دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اجرای طرح توانمندسازی توان یابان بهزیستی استان همدان
 
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان از آغاز اجرای طرح توانمندسازی و ارائه خدمات مداخله ای تخصصی برای توان یابان استان خبر داد.
اجرای طرح توانمندسازی توان یابان بهزیستی استان همدان

«امیر كوكائیان» افزود: طرح توانمندسازی و ارائه خدمات مداخلات تخصصی از هفته گذشته به مدت یكسال برای 50 داوطلب از گروه سالمندان، نابینایان و ناشنوایان توسط بهزیستی استان همدان  به منظور ارتقا سطح زندگی و از بین بردن احساس ناتوانی در جامعه هدف اجرا می شود.

او تصریح كرد: این طرح به منظور اینكه افراد دارای معلولیت قادر باشند با استفاده از توانایی ها، ظرفیت ها و استعدادهای خود و ایجاد ارتباط موثر در جامعه به حداكثر توانمندی فردی در جهت استقلال رسیده و با شور و نشاط در جامعه زندگی كنند پایه ریزی شده است.

آموزش های بخش عمومی در چهار حوزه آموزش، تغییر نگرش، مطالبه گری و فعالیت های اجتماعی به این افراد ارائه می شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان افزود: ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی، اوقات فراغت و گردشگری، توانبخشی و حمایتی در فضاهای باز و پارك ها به صورت گروهی برای دستیابی به یك زندگی سالم و موفق جامعه هدف در دستور كار این طرح قرار دارد.

كوكائیان اضافه كرد: خانواده های بسیاری از سالمندان و معلولان بینایی و شنوایی از داشتن كمترین آگاهی های عمومی در زمینه مراقبت از مددجو، آشنایی با مهارت های مختلف زندگی مانند تاب آوری، برخورد خلاقانه، خودآگاهی، اعتماد به نفس و مانند آن، محروم هستند كه این عدم آگاهی، نقش مهمی در كاهش توانایی و قدرت روانی این گروه از مددجویان دارد و آنها را بیش از پیش در انزوا فرو می برد.

او گفت: عمده محتوای طرح توانمندسازی توان یابان به آموزش مهارت های زندگی و مراقبت های بهداشتی اختصاص دارد و با هم افزایی مراكز تحت نظارت بهزیستی مانند سازمان های مردم نهاد(NGO)، انجمن توانیابان، كانون ناشنوایان و انجمن نابینایان انجام می شود.

به گفته معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان توانمند سازی سالمندان، نابینایان و ناشنوایان مستلزم توجه روز افزون تمامی آحاد جامعه نسبت به قوانین حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و پیام انسان مدارانه این قوانین است.

كوكائیان افزود:به ازای هر 15 مددجو، یك تسهیلگر كار اجرای طرح را عهده دار می شود كه اجرای این طرح برای مددجو و خانواده، هیچ گونه هزینه ای ندارد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یك سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی، مشاوره ای و  درمانی بهزیستی بهره می برند.

استان همدان حدود یك میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد.

منبع:ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۳۴ - ۲۸/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۲