دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاثیر بازی های ریتمیك بر بهبود بیماری پاركینسون
 
دانشمندان دریافتند بازی های ویدیویی ریتمیك می تواند تاثیرات مفیدی بر مهارت های حركتی بیماران پاركینسون داشته باشد.
تاثیر بازی های ریتمیك بر بهبود بیماری پاركینسون

آیا ضربه زدن بر روی تلفن همراه با ضرب آهنگ موسیقی می تواند كیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری پاركینسون را بهبود بخشد؟

سیمون دالا بلا، استاد دپارتمان روانشناسی دانشگاه مونترال و یكی از مدیران آزمایشگاه بین المللی تحقیقات مغز، موسیقی و صدا (BRAMS)، احتمال می دهد كه این اتفاق بیفتد.

دالا بلا به مكانیسم های شناختی و عصبی كه ادراك و اجرای موسیقی را تعیین می كنند علاقه مند است. در مطالعه ای كه اخیرا در سالنامه آكادمی علوم نیویورك منتشر شد، او و همكارش دریافتند تمرینات ریتمیك مهارت های حركتی را در بیماران پاركینسون به ویژه بیماران روانی در راه رفتن و گفتار بهبود می بخشد.

او توضیح داد: پاركینسون شایع ترین اختلال حركتی محسوب شده و اغلب با اختلال در راه رفتن و تعادل و نیز مهارت های ریتمیك همراه است، در این تحقیق توانایی درك ضربات موسیقی و كف زدن یا ضربه زدن به پای خود را به موقع با موسیقی دارند؛ بنابراین به طور كلی ایده این است كه این مهارت های ریتمیك ضعیف را  به منظور بهبود مهارت های حركتی انجام دهند.

ضربه زدن انگشت چگونه می تواند بر راه رفتن یا صحبت كردن تاثیر بگذارد؟

دالا بلا می گوید: انجام این كار ساده مجموعه ای از نواحی عمیق مغز را درگیر می كند، مانند عقده های قاعده ای و مخچه كه با نواحی از قشر مخ كه در كنترل حركت نقش دارند، تعامل دارند.

چندین مطالعه نشان داده اند كه این نواحی هنگام گوش دادن به موسیقی با ضربان قوی فعال می شوند، حتی اگر فرد بی حركت باشد. این نشان می دهد كه وقتی مغز ریتمی را در محیط شنوایی پردازش می كند، نواحی حركتی را به طور همزمان فعال می كند.  بنابراین اگر توانایی های ریتمیك را تمرین كنیم، می توانیم به غیر از توانایی هایی كه تمرین می كنیم، فوایدی را در سایر توانایی های حركتی نیز مشاهده كنیم.

با یك اثر انتقال، افزایش انعطاف پذیری در مناطقی از مغز كه ریتم را كنترل می كنند، كانال های حركتی دیگر را نیز بهبود می بخشد، زیرا همه آن ها بخشی از سیستم عصبی مركزی هستند.

دالا بلا می گوید: بعد از تمرین ریتمیك، گفتار بیماران منظم تر بود، حتی اگر این عملكرد اصلا كار نمی كرد.

برای دستیابی به این نتایج، دالا بلا و تیمش Rhythm Workers را طراحی كردند كه یك «بازی جدی» برای دستگاه های تلفن همراه است. كاربر باید با ضربه زدن بر روی صفحه نمایش با ضرب آهنگ موسیقی، ساختمانی بسازد. هر چه حركات انگشتان زمان را با موسیقی نزدیك تر نگه دارد، ساختمان سریع تر و بهتر ساخته می شود.

Rhythm Workers در ابتدا به عنوان یك برنامه توانبخشی از راه دور برای بیماران مبتلا به پاركینسون در نظر گرفته شد، اما یك تیم تحقیقاتی متشكل از دانشجویان، در حال حاضر در حال ارزیابی اثربخشی و مناسب بودن آن برای كودكان مبتلا به اختلالات عصبی رشدی (اختلال طیف اوتیسم، اختلال نقص توجه و بیش فعالی، و غیره.) هستند. 

آن ها در حال آزمایش همین فرضیه هستند: اینكه تحریك مناطقی از مغز كه ریتم را كنترل می كنند، اثر موجی خواهد داشت و مناطقی از مغز مرتبط با پردازش حركتی و عملكرد های شناختی مانند توجه، انعطاف پذیری در اجرای كار و بازداری از مجموعه وظایف را درگیر می كند.

بنابراین این روش مداخله پتانسیل استفاده در خانه برای حمایت از عملكرد مغز و بهبود رفاه در طیف وسیعی از افراد، ویژگی غیردارویی، ارزان و سرگرم كننده بودن را دارد.

بیشتر بخوانید 

- نقش یك مولكول كوچك در درمان بیماری پاركینسون منبع:مدیكال اكسپرس
   تاریخ: ۱۵:۱۶ - ۲۶/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۹۴