دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ابلاغ های مدیران بخش های توانبخشی در حوزه معاونت درمان دانشگاه صادر شد
 
از سوی دو معاونت آموزش و درمان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

ابلاغ های مدیران بخش های توانبخشی در حوزه معاونت درمان دانشگاه صادر شد

مدیریت بخش های روانشناسی بالینی، فیزیوتراپی، كاردرمانی، گفتاردرمانی و مددكاری اجتماعی معاونت درمان، به مدیران گروه های آموزشی حوزه مربوطه تفویض شد.

به گزارش وبدای دانشگاه بنقل از ابلاغ های صادره، مدیریت بخش های روانشناسی بالینی، فیزیوتراپی، كاردرمانی، گفتاردرمانی و مددكاری اجتماعی معاونت درمان، به ترتیب به دكتر عباس پورشهباز، دكتر ایرج عبداللهی، دكتر سیدعلی حسینی، دكتر اكبر دارویی و دكتر محمد سبزی خوشنامی تفویض شد.

در این ابلاغ ها كه پیرو مصوبه مورخ 1401/5/4 هیات رئیسه دانشگاه و با امضای دكتر فریدون لایقی معاون درمان و توانبخشی و دكتر حمیدرضا خرم خورشید معاون آموزشی دانشگاه صادر شده، به انتظار دو معاونت از مدیران بخش های توانبخشی اشاره شده است كه با هماهنگی كامل با معاونت درمان دانشگاه در ارائه خدمات درمانی و توانبخشی به بیماران مراجعه كننده در كلیه مراكز آموزشی و درمانی ذیربط ، اقدام كنند.

این گزارش می افزاید كه معاونان درمان و آموزش دانشگاه همچنین پیرو مصوبه مورخ 1401/5/4 هیات رئیسه دانشگاه، با صدور ابلاغ برای دكتر مسعود فلاحی خشكناب مدیر گروه آموزشی پرستاری دانشگاه، سیاستگذاری و نظارت حوزه پرستاری معاونت درمان و توانبخشی دانشگاه را به وی تفویض كرده و بر اجرای سیاست های متخذه از سوی مدیران پرستاری دانشگاه و مراكز تابعه، تاكید كرده اند.

در همین ارتباط با دكتر فریدون لایقی معاون درمان و توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به گفت وگو نشستیم كه از نظر می گذرد.

از معاون درمان دانشگاه سئوال شد كه این اقدام با چه هدفی صورت گرفته است ؟ و آیا برای دیگر مدیران گروه های آموزشی هم مشابه این ابلاغ ها صادر می شود ؟

دكتر لایقی در پاسخ به این سئوال گفت: تاكنون ما در بخش های توانبخشی مراكز و بیمارستان ها تابعه دانشگاه، دو گروه نیروی متخصص آموزشی و درمانی داشتیم كه گروه آموزشی زیر نظر معاونت آموزشی و گروه درمانی تحت نظارت معاونت درمان بود، و متاسفانه شكاف عمیقی بین این دو گروه مشاهده می شد و به عنوان مثال، در ایام تابستان كه دانشجویان تعطیل بودند، مدیران گروه های توانبخشی و اعضای هیات علمی این گروه ها، به چگونگی فعالیت بخش های مربوطه توانبخشی در مراكز درمانی تابعه كاری نداشتند و وظیفه خود را فقط در زمان حضور دانشجویان و آموزش به آنان می دانستند و مدیریت این بخش ها و تداوم فعالیت آنها فقط به عهده معاونت درمان و گروه های درمانی بود.

وی افزود: ما فكر كردیم كه چه كسی بهتر از یك مدیر گروه آموزشی می تواند مجموعه بخش های توانبخشی مربوطه را در مراكز درمانی و معاونت درمان را مدیریت كند. از این جهت برای پر كردن این شكاف، هم افزایی و تلفیق آموزش و پژوهش با فعالیت ها توانبخشی، این اقدام صورت گرفت.

