دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دومین دوره (فلوشیپ) تحقیق و فناوری و كارگاه اصول و مبانی روش تحقیق كیفی، آغاز به كار كرد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

دومین دوره (فلوشیپ) تحقیق و فناوری و كارگاه اصول و مبانی روش تحقیق كیفی، آغاز به كار كرد

دومین دوره كوتاه مدت (فلوشیپ) تحقیق و فناوری و كارگاه اصول و مبانی روش تحقیق كیفی (ویژه اعضای هیات علمی)، از امروز (سه شنبه) به مدت دو روز به همت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در سالن فارابی دانشگاه برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در بخش افتتاحیه این دوره و كارگاه آموزشی كه با شركت جمعی از اعضای هیات علمی برگزار شد، گفت كه با دو انگیزه " تاكید بر نیاز یادگیری متدولوژی و عدم وسواس متدولوژی " در این جمع حضور دارم. چرا كه متدولوژی، ابزار است و ما برای ساینس كه مجموعه دانش و روش تولید آن است، به متدولوژی نیاز داریم، اما نباید در این زمینه وسواس داشته باشیم.

وی به روش فهم دنیا، آفرینش و خلقت اشاره كرد و افزود: خداوند در آفرینش پیچیدگی های زیادی داشته و به ما توصیه كرده كه تحقیق و تفحص كنیم تا خلقت را بفهمیم و روش های متعددی برای فهم این موضوع وجود دارد.

دكتر خانكه با اشاره به موضوع سخنرانی هفته گذشته خود در فرهنگستان علوم پزشكی تحت عنوان " تكرارپذیری "، گفت: گاهی بنظر می آید كه علم در كشور ما به بی راهه كشیده شده است، عده ای به هر قیمتی در پی دستیابی به مدرك دانشگاهی هستند چرا كه شاخص های ما مانند تعداد مقالات یا H.index هنوز معیار ارزیابی هاست و گاهی تولید دانش می كنیم، اما مسیر آن را طی نمی كنیم.

وی با تاكید بر اینكه باید این موضوع را مدیریت كنیم، افزود: ما در ساینس، نیاز به شفافیت داریم و در انجام مطالعه باید بتوان مسیر مطالعه را تكرار كرد و در واقع، یكی از شاخص های اعتباربخشی ساینس، تكرارپذیری آن است. چقدر از مطالعاتی كه در كشور ما انجام می شود، تكرارپذیر هستند؟

رئیس دانشگاه با بیان مثالی در مورد مطالعه ای كه در دو نوبت انجام شد، گفت: در نظر داشته باشید كه یك تحقیق و مطالعه، تولید اطلاعات می كند و براساس اطلاعات بدست آمده، شواهد علمی تولید می شود و با توجه به شواهد، سیاستگذاران، سیاست گذاری می كنند، و مبتنی بر این سیاستگذاری، زندگی مردم متاثر می شود. و این روند نشان می دهد كه نتایج یك مطالعه چقدر می تواند در زندگی مردم و جامعه تاثیرگذار باشد و اگر درست انجام نشود، خیانت بزرگی به مردم شده است.

دكتر خانكه تصریح كرد كه تحقیق با این جایگاه، تبدیل به یك ابزار شده است، در حالی كه كشور ما در تولید مقالات علمی، رتبه 15 یا 16 را در دنیا دارد، اما باید ببینیم كه چقدر این مقالات، به رفع مشكلات مردم كمك كرده است، چقدر ثروت برای كشورمان تولید كرده و چقدر برای كشورمان افتخار آفریده و چقدر به نظریه ها و مطالعات ما استناد شده است.

وی تاكید كرد: باید یافته علمی، صداقت داشته باشد، قابل اعتماد باشد و شایستگی در آن دیده شود. ان شاالله روزی برسد كه ما تولیدات علمی خودمان را در معرض عموم مردم بگذاریم . و روش و اطلاعات ما در اختیار همگان باشد تا دیگران هم بتوانند آن را تكرار كنند و یافته ما را تائید كنند.

دكتر خانكه افزود: دانشگاه های آلمان یك روز در سال را به تعامل با مردم اختصاص می دهند و درهای دانشگاه ها به روی همه مردم باز می شود و یافته های علمی به زبان ساده برای آنان توضیح داده می شود.

وی اظهار داشت: فلسفه دوم در تحقیقات، مشاركت مردم است. ما باید با مردم و برای مردم تحقیق كنیم . چرا كه ما از منابع عمومی برای آموزش هزینه می كنیم و لذا باید پاسخگوی مردم باشیم كه چه چیزی تولید كردیم كه مشكلی از مشكلات مردم برطرف كند.

