكی زنجان / به علت عدم وجود ظرفیت خوابگاه دولتی و خودگردان، هیچگونه تعهدی جهت ارائه خوابگاه دولتی و خودگردان به دانشجویان كلیه مقاطع ندارد.
استان سمنان / 18 مركز آموزش عالی دانشكده فنی و مهندسی گرمسار / دانشگاه فاقد هرگونه تسهیلات خوابگاهی است.
دانشگاه سمنان / با توجه به محدودیت فضای خوابگاهی، صرفاً به دانشجویان روزانه در اولین سال تحصیلی خوابگاه واگذار می شد. دانشجویانی كه رتبه اول در هر كد رشته را احراز كنند در سال تحصیلی بعد خوابگاه دولتی دریافت می كنند. دانشگاه از ارائه خوابگاه به دانشجویان شبانه و پردیس خودگردان معذور است.
دانشگاه صنعتی شاهرود / به شرط امكان رعایت دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با كرونا، به دانشجویان روزانه در سنوات مجاز خوابگاه اختصاص داده خواهد شد. دانشگاه حداكثر تلاش خود را برای اسكان سایر دانشجویان در خوابگاه های خودگردان به عمل خواهد آورد.
دانشگاه علوم پزشكی سمنان / به دانشجویان مقاطع كاردانی، كارشناسی، دكتری عمومی پزشكی و دندانپزشكی به مدت 50 درصد زمان تحصیل خوابگاه تعلق می گیرد. به دانشجویان شهریه پرداز و اتباع خوابگاه تعلق نمی گیرد. (عدم تعهد خوابگاه)
دانشگاه علوم پزشكی شاهرود / به دانشجویان روزانه و غیر شهریه پرداز خوابگاه تعلق می گیرد.
استان سیستان و بلوچستان / 13 مركز آموزش عالی دانشگاه زابل / به كلیه پذیرفته شدگان دختر و پسر دوره روزانه خوابگاه تعلق می گیرد. به كلیه پذیرفته شدگان دختر نوبت دوم (شبانه) حتی الامكان خوابگاه تعلق می گیرد. به پذیرفته شدگان پسر نوبت دوم در صورت وجود ظرفیت خالی خوابگاه تعلق می گیرد. به پذیرفته شدگان دوره پردیس خوابگاه تعلق نمی گیرد.
دانشگاه علوم پزشكی زابل / دانشگاه از واگذاری خوابگاه در هر شرایط معذور است.
دانشگاه علوم پزشكی زاهدان / با توجه به محدودیت امكانات خوابگاهی، دانشگاه تعهدی در قبال ارائه خوابگاه ندارد.
دانشگاه ولایت ایرانشهر / به كلیه پذیرفته شدگان دختر و پسر دوره روزانه حتی الامكان خوابگاه تعلق می گیرد. (2 به كلیه پذیرفته شدگان دختر دوره نوبت دوم) شبانه (حتی الامكان خوابگاه، تعلق می گیرد و به پذیرفته شدگان پسر دوره نوبت دوم) شبانه (در صورت وجود ظرفیت خالی در خوابگاه های دانشجویی، خوابگاه اختصاص داده می شود.
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار شرایط خوابگاه: به تمام پذیرفته شدگان از طریق آزمون سراسری در این دانشگاه خوابگاه تعلق خواهد گرفت. هزینه خوابگاه های دانشجویی براساس تعرفه های مصوب مربوطه محاسبه می گردد. در حال حاضر كلیه خوابگاه های دانشجویی در محیط و محوطه این دانشگاه قرار دارند.
استان فارس / 27 مركز آموزش عالی دانشكده علوم پزشكی لارستان / دانشكده تعهدی در قبال خوابگاه به دانشجو ندارد.
