دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

گام محققان دانشگاهی در مسیر تولید محصولات شارژی با حركان بدن
 
محققان دانشگاه صنعتی امیركبیر با بررسی امكان تولید جریان الكتریكی از بارگذاری تناوبی كششی و كمانش حاصل از آن، در پیزوالكتریك PVDF، درصدد تولید محصولاتی هستند كه به عنوان مثال با حركات بدن انسان محصولاتی شارژی تولید كنند.
گام محققان دانشگاهی در مسیر تولید محصولات شارژی با حركان بدنعكس دریافتی و تزیینی است به گزارش ایسنا، بهرنگ عادلی، دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیركبیر و مجری طرح «تولید لایه های نانولیفی PVDF/PU به منظور بررسی تأثیر بارگذاری تناوبی كششی بر تولید جریان الكتریكی» با بیان اینكه جریان الكتریكی از مواد پیزوالكتریك در اثر فشار و یا ضربه بر مواد دارای خاصیت پیزوالكتریكی ایجاد می شود، گفت: هدف از اجرای این پروژه، بررسی امكان ایجاد جریان الكتریكی از طریق كشش و كمانش حاصل از كشش، در یك ماده پیزوالكتریك بود.

وی با اشاره به نتایج این تحقیقات، افزود: با ایجاد شرایط مناسب و سرانجام تولید یك لایه ممزوج پلیمری از دو نوع پلیمرPVDF (پلی وینیلیدین فلوراید) و PU (پلی اورتان) كه هر كدام دارای خواص ویژه ای هستند، می توان به لایه ای بهینه جهت بررسی امكان تولید جریان الكتریكی از آن لایه رسید.

مجری طرح اضافه كرد: این دو پلیمر یكی بر اثر فشار جریان ایجاد می كرد و دیگری ذاتا قابلیت اعمال كشش و دارای حالت الاستیكی تا چند برابر طول اولیه را داشت. با امتزاج این دو و پیدا كردن حدود مناسب برای امتزاج، انتظار می رفت تغییر كاربری اساسی در استفاده از پیزوالكتریك ایجاد شود.

عادلی كه این طرح را با راهنمایی دكتر علی اكبرقره آقاجی و دكتر علی اصغر اصغریان جدی از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر اجرایی كرده است، خاطر نشان كرد: این تحقیق مرزهای دانشی استفاده از پیزوالكتریك ها را بهبود بخشید و زمینه علمی برای ساخت و طراحی بسیاری از ساختارهایی را كه نیاز به تولید جریان الكتریكی دارند، ولی محدودیت حركتی نیز دارند را فراهم كرد كه بتوانند از كشش و كمانش برای تولید جریان الكتریكی از یك پیزو الكتریك استفاده كنند.

این محقق افزود: این طرح می تواند به صورت نیمه صنعتی اجرایی شود و كمك كننده تحقیقات دیگر باشد.

وی افزود: این طرح و پویش علمی مشابه داخلی و خارجی ندارد و مزیت رقابتی آن فناوری جدید در امتزاج مواد پلیمری و تولید جریان الكتریكی به روش نوین و گسترش انواع آلیاژهای پلیمری است.

مجری طرح با اشاره به كاربردهای پروژه گفت: با استفاده از این محصول، امكان ساخت شارژهای باتری قابل اتصال به بدن انسان در لباس های ورزشی وجود دارد كه در اثر حركات كششی دست و پا در حین تحرك و یا ورزش به عنوان مثال یك باتری موبایل را شارژ كند.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیركبیر، عادلی افزود: همچنین با استفاده از نتایج این تحقیق می توان نانو سنسورهای كششی ساخت كه در اثر ایجاد كشش جریان تولید كرده و امكان سنجش میزان كشش با جریان الكتریكی تولید شده را بدست آورد.

وی افزود: با استفاده از این محصول، امكان تولید انرژی در وسایل كه نیاز با شارژ دارند، ولی امكان تعویض باتری آنها نیست و یا سخت است، وجود دارد و می توان از آن برای مصارف پزشكی مانند باتری های قلب و ترمیم كننده های فیزیوتراپی بهره برد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۱۶ - ۲۷/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۱