دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نزد نسل سلامت؛ پزشك خیّری كه مطب خصوصی نزد
 
تهران- ایرنا- دكتر رشیدیان یكی از متخصصان داخلی كشور در بیمارستان بعثت شهرستان سنندج بود كه در بخش داخلی و آی سی یو به درمان بیماران مبتلا به كووید 19 می پرداخت، وی در 20 تیرماه سال 1399 بدون هیچگونه سابقه بیماری قلبی بر اثر ابتلا به كرونا دچار پارگی شریان آئورت شد كه مجال كافی برای درمانش حاصل نشد.
نزد نسل سلامت؛ پزشك خیّری كه مطب خصوصی نزد تهران- ایرنا- دكتر رشیدیان یكی از متخصصان داخلی كشور در بیمارستان بعثت شهرستان سنندج بود كه در بخش داخلی و آی سی یو به درمان بیماران مبتلا به كووید 19 می پرداخت، وی در 20 تیرماه سال 1399 بدون هیچگونه سابقه بیماری قلبی بر اثر ابتلا به كرونا دچار پارگی شریان آئورت شد كه مجال كافی برای درمانش حاصل نشد.

دكتر بابك رشیدیان یكی از متخصصان داخلی كشور در بیمارستان بعثت شهرستان سنندج بود كه در بخش داخلی و آی سی یو به درمان بیماران مبتلا به كووید 19 می پرداخت؛ وی در 20 تیرماه سال 1399 بدون هیچگونه سابقه بیماری قلبی دچار پارگی شریان آئورت شد و پس از تشخیص پزشكان به صورت اورژانسی در بیمارستان امام علی (ع) كرمانشاه تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت.

سه روز بعد از عمل به علت خونریزی شدید در 23 تیر به یاران آسمانی اش پیوست. در بررسی های به عمل آمده مشخص شد كه دكتر رشیدیان بر اثر ابتلا به ویروس كرونا چار مشكل قلبی شده بود، ولی مجال كافی برای درمان و رسیدگی حاصل نشد.

دكتر آزاده الماسی متخصص پاتولوژی همسر این شهید مدافع سلامت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: بستگان، همكاران و بنده به عنوان همسر دكتر رشیدیان شاهد بودیم كه او از جان و دل برای بیماران مایه گذاشت و با اینكه فشار روحی، روانی و جسمی بسیار سنگینی متوجه وی و كادر درمان بود، سلامتی و استراحت خود را كنار گذاشتند و جانانه در خط اول مبارزه با این ویروس ایستادند و تا لحظه آخر مقاومت كردند.

وی افزود: همسرم در بخش داخلی، ریه و آی سی یو بیمارستان های بعثت و توحید در سنندج به درمان بیماران بد حال مبتلا به كرونا می پرداخت و یكماه قبل از شهادت شیفت های بیشتری را به جای برخی از همكارانش كه دچار مشكل بودند در بیمارستان می ماند و به بیماران خدمات ارائه می داد.

نزد نسل سلامت؛ پزشك خیّری كه مطب خصوصی نزد

همسر شهید رشیدیان در خصوص نحوه برگزاری مراسم سوگواری همسرش نیز گفت: با توجه به اینكه در اوج كرونا قرار داشتیم خاكسپاری و مراسم سوگ وی فقط با حضور خانواده در خانه به شكل بسیار ساده برگزار شد.

دكتر الماسی با بیان اینكه بابك چهار سال به عنوان متخصص داخلی در بیمارستان مشغول به كار بود و می توانست مطب خصوصی داشته باشد، توضیح داد: او ترجیح می داد در بیمارستان دولتی به مردم خدمت ارائه دهد تا آنها هزینه های كمتری را برای درمان متحمل شوند بابك همیشه دغدغه بیماران را داشت، سه بیمار مبتلا به كرونا را كه از مرگ حتمی نجات داده بود بعد از شهادت همسرم به من گفتند كه ما باید جای او می رفتیم.

وی گفت: حدود 18 سالی كه زندگی مشترك ما به طول انجامید، بیماران همیشه در اولویت بابك قرار داشتند، با لحن شوخی به او می گفتم كه شب ها هم در آی سی یو بماند.