دانشگاه سلمان فارسی كازرون / دانشگاه به دلیل نداشتن خوابگاه ملكی تعهدی در قبال واگذاری خوابگاه ندارد ولی دانشگاه تلاش می كند در صورت امكان خوابگاه خودگردان فراهم كند.
دانشگاه شیراز / به كلیه دانشجویان روزانه غیر بومی خوابگاه واگذار می شود. اولویت واگذاری خوابگاه به دانشجویان روزانه عیربومی دارای مسافت بیش از صد كیلومتر از شهر شیراز است.
دانشگاه صنعتی شیراز / اولویت واگذاری خوابگاه در رشته های مربوط به دانشگاه صنعتی شیراز و مركز آموزش عالی فیروز آباد با رتبه های برتر است. در رشته های مربوط به مركز آموزش عالی لامرد هیچگونه تعهدی نسبت به تأمین و واگذاری خوابگاه به دانشجویان وجود ندارد.
دانشگاه علوم پزشكی شیراز / دانشگاه و دانشكده های اقماری هیچ گونه تعهدی برای واگذاری خوابگاه ندارند. خوابگاه دانشكده پیراپزشكی استهبان خودگردان بوده و محدودیت تعداد دارد.
دانشگاه فسا / كلیه دانشجویان از خوابگاه های تحت سرپرستی دانشگاه بهره مند می شوند.
دانشگاه هنر شیراز / دانشگاه در حال حاضر فاقد خوابگاه است.
استان قزوین / 20 مركز آموزش عالی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) / دانشگاه فقط برای 30 درصد از دانشجویان جدید الورود غیربومی در مقطع كارشناسی و با رعایت اولویت خوابگاه ارائه می دهد. دانشگاه فاقد خوابگاه متأهلی است.
دانشگاه علوم پزشكی قزوین / دانشگاه برای دانشجویان ورودی 1401 فاقد خوابگاه است.
استان قم / 20 مركز آموزش عالی دانشگاه حضرت معصومه (س) / دانشگاه هیچگونه تعهدی برای ارائه خوابگاه به دانشجویان نوبت دوم ندارد اما در صورت وجود ظرفیت خوابگاه تعلق می گیرد.
دانشگاه صنعتی قم / دانشگاه فاقد امكان خوابگاه ملكی است.
دانشگاه علوم پزشكی قم / دانشگاه تعهدی در قبال واگذای خوابگاه ندارد.
دانشگاه قم / دانشگاه دارای محدودیت خوابگاه دولتی بوده و حداكثر به مدت 4 نیمسال برای دانشجویان روزانه مقطع كارشناسی با رعایت اولویت معدل های برتر، خانواده معزز شهدا و ایثارگران، دانشجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی، نیازسنجی از خانواده های نیازمند و بعد مسافت، خوابگاه واگذار می كند. سایر دانشجویان دوره های روزانه و نوبت دوم می توانند از امكانات خوابگاه های غیردولتی با مدیریت بخش خصوصی استفاده كنند.
استان كردستان / 6 مركز آموزش عالی دانشگاه علوم پزشكی كردستان / عدم تعهد در تأمین خوابگاه دانشجویی جهت تمامی مقاطع تحصیلی
استان كرمان / 24 مركز آموزش عالی دانشكده علوم پزشكی سیرجان / دانشكده هیچ تعهدی در قبال خوابگاه ندارد.
دانشكده فنی و حرفه ای پسران شماره یك كرمان شهید چمران / برای دانشجویان روزانه خوابگاه دارد.
دانشگاه شهید باهنر كرمان / مجتمع آموزش عالی بافت هیچ تعهدی برای تأمین خوابگاه دانشجویان ندارد. در دانشگاه شهید باهنر تخصیص خوابگاه براساس امتیازات و ضوابط دانشگاه است.