دكتر لایقی تصریح كرد كه دانشگاه ما دانشجویان زیادی در مقطع دكتری دارد، اما متاسفانه بسیاری از آنان حتی در رشته هایی مانند پرستاری توانبخشی هم بخش های ما در مراكز درمانی را ندیدند و از توانمندی و مهارت حرفه ای این دانشجویان در مراكز درمانی استفاده نمی شود.

وی افزود: تفویض مدیریت بخش های توانبخشی معاونت درمان به مدیران گروه های آموزشی، می تواند سبب بهره مندی مراكز درمانی تابعه دانشگاه از توانمندی حرفه ای دانشجویان تحصیلات تكمیلی (كارشناسی ارشد و دكتری) شود، كارورزی های بیشتر و با كیفیت تر در مراكز انجام شده و دانشجویان از نزدیك با نیازهای مراكز درمانی تابعه و بیماران در این مراكز آشنا شده و پایان نامه ها و پروژه های تحقیقاتی خود را در جهت رفع نیاز مراكز و بیماران، طراحی و اجرا كنند. و در واقع، این اقدام، بنفع اهداف سه معاونت آموزشی، پژوهشی و درمان خواهد بود.

معاون درمان اظهار داشت: لذا ، این تصمیم با هیات رئیسه دانشگاه مطرح شد و پس از تصویب آن از سوی هیات رئیسه، با تك تك مدیران گروه های آموزشی و همكارانشان جلسه گذاشتیم و اهداف این برنامه برایشان تشریح شد و خوشبختانه همه برخورد خوبی با این موضوع داشتند و از این برنامه استقبال كردند، چرا كه یكی از مشكلات مدیران گروه ها نیز مدیریت دو گانه بخش ها در مراكز درمانی تابعه بود كه با عدم درك متقابل از مشكلات یكدیگر و عدم همكاری همراه شده بود.

دكتر لایقی افزود: اما هم اكنون كه مدیریت آموزشی و درمانی بخش های توانبخشی مراكز، در اختیار مدیران گروه های آموزشی قرار می گیرد، اختیارات آنان در مراكز افزایش می یابد و می توانند مجموعه تحت مدیریت خود را همگن كنند و انسجام بهتری به فعالیت ها بدهند. مطمئنا نفع این اقدام، به بیماران، دانشجویان و اساتید می رسد چون انگیزه اساتید نیز افزایش می یابد، ضمن آنكه از مشاركت اساتید در این برنامه، حمایت های مالی هم خواهد شد.

وی تاكید كرد كه فعلا این برنامه را با شش گروه آموزشی و درمانی كه بیشترین مراجعه را در مراكز درمانی دارند و بیشترین نیاز مراكز را شامل می شوند، آغاز كردیم و در صورتی كه نتایج خوبی از اجرای این برنامه در شش بخش مورد اشاره، به دست بیاوریم، این برنامه را با گروه های دیگر هم گسترش خواهیم داد.

دكتر لایقی در پاسخ به این سئوال كه مدیران شش گروه آموزشی كه ابلاغ دریافت كردند، آیا مدیریت همه بخش های مربوطه در چهار مركز درمانی تابعه دانشگاه را بعهده خواهند داشت؟ گفت: بله، مدیریت بخش مربوطه در همه مراكز درمانی به عهده مدیر گروه آموزشی همان حوزه می باشد، و حتی در مركزی مانند مركز نشاط كه تازه فعالیت خود را آغاز كرده، مدیران گروه های آموزشی، مدیریت بخش های آن را بعهده دارند. در واقع، مسئولیت رفع نیازهای آموزشی و درمانی بخش های هر یك از مراكز تحت پوشش، با مدیر گروه آموزشی همان حوزه است كه به نیاز بخش مربوطه رسیدگی كند و پشتیبانی آموزشی و درمانی را به عهده داشته باشد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۲:۳۹ - ۲۵/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۰۱