دكتر رشیدیان افكار مادی و دنیوی نداشت/ از دست رفتن زندگی كادر درمان

همسر این شهید مدافع سلامت با بیان اینكه دكتر رشیدیان افكار مادی و دنیوی نداشت، افزود: بعد از فوت وی تازه متوجه شدم كه بابك در امور خیر مشاركت می كرده و یكی از اقدامات وی مشاركت در ساخت خانه ورزشی برای والیبال كودكان بی بضاعت دبستانی نواحی حاشیه نشین و خریدن لباس برای آنها بود.

دكتر الماسی بیان كرد: ما به شدت فقدان بابك را حس می كنیم، او فردی اثرگذار و مفید در جامعه بود كه نه تنها من و كیاراد كه در سن 15 سالگی به شدت به پدر نیاز دارد را ترك كرد، جای او در خانه و در بین كادر درمان بسیار خالیست.

وی با بیان اینكه با شهادت همسرم زندگی من متلاشی و بار مسئولیت بر دوشم چند برابر شده است، تاكید كرد: با از خودگشتگی كادر درمان زندگی آنها از دست رفت از مردم درخواست دارم قدر و ارزش كار و خدمات آنها را همیشه بدانند نه فقط زمانی كه به مشكل برمی خورند.

نزد نسل سلامت؛ پزشك خیّری كه مطب خصوصی نزد

نحوه آشنایی و ازدواج

همسر این شهید مدافع سلامت در خصوص نحوه آشنایی و ازدواج با دكتر رشیدیان گفت: مادر من متولد شهرستان سنندج بود و من هم دانشجوی پزشكی دانشگاه كرمانشاه بودم، سال 78 برای مراسم عروسی یكی از اقوام به سنندج رفتیم و ما با خانواده بابك كه در همسایگی خانه مادربزرگم زندگی می كردند، آشنا شدیم، در سال 1379 ازدواج كردیم، سال های اول زندگی ما پر از فراز و نشیب بود و با رفت و آمدهای مكرر بین سنندج و كرمانشاه سپری شد و در سال 86 نیز اولین و تنها فرزند ما به نام كیاراد به دنیا آمد.

خصوصیات اخلاقی و مسئولیت پذیری شهید رشیدیان

همسر شهید رشیدیان گفت: وی در دوران خدمت با خلوص نیت و تمام وجود خود را وقف خدمت به بیماران می كرد؛ برای او انسانیت مرزی نداشت، به جرات می توان گفت سلامتی مردم از هر حیث خط قرمز او بود، به عنوان مثال وقتی در جایگاه مسئول بهداشت محیط در مركز بهداشت سنندج خدمت می كرد، صاحبان برخی از رستوران ها و فروشندگان مواد غذایی كه مرتكب تخلفی می شدند و از وی درخواست چشم پوشی می كردند از تخلف آنها اغماض نمی كرد و تنها دلیلش هم به خطر انداختن و بازی با سلامتی مردم بود و در نهایت پرونده های متخلفان را به مراجع قضایی و مراكز مربوط به تخلفات بهداشتی ارجاع می داد و تا حصول نتیجه پیگیر كار بود.

دكتر الماسی افزود: بابك خانواده دوست و عاشق كارش بود و با توجه به ویژگی شخصیتی كه داشت همیشه رضای خدا را سرلوحه كار خود قرار می داد، به حق الناس بسیار اهمیت می داد، از روزی كه او را دیدم و شناختم این موضوع جزو مسائل مهم از دیدگاه شخصی دكتر بود.

مخالفت با كار در مطب خصوصی

همسر این مدافع سلامت بیان كرد: بارها به بابك گفته بودم مانند بسیاری از همكاران دیگر برای خودت مطب خصوصی تاسیس كن، اما مخالفت می كرد و می گفت وقتی بیماری می تواند با هزینه و تعرفه دولتی در بیمارستان روند درمان خود را طی كند، چرا به مطب خصوصی برود و تعرفه آزاد بپردازد؛ من نمی گویم چرا دیگران اینطور هستند فقط می گویم دكتر رشیدیان خلقیات خاص خودش را داشت.