دانشگاه علوم پزشكی بم / خوابگاه برای دانشجویان دختر دوره روزانه مهیا است. به دانشجویان پسر دوره روزانه و دانشجویان دختر و پسر شهریه پرداز در صورت امكان خوابگاه داده می شود.
دانشگاه علوم پزشكی جیرفت / دانشگاه فاقد خوابگاه دولتی برای دانشجویان جدیدالورود است.
دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان / دانشگاه با توجه به تكمیل ظرفیت، تعهدی در قبال واگذاری خوابگاه به دانشجویان جدیدالورود ندارد.
دانشگاه علوم پزشكی كرمان / دانشگاه در قبال واگذاری خوابگاه هیچگونه تعهدی ندارد.
دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان / به دانشجویان نوبت دوم (پسر و دختر) خوابگاه تعلق نمی گیرد.
استان كرمانشاه / 9 مركز آموزش عالی دانشگاه رازی كرمانشاه / دانشگاه دارای پوشش صددرصدی خوابگاه دولتی برای دانشجویان غیر بومی است.
دانشگاه صنعتی كرمانشاه / خوابگاه های دانشگاه استیجاری و خودگردان، تحت نظارت دانشگاه است كه بخشی از هزینه آن توسط دانشگاه و بخشی دیگر توسط دانشجویان تأمین می شود.
استان كهگیلویه و بویراحمد / 5 مركز آموزش عالی دانشگاه علوم پزشكی یاسوج / با توجه به كمبود فضای فیزیكی، دانشگاه هیچ تعهدی در قبال واگذاری خوابگاه ندارد.
استان گلستان / 17 مركز آموزش عالی دانشگاه علوم پزشكی گلستان / دانشگاه در سال تحصیلی 1401 فاقد هر گونه تسهیلات خوابگاهی و اسكان برای كلیه دانشجویان جدیدالورود در تمامی مقاطع تحصیلی روزانه و شهریه پرداز است و هیچگونه تعهدی نسبت به تأمین خوابگاه به دانشجویان بومی و غیربومی ندارد.
دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی گرگان / دانشگاه دارای خوابگاه دانشجویی دولتی است و به همه پذیرفته شدگان واجد شرایط تعلق می گیرد.
دانشگاه گلستان / دانشگاه فاقد خوابگاه دولتی بوده و دارای خوابگاه خصوصی تحت نظارت دانشگاه است.
استان گیلان / 20 مركز آموزش عالی دانشگاه گیلان / به دلیل محدودیت در ظرفیت خوابگاهی، امكان اسكان برای تمامی متقاضیان وجود ندارد. به تعدادی از متقاضیان واجد شرایط دوره روزانه و غیربومی پس از ثبت تقاضا و بررسی پرونده بر اساس اولویت و امتیاز كسب شده خوابگاه واگذار می شود.
استان لرستان / 10 مركز آموزش عالی دانشگاه لرستان / به دانشجویان روزانه غیر بومی پسر و دختر خوابگاه دولتی تعلق می گیرد و دانشگاه در خصوص اعطای خوابگاه به دانشجویان روزانه و شبانه بومی پسر و دختر تعهدی ندارد. دانشگاه برای اعطای خوابگاه به دانشجویان غیر بومی شبانه تعهدی نداشته و در صورت داشتن ظرفیت خالی براساس اولویت خوابگاه تعلق می گیرد. به دانشجویان مراكز آموزش عالی الشتر / پلدختر / كوهدشت / نور آباد: خوابگاه خودگردان تعلق می گیرد.
ادامه جدول وضعیت ارائه خوابگاهی دانشجویی در مراكز آموزش عالی 30 استان كشور

