دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پذیرش دانشجو نباید باهدف تامین اقتصاد دانشگاه باشد
 
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینكه عملیات آمایش رشته های دانشگاهی را شروع كرده ایم، تصریح كرد: پذیرش دانشجو نباید با هدف تامین اقتصاد دانشگاه ها انجام شود، در این صورت یك دانشجوی دكتری بخشی از عمرش را در دانشگاه سپری می كند و پس از فارغ التحصیلی بیكار می شود.
به گزارش ایران اكونومیست، دكتر قاسم عموعابدینی در پنجاه و نهمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و  موسسات آموزش عالی كشور كه صبح امروز 28 شهریور در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب و با بیان اینكه  اصلاح قوانین و ریل گذاری از مباحث اصلی در حوزه آموزش عالی به حساب می آید، توضیح داد: رشته های دانشگاهی نیازمند آمایش هستند و دز این راستا باید نیازمحوری را در كانون توجه قرار دهیم. آموزش و آموزش فناور محور باید با یكدیگر در تعامل باشند و وزارت علوم در فضای تحول نظام آموزشی به این موضوع توجه می كند.

دكتر عموعابدینی تصریح كرد: دولت سیزدهم در برنامه تحول نظام آموزش به نیازمحوری، حكمرانی و استقلال دانشگاه ها، توجه به نخبگان، توجه به آموزش مهارت محور، ازدواج و تعاملات علمی با عزت، را به عنوان كلیدواژگان درنظرگرفته است.

وی با بیان اینكه نوع حكمرانی و مدیریت باید به خوبی شكل بگیرد، توضیح داد:  زیرنظام های آموزشی باید با یكدیگر هماهنگ باشند و نیاز منطقه را حل كنند. دانشگاه ها باید در حكمرانی هماهنگ باشند. در حالی كه هم اكنون دانشگاه ها با یكدیگر در جریان آموزش، موازی كاری دارند یعنی یك رشته در چند دانشگاه ارائه می شود.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینكه در زمینه علوم پایه باید اصلاحاتی و ریل گذاری انجام دهیم، اظهار كرد: دانشگاه ها هر رشته ای را كه بخواهند، در اختیار آنها قرار می دهیم اما در این ماموریت گرایی به موضوع "عام" و "خاص" توجه می كنیم. منظور از خاص این است كه براساس ظرفیت یك دانشگاه و دارایی هایش، یك رشته تعریف می شود و منظور از عام این است كه نیاز را مدنظر داشته باشیم. شورای گسترش وزارت علوم براساس نیاز محوری یك رشته را تعریف می كند.
 
وی ادامه داد: در حالی كه برخی از رشته های دانشگاهی دیگر متقاضی ندارند و كم استقبال هستند، اما رشته های دانشگاه فرهنگیان همچنان متقاضی دارند. این موضوع ریشه در اشتغال دارد. زیرا اشتغال پس از فراغت از تحصیل دانشجویانی كه در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می شوند، به نوعی تضمین شده است .

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینكه پذیرش دانشجو و تخصیص رشته باید تغییر كند، گفت: درنظر داریم، پذیرش دانشجو در رشته های آموزش ریاضی و فیزیك به كودكان استثنایی در اختیار 2 دانشگاه باشد. منظور این است كه دانشجوی این رشته ها بخشی از واحدهای درسی را در دانشگاه صنعتی شریف و بخشی را در دانشگاه فرهنگیان می گذراند و در هنگام دانش آموختگی، 2 مدرك دریافت می كند.

در حوزه دروس مهارتی فعالیت می كنیم

به گزارش ایران اكونومیست، دكتر دوست محمد سمیعی پاقلعه معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان، نیز در این نشست، تصریح كرد: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی ماموریت گرا با 94 هزار دانشجو است كه در 98 پردیس و مركز در سراسر كشور برای تربیت دانشجویان فعالیت می كند.

وی در ادامه با بیان اینكه 20 رشته كارشناسی و 12 رشته كارشناسی ارشد در زمینه آموزش با تفكیك جنسیتی ارائه می شود، گفت: در زمینه دورس آموزشی، بیشترین رشته ها را داریم و به طور كلی آموزش در دانشگاه فرهنگیان بر محور كارورزی و كارآموزی بنا شده است.
   تاریخ: ۱۱:۰۷ - ۲۸/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۵