وی افزود: بنابراین مشاركت مردم، مهم است. فلسفه تحقیق كیفی نیز همین است كه تحقیق برای مردم و جهت رفع مشكلات آنان انجام شود. دانش مردم را باید بالا ببریم. براساس منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد، استفاده مردم از یافته های علمی، حق مردم است . یعنی مردم باید یافته های علمی را بفهمند و از آن استفاده كنند.

دكتر خانكه گفت: ساینس متاثر از چهار فاكتور است و مهمترین فاكتور تاثیرگذار، سیاست است و خدا كند كه سیاست متاثر از ساینس باشد و نه ساینس متاثر از سیاست. همین طور اقتصاد متاثر از ساینس باشد، اما متاسفانه می بینیم كه ساینس متاثر از اقتصاد است. همچنین ساینس متاثر از فلسفه است و در نهایت، ساینس متاثر از فرهنگ ، ارزشها و باورهای جامعه است.

وی تصریح كرد: ان شاالله كه ساینس روی این چهار فاكتور " سیاست، اقتصاد، فلسفه و فرهنگ " تاثیر بگذارد. یعنی پارادایم های فرهنگی را اصلاح كند و پارادایم های فلسفی را توسعه بدهد، و در نهایت، پارادایم های اقتصادی و سیاسی را اصلاح و یا توسعه بدهد.

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری كرد، روزی برسد كه مردم علم را تولید كنند و علم را اجتماعی كنند و با بكارگیری آن، مشكلات را كاهش بدهند.

پیش از سخنان رئیس دانشگاه، دكتر مسعود فلاحی خشكناب معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی طی سخنانی حضور رئیس دانشگاه در بخش آغازین این دوره آموزشی را نشانه اهمیت این موضوع نزد ایشان ذكر كرد.

وی خطاب به اعضای هیات علمی كه در این كارگاه شركت كرده بودند، گفت: همه شما همكاران، محقق هستید و فعالیت های مطالعاتی داشته و دارید، اما در این دوره می خواهیم بطور اختصاصی، از یكدیگر بیشتر یاد بگیریم و با توجه به اینكه سرمایه دانشگاه، نیروی انسانی آن است، لذا هرچه سرمایه گذاری روی نیروی انسانی بیشتر باشد، سبب ارتقاء و پیشرفت می شود.

دكتر فلاحی، از حمایت رئیس دانشگاه كه طی سالها مسئولیت در بخش های مختلف داشتند و اشراف كامل به امور دارند، تشكر كرد و افزود: ایشان هم كه اولین دوره های این نوع آموزش را برگزار كردند، برگزاری دوره جدید تحقیق و فناوری را برای اعضای جدید هیات علمی لازم دانستند تا همگی بتوانیم در زمینه چگونگی فعالیت های تحقیقاتی ، به روز شویم.

وی در بخش اول كارگاه آموزشی " اصول و مبانی روش تحقیق كیفی " به عنوان اولین مدرس، به تاریخچه ای از برگزاری این نوع كارگاه ها اشاره كرد و سرفصل مطالب مربوطه طی دو روز كار كارگاه را بیان داشت.

معاون تحقیقات دانشگاه، با اشاره به اینكه تحقیق، یك روش سیستماتیك، منظم و هدفدار جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات بمنظور شناخت پدیده هاست، شرایط شناخت پدیده ها و مفهوم آنها را توضیح داد.

دكتر فلاحی همچنین انواع تحقیقات را بیان داشت و در تعریف تحقیق كمی، گفت كه این تحقیق، شیوه ای سیستماتیك و عینی است كه براساس مفاهیم (دستكاری و كنترل پدیده ها) و تائید نتایج استوار است و اطلاعات مبتنی بر تجربه از طریق حواس جمع آوری می شود.

وی با اشاره به اینكه تحقیق كیفی ، یك نگرش و شیوه ای ذهنی و سیستماتیك برای توصیف عمیق تجربیات زندگی و معنی دادن به آنهاست ، مقایسه ای بین دو تحقیق كمی و كیفی داشت.

گفتنی است، دكتر فضل الله احمدی و دكتر عیسی محمدی اساتید دانشگاه تربیت مدرس به عنوان مدرسان این كارگاه آموزشی ، دیگر مباحث مربوط به این كارگاه آموزشی را برای شركت كنندگان ارائه دادند.

انتهای پیام/

   تاریخ: ۱۹:۲۱ - ۲۲/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۲