استان / كل مراكز آموزش عالی استان دانشگاه / شرایط خوابگاهی
استان مازندران / 56 مركز آموزش عالی دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل / دانشگاه فاقد خوابگاه است.
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل / به دلیل محدودبودن ظرفیت خوابگاه های دانشجویی، دانشگاه از واگذاری خوابگاه به دانشجویان نوبت دوم معذور است. اولویت واگذاری خوابگاه با دانشجویان روزانه ساكن خارج از استان مازندران است.
دانشگاه علم و فناوری مازندران (بهشهر) / دانشگاه خوابگاه دولتی ندارد. چند خوابگاه خودگردان با ظرفیت محدود، ویژه دانشجویان دختر وجود دارد كه مسئولیت انعقاد قرارداد بر عهده دانشجویان بوده و دانشگاه تنها نقش حمایتی و حراستی را بر عهده دارد.
دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی ساری / دانشگاه دارای امكانات خوابگاهی است.
دانشگاه مازندران (بابلسر) / دانشگاه دارای محدودیت فضای خوابگاهی است و اولویت اسكان با دانشجویان غیربومی روزانه است.
استان مركزی / 14 مركز آموزش عالی دانشكده علوم پزشكی ساوه / محدودیت در ارائه خوابگاه برای دانشجویان دختر و پسر؛ ارائه خوابگاه به صورت مشاركتی (60 درصد هزینه سهم دانشجو و 40 درصد هزینه سهم دانشكده)
دانشگاه اراك / دانشجویان دارای رتبه های برتر (بدون اعمال سهمیه) شامل رتبه های زیر 4000 منطقه یك، رتبه های زیر 3000 منطقه دو، رتبه های زیر 2000 منطقه سه از اسكان قطعی خوابگاه دولتی برخوردار می شود. امكان ارائه خوابگاه به همه دانشجویان وجود ندارد و خوابگاه براساس اولویت و امكانات تعلق می گیرد. در مورد پذیرفته شدگان رشته های با سوابق تحصیلی نیز با توجه به محدودیت های دانشگاه امكان ارائه خوابگاه به همه وجود ندارد و اختصاص خوابگاه بر اساس اولویت و امكانات دانشگاه صورت می گیرد.
دانشگاه صنعتی اراك / دانشگاه برای هیچ یك از رشته - گرایش های مقطع كارشناسی دارای ظرفیت خوابگاهی نیست.
دانشگاه علوم پزشكی اراك / دانشگاه محدودیت جدی در واگذاری خوابگاه به دانشجویان دارد.
استان هرمزگان / 6 مركز آموزش عالی دانشگاه علوم پزشكی بندرعباس / دانشگاه هیچ تعهدی جهت واگذاری خوابگاه ندارد.
دانشگاه هرمزگان / دانشگاه هیچ گونه تعهدی نسبت به تأمین خوابگاه برای دانشجویان پسر مقطع كارشناسی ندارد. مجتمع آموزش عالی میناب هیچ گونه تعهدی نسبت به تأمین خوابگاه برای دانشجویان ندارد.
استان همدان / 14 مركز آموزش عالی دانشگاه بوعلی سینا همدان / با توجه محدودیت فضای خوابگاهی، اولویت واگذاری خوابگاه با دانشجویان غیربومی خارج از استان است.
دانشگاه صنعتی همدان / دانشگاه خوابگاه ملكی ندارد. دانشجویان می توانند از خوابگاه های خودگردان تحت نظارت دانشگاه استفاده كنند.
دانشگاه ملایر / به دانشجویان جدیدالورود غیربومی روزانه 4 نیمسال اول خوابگاه با تعرفه دولتی تعلق می گیرد. دانشجویان در دوره نوبت دوم می توانند از خوابگاه های خودگردان تحت نظارت دانشگاه با تعرفه مصوب استفاده كنند.
استان یزد / 10 مركز آموزش عالی دانشگاه علوم پزشكی یزد / دانشگاه هیچگونه تعهدی نسبت به ارائه خوابگاه ندارد.
دانشگاه میبد / دانشگاه برای دانشجویان دختر و پسر كه در فاصله ای بیشتر از شعاع 100 كیلومتری دانشگاه سكونت داشته باشند، خوابگاه اختصاص می دهد. دانشجویان ساكن شهرستان های استان یزد با فاصله بیش از 100 كیلومتر از دانشگاه می توانند از تسهیلات استفاده كنند.


