دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درد بازو در افراد جوان و ورزشكار ممكن است مربوط به یك اختلال عروقی پنهان باشد
 
حتی اگر جوان و ورزشكار باشید،ممكن است دچار درد بازویی شوید كه ناشی از یك اختلال عروق پنهان باشد.
حتی اگر جوان و ورزشكار باشید،ممكن است دچار درد بازویی شوید كه ناشی از یك اختلال عروق پنهان باشد.

thoracic به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث دی افراد جوانی كه دچار درد بازو می شوند، ممكن است به «نشانگان خروجی قفسه سینه» مبتلا باشند كه بیماری است كه اغلب افراد در دهه های 20 و 30 زندگی را مبتلا می كند و علل متفاوتی از بیماری های عروقی معمول دارد

برخی از انواع این بیماری عروقی خاص نیاز به فیزیوتراپی برای درمان دارند، اما در موارد شدیدتر نیاز به جراحی وجود دارد.

درد بازو در افراد جوان و ورزشكار ممكن است مربوط به یك اختلال عروقی پنهان باشد

نشانگان خروجی قفسه سینه اغلب بر منطقه ای از قاعده گردن اثر می گذارد كه دسته ای از اعصاب، شریان ها و وریدها از آن عبور می كنند. در برخی از افراد از ابتدا فضای كافی برای عبور همه این اجزا وجود ندارد. در افراد دیگر، این فضا به علت اینكه فرد ورزشكار عضلات شانه و گردنش را پرورش می دهد، تنگ می شود.

حدود 90 درصد از بیماران مبتلا به این نشانگان به گونه «عصب زای» (نوروژنیك) آن مبتلا هستند كه در آن فقط دسته یا شبكه عصبی كه از خروجی قفسه سینه می گذرد، تحت فشار قرار می گیرد. اما درد و بیحسی بازو در این نوع می تواند ناتوان كننده باشد.

درد بازو در افراد جوان و ورزشكار ممكن است مربوط به یك اختلال عروقی پنهان باشد

دو نوع دیگر این نشانگان- وریدی و شریانی است كه هنگامی رخ می دهند كه ورید یا شریان تحت فشار قرار می گیرد. این دو نوع نشانگان كه در آنها جریان خون تحت تاثیر قرار می گیرد، وخیم تر شمرده می شوند و معمولا نیاز به جراحی دارند.

نوع وریدی می تواند باعث تشكیل لخته خون شود. انسداد ناشی از لخته خون باعث تورم بازو می شود كه گاهی آنقدر شدید است كه حركت بازو را ناممكن می كند.

در نوع شریانی، یك اتساع دیواره شریان كه آنوریسم نامیده می شود، می تواند جریان خون را متوقف كند. این نوع می تواند به از دست دادن انگشتان، دست ها و حتی بازو منتهی شود و در موارد شدید به مرگ بیمار را باعث شود.

لخته های وریدی هم در صورتی كه به سوی ریه ها بروند، نیز می توانند مرگبار باشند. اما معمولا آسیب فقط به بازو محدود می ماند. بیماری حاصل را «ترمبوز ورید عمقی» می گویند. لخته شدن خون را به اطراف محل انسداد می اند و تورم بازو رخ می دهد.

پزشكان برای گونه عصب زای بیماری فیزیوتراپی برای تسكین فشار عصبی پیشنهاد می كنند. جراحی معمولا فقط در هنگامی توصیه می شود كه فیزیوتراپی شكست بخورد، اما در دو گونه دیگر وریدی و شریانی ضروری است.

برای تشخیص نشانگان خروجی قفسه سینه جراحان عروق جریان خون را با استفاده از آزمایش هایی مانند «ونوگرام» آزمایش می كنند كه در آن رنگ به درون خون تزریق می شود و منطقه با پرتوهای ایكس عكسبرداری می شود.

یك شیوه دیگر تشخیصی در نشانگان خروجی قفسه سینه الكترومیوگرافی (گرفتن نوار عضله) است كه در آن سلامت عضلات و سلول های عصبی كه آنها را كنترل می كنند، بررسی می شود.

تشخیص این عارضه گاهی مشكل است و گاهی تصویربرداری با ام آرآی هم نمی تواند ناهنجاری ها را نشان دهد.

ممكن است پزشكان برای درمان لخته خون در وریدها دارو تجویز كنند، اما علت ریشه ای یعنی وجود نشانگان خروجی قفسه سینه را تشخیص ندهند، و در نتیجه عوارض درازمدتی ایجاد شود.

بنابراین اگر بیماری بدون ضربه خوردن دچار درد و تورم در بازو شده است، باید به احتمال لخته شدن خون در وریدهای عمقی بازو در زمینه نشانگان خروجی قفسه سینه فكر كرد.

همچنین اگر پوست دانه دانه و هنگام لمس كردن سرد است، مراجعه فوری به پزشك لازم است. هر درد ناتوان كننده یا دردی كه بر توانایی شما در بلند كردن بازو را مختل می كند، نیاز به مراجعه به پزشك دارد.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۳:۵۳ - ۲۸/۰۶/۱۴۰۱   بازدید: ۱۱۳