دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سردردهای كامپیوتری را جدی بگیریم
 
اگر مدت زمان طولانی را پای رایانه خود سپری كنید، ممكن است به دلیل تابش خیره كننده صفحه، خستگی چشم، نور كم در فضای كار، روشنایی و رنگ نامناسب رایانه یا تركیبی از این عوامل، دچار سردرد شوید.
دانستنی های سلامت ؛
سردردهای كامپیوتری را جدی بگیریم
اگر مدت زمان طولانی را پای رایانه خود سپری كنید، ممكن است به دلیل تابش خیره كننده صفحه، خستگی چشم، نور كم در فضای كار، روشنایی و رنگ نامناسب رایانه یا تركیبی از این عوامل، دچار سردرد شوید.
سردردهای كامپیوتری را جدی بگیریمبه گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مركز سمنان ، خستگی چشم زمانی اتفاق می افتد كه چشمان شما پس از استفاده شدید از آن ها برای مدت زمان طولانی - از جمله هنگام تماشای صفحه های رایانه و موبایل - خسته می شوند.

در واقع، فقط دو ساعت متوالی خیره شدن به یك صفحه كافیست تا خستگی چشم ایجاد شود. وقتی به صفحه خیره می شوید، تابش خیره كننده نور باعث می شود، كمتر پلك بزنید و سطح چشم شما خشك می شود. علاوه بر این محلی كه ما در آن از رایانه ها و دستگاه های خود استفاده می كنیم همیشه ایده آل نیستند. وضعیت قرارگیری نامناسب بدن و نور ناكافی اتاق نیز به ایجاد سردرد كمك می كنند. گرچه خستگی چشم یك بیماری جدی نیست، اما ناراحت كننده است و می تواند منجر به علائم آزار دهنده ای از جمله سردرد شود. علائم و نشانه های خستگی چشم عبارتند از:
تاری دید
سوزش یا خارش چشم
مشكل در تمركز
سردرد
حساسیت به نور
چشم های دردناك و خسته
درد گردن، شانه و قسمت فوقانی كمر
علاوه بر این، خیره شدن بیش از حد به صفحه نمایش می تواند بر كیفیت خواب و روحیه شما نیز تأثیر منفی بگذارد. بدن ما در ریتم شبانه روزی كه پاسخ فیزیولوژیكی ما به نور و تاریكی است عمل می كند.
وقتی شبانه از رایانه استفاده می كنیم، نور آبی صفحه ساعت بیولوژیكی ما را فریب می دهد و فكر می كند هنوز روز است. در نتیجه، میزان ملاتونین (ماده شیمیایی مغز كه باعث می شود ما بخوابیم) كاهش می یابد. این بدان معناست كه اگر قبل از خواب به صفحه رایانه و یا گوشی خیره شویم، سطح ملاتونین بدن ما یك ساعت به تأخیر می افتد و كیفیت خواب را كاهش می دهد. برعكس، اگر كتابی بخوانیم، سطح ملاتونین ما ثابت می ماند. نور پس زمینه لپ تاپ ها و رایانه های ما باعث می شود:
سردرد و میگرن در اواخر شب داشته باشید
پس از بیدار شدن از خواب دچار خواب آلودگی، بی حالی و خستگی شوید
كمتر توانایی تمركز در پروژه های مهم را داشته باشید
میزان خواب شما یك ساعت كاش یابد

نكاتی برای استراحت دادن به چشمانتان
اكنون كه می دانید چرا زمان زیاد صفحه نمایش ممكن است دلیل آن سردرد های مزاحم باشد، برای اطمینان از اینكه چشم شما به اندازه كافی استراحت می كند، این نكات را دنبال كنید:

قانون 20-20-20 را دنبال كنید

هر 20 دقیقه 20 ثانیه به پشمان خود استراحت دهید و به یك شی یا شخصی كه 20 فوت دورتر است نگاه كنید. اگر بیش از دو ساعت به صفحه نمایش نگاه می كنید، به مدت 15 دقیقه استراحت در نظر بگیرید.

كمی از دستگاه های خود فاصله بگیرید
گرچه مشكل بنظر می آید، اما لازنم است وقت استراحت بین كار برای خود در نظر بگیرید و كار دیگری را كه از آن لذت می برید (مانند راه رفتن سگ، پختن یك وعده غذایی یا پیاده روی) انجام دهید. این مسئله به ویژه اگر برای كار مجبور باشید تمام روز روی كامپیوتر خود باشید بسیار مهم است.

نور صفحه را تنظیم كنید
اگر با رایانه كار می كنید، برای جلوگیری از تابش خیره كننده صفحه را كم نور كنید. اگر در حال خواندن هستید، چراغی را پشت سر خود قرار دهید و مطمئن شوید كه نور به صورت شما هدایت نمی شود.

ارگونومی (وضعیت قرارگیری بدن حین كار) خود را كنترل كنید.
با قرار دادن صحیح صفحه كلید، مانیتور و موس، ستون فقرات را در وضعیت خنثی نگه دارید. اطمینان حاصل كنید كه مركز مانیتور شما چهار تا پنج اینچ (12 سانتی متر) پایین تر از سطح چشم شماست و حدود 20 اینچ (50 سانتی متر) از صورت شما فاصله دارد. ماوس و كیبورد شما باید در ارتفاعی قرار داشته باشند تا شانه ها در وضعیت آرامی قرار گیرند و از قرار دادن دستان روی صفحه كلید یا ماوس خودداری كنید.

با قطره اشك مصنوعی با خشكی چشم مبارزه كنید.
اشك مصنوعی، قطره های روان كننده نیز نامیده می شود، می تواند به حفظ شادابی چشم كمك كند - از خشكی چشم جلوگیری می كند كه منجر به خستگی چشم می شود. این قطره های چشمی را می توانید از داروخانه ها خریداری كنید.

عینك های جدید را در نظر بگیرید.
اگر از لنز تماسی یا عینك استفاده می كنید و زمان زیادی را جلوی صفحه می گذرانید، از لنز ها و یا عینك هایی استفاده كنید كه نور آبی را فیلتر می كنند یا برای جلوگیری از خستگی چشم در هنگام كار با رایانه طراحی شده اند.
   تاریخ: ۰۸:۴۸ - ۲۸/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۶