الزام دانشگاه های سراسر كشور به ساخت خوابگاهی متاهلی

در شرایط اعلام شده از سوی دانشگاه ها برای پذیرش مهرماه سال 1401 اعلام شده است كه اكثریت دانشگاه ها خوابگاه متاهلی ندارند و این در حالی است كه بر اساس ماده 7 و 8 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دانشگاه ها موظف شده اند كه خوابگاه متاهلی بسازند.

در ماده قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (مصوب 19 آبان 1400) آمده است:

ماده 7 در اجرای بند «پ» ماده (103) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران كلیه دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی دولتی مكلفند متناسب با برآورد نیاز دانشجویان متأهل اعم از بومی و غیربومی، زن و مرد، نسبت به هزینه كرد حداقل 10 درصد از درآمد اختصاصی و 10 درصد از اعتبارات تملك دارایی های سرمایه ای سالانه مقرر در بودجه سنواتی خود به استثنای مواردی كه از لحاظ شرعی مصارف مشخصی دارند جهت احداث، تكمیل، تأمین و تجهیز خوابگاه های متأهلین اقدام كنند.

تبصره 1 در اجرای بند «پ» ماده (103) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به دولت اجازه داده می شود سالانه مطابق قوانین بودجه سنواتی تا پنجسال مبلغ 20 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر كند تا به منظور احداث، تكمیل، تجهیز و تأمین خوابگاه های دانشجویی متأهل به مصرف برسد.

تبصره 2 كلیه دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی مكلفند، اراضی و ساختمان های مازاد خود را با مشاركت خیرین و سایر دستگاه ها به تأمین خوابگاه ها و یا منازل مسكونی مورد نیاز دانشجویان متأهل اختصاص دهند. اراضی و ساختمان هایی كه از لحاظ شرعی شرایط و مصارف خاصی دارند از شمول این حكم مستثنی هستند.

تبصره 3 وزارت راه و شهرسازی مكلف است اراضی مازاد با كاربری آموزشی، تحقیقات و فناوری در اختیار خود را مطابق با ضوابط شهرسازی و به میزان سرانه های مصوب، برای جبران كسری احداث خوابگاه های دانشجویی و طلاب متأهل به دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی و حوزه های علمیه با حفظ مالكیت دولت به صورت اجاره 99 ساله و غیرقابل تغییر كاربری واگذار كند.

تبصره 4 كلیه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشگاه ها و پارك های علم و فناوری مكلفند متناسب با تعداد دانشجویان متأهل، خوابگاه های موجود را جهت اختصاص به خوابگاه های متأهلین بهسازی و تجهیز كنند و در احداث خوابگاه های جدید، خوابگاه های متأهلین را در اولویت قرار دهند.

تبصره 5 وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مكلفند ظرف شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون پیوست های فرهنگی احداث خوابگاه های متأهلین را مبتنی بر نظامنامه پیوست فرهنگی طرح های مهم و كلان كشور مصوب 1392/1/21 شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و با تصویب وزیر مربوط به دانشگاه های مرتبط ابلاغ كنند.

تبصره 6 دانشگاه های غیردولتی و حوزه های علمیه در صورتی كه اقدام به ساخت خوابگاه های متأهلین كنند از تسهیلات تبصره های (1) و (3) در چهارچوب تبصره (5) برخوردار خواهند بود.

تبصره 7 سازمان اوقاف و امور خیریه و تولیت آستان های مقدسه با رعایت نوع وقف و ترویج «فرهنگ وقف و تعالی خانواده» مكلفند با همكاری وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و راه و شهرسازی و همچنین مراكز مدیریت حوزه های علمیه، ضمن استفاده از ظرفیت های مردمی، به احداث «خوابگاه متأهلین ویژه دانشجویان و طلاب» اقدام كنند.

ماده 8 صندوق های رفاه دانشجویی و مراكز مدیریت حوزه های علمیه مكلفند پس از لازم الاجراء شدن این قانون، برای دانشجویان و طلاب متأهل فاقد مسكن نسبت به پرداخت ودیعه مسكن (قرض الحسنه ضمن اجاره)، مشروط به ارائه اجاره نامه دارای شناسه رهگیری از مشاوران املاك به نحوی اقدام كند كه هرساله حداقل 50 درصد متوسط قیمت ودیعه اجاره مسكن (70) متری در شهرهای بیش از پانصدهزار نفر جمعیت و مسكن (100) متری در سایر شهرهای محل تحصیل پوشش داده شود.

همچنین نكته دیگر در اعلام این شرایط این است كه بر اساس قانون دوره روزانه در دانشگاه های دولتی دوره ای رایگان است و دانشگاه ها موظف هستند كه خوابگاه برای دانشجویان پذیرفته شده در این دوره را تأمین كنند اما با اینكه ظرفیت اصلی پذیرش در این دانشگاه ها از طریق دوره روزانه است با این وجود اعلام كرده اند كه تعهدی نسبت به تأمین خوابگاه ندارد.

این مسئله از آن جهت اهمیت دارد كه دانش آموزان با رتبه های بالا قصد دارند رشته های پرطرفدار دانشگاه های دولتی را انتخاب كنند و با این شرایط، انتخاب این دانشگاه ها از سوی داوطلبان سخت خواهد شد.
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۰۸:۰۴ - ۱۹/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۹