دكتر الماسی ادامه داد: دكتر رشیدیان معتقد بود جایز نیست وقتی كسی بیمار می شود هزینه ها و فشار مالی را هم تحمل كند و گاها اگر بیماری بضاعت مالی نداشت حتما او را رایگان ویزیت می كرد چراكه هدف وی جلب رضای خدا بود. در كنار تمام این خصوصیات، همسری دلسوز، مهربان، وفادار و با احساس و مسئولیت پذیر بود و در كنار مسئولیت سنگین پزشكی از رسیدگی به همسر و خانواده غفلت نمی كرد. برای تنها پسرش پدری دلسوز برای مادر فرزندی فداكار، برای برادرانش پشتیبانی از جان گذشته و حتی برای خانواده من (همسرش) دامادی همچون فرزند عزیز و محترم بود.

مدارج علمی و شغلی شهید رشیدیان

همسر شهید رشیدیان گفت: بابك در روز چهارم اسفندماه سال 1348 در شهرستان نوشهر دیده به جهان گشود، پدر و مادر وی اصالتاً اهل سنندج هستند اما به دلیل شرایط كاری به نوشهر می روند و پس از چند سال زندگی در آنجا دوباره به سنندج بازگشتند، بابك فرزند ارشد خانواده بود و 2 برادر كوچكتر از خود نیز داشت.

الماسی افزود: بابك در سال 1367 بلافاصله با اخذ دیپلم در كنكور سراسری رشته كاردانی رادیولوژی دانشگاه شهید بهشتی تهران قبول شد و پس از اتمام دوره كاردانی در سال 1369 برای گذراندن خدمت سربازی به سنندج بازگشت و همزمان طرح رادیولوژی خود را شروع كرد.

تاسیس مركز سی تی اسكن و رادیولوژی در سنندج

همسر این شهید مدافع سلامت خاطرنشان كرد: بابك در همان سال ها به دلیل علاقه وافری كه به كار و خدمت به مردم دیارش داشت، مركز سی تی اسكن، رادیولوژی و عكسبرداری بیمارستان قدس و توحید سنندج را به كمك همكاران خود راه اندازی كرد و علیرغم اینكه پیشنهادات زیادی برای كار و ادامه تحصیل كارشناسی رادیولوژی از سوی استادان در دانشگاه شهید بهشتی را داشت، چهار سال بی وقفه به مردم این شهر خدمت كرد تا اینكه به استخدام رسمی دانشگاه علوم پزشكی كردستان درآمد. با عزم، اراده و علاقه ای كه به رشته پزشكی داشت دوباره با شركت در كنكور سراسری سال 1373 در دانشگاه علوم پزشكی كردستان پذیرفته و مشغول تحصیل شد و همزمان با تحصیل در بخش رادیولوژی مشغول خدمت به جامعه بود.

دكتر الماسی یادآور شد: دكتر بابك در سال 1380 فارغ التحصیل شد و در همان سال به عنوان مسئول بهداشت محیط در مركز بهداشت سنندج مشغول به كار شد و پس از مدت كوتاهی مسئولیت امور واحد بیماری های عفونی استان را در معاونت بهداشت به عهده گرفت وی در سال 1383 به سمت معاون مركز بهداشت شهرستان سنندج منصوب شد و در سال 86 با قبولی من در آزمون دستیاری دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه به ناچار ماموریت آموزشی سه ساله گرفت و به دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه رفت.

وی بیان كرد: بابك از سال 1387 تا 1390 در اورژانس بیمارستان طالقانی كرمانشاه مشغول به كار شد، سال 1390 پس از فارغ التحصیل شدن من، دوباره پس از عزیمت به سنندج در اورژانس بیمارستان بعثت به ادامه كار خود پرداخت تا اینكه در سال 1391 در رشته دستیاری داخلی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه قبول و سال 1395 فارغ التحصیل و بنابه تعهد خدمتی در مراكز آموزشی -درمانی دانشگاه كردستان مشغول ادامه خدمت شد و بیشتر در درمانگاه های خیریه حومه شهر در خدمت بیماران بود، بعد از چندماه به طور كامل در بخش ها و كلینیك ویژه (بیمارستان های بعثت و توحید سنندج) و همزمان با طرح تحولی كه در دوره وزارت هاشمی اجرا می شد، در بخش كودكان و زنان مشاوره های داخلی را به بیماران می داد و در كلینیك ویژه، بیماران داخلی در بیمارستان بعثت را نیز ویزیت می كرد و شیفت های 24 ساعته بیمارستان توحید از جمله ICU (آی سی یو) از جمله كارهای وی بود.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران
- شهدای مدافع سلامت
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۴۵ - ۱۹/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۵