دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خراسان رضوی دارای محصولات استراتژیك كشاورزی است
 
مشهد ـ رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: خراسان رضوی دارای محصولات استراتژیك كشاورزی است كه قابلیت ظرفیت سازی برای صادرات به كشورهای فرامنطقه ای را دارند.
خراسان رضوی دارای محصولات استراتژیك كشاورزی است مشهد ـ رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: خراسان رضوی دارای محصولات استراتژیك كشاورزی است كه قابلیت ظرفیت سازی برای صادرات به كشورهای فرامنطقه ای را دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی اسلام پناه شامگاه یكشنبه در نشست شورای استاندارد خراسان رضوی با بیان اینكه مشهد قطب صنعت غذای كشور است، اظهار كرد: خراسان رضوی دارای محصولات استراتژیك كشاورزی است كه قابلیت ظرفیت سازی برای صادرات به كشورهای فرامنطقه ای را دارند، اخیراً اجازه ورود یك هزار كانتینر یخچال دار را به كشور داده ایم كه می تواند در این زمینه بویژه محصولات مربوط به صنایع تبدیلی كاربرد داشته باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد بیان كرد: با وجود حضور مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران و ظرفیت های بی بدیل اش در حوزه گردشگر، گردشگری سلامت، زیارت و … بازار حلال ایران كجامی تواند باشد؟ جایگاه ایران در تجارت بیش از دو هزار و 200 میلیارد دلاری بازار حلال دنیا كجاست؟

وی افزود: سازمان ملی استاندارد نشان حلال را رایگان ارائه می دهد در حالی كه برخی برای دریافت این نشان چندین هزار دلار پول می دهند تا از كشورهای دیگر این نشان را دریافت كنند.

اسلام پناه با اشاره به كم بودن میزان مراودات تجاری خراسان رضوی در ماهه های گذشته در مقایسه استان های مرزی دیگری مانند خوزستان و هرمزگان گفت: این سازمان بعضاً استانداردهای خود را به كشورهای دیگر می فروشد اما در مورد افغانستان و ارائه استانداردهای ایران به آن كشور، در كل افغانستان خیلی تابع نظام استاندارد نیست و تشكیلات منظمی در این بخش ندارد اما اگر خراسان رضوی قصد مذاكره در این باره با كشور مزبور را دارد، سازمان ملی استاندارد نیز آماده همكاری است.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اجرایی شدن استانداردسازی مدارس در كشور گفت: آموزش، فرهنگ سازی و ترویج استاندارد باید از مدارس آغاز شود در غیر این صورت دیگر آیندگان بویی از استاندارد نخواهند برد.

وی افزود: استانداردسازی خدمات در 10 مورد توسط سازمان ملی استاندارد از شهر تهران آغاز شده است كه از جمله این خدمات استانداردسازی خدمات حوزه بهزیستی و توانبخشی است كه تا پایان سال جاری به اتمام می رسد و استانداردسازی بالابرها را نیز دربرخواهد گرفت، در این راستا اخیراً 100 بالابر غیراستاندارد در مترو تهران توقیف شده است.

اسلام پناه با اشاره به اینكه آسانسورها در مراكز عمومی مشمول استاندارد اجباری است، اضافه كرد: امروزه دیگر شركت های بیمه آسانسورها و بالابرهای غیراستاندارد را بیمه نمی كنند، در صورت استفاده از این دستگاه های كه فاقد بیمه هستند، باید دستگاه اجرایی پاسخگو باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: مشهد مقدس به عنوان پایتخت معنوی ایران كشش و ظرفیت زیادی در جذب زائر دارد كه سایر كشورهای اسلامی سرمایه دار از این میزان ظرفیت برخوردار نیستند لذا این شهر می تواند بازار تجارت حلال جهان اسلام را در اختیار داشته باشد.

وی افزود: می توان در استانداردسازی زیارت گام های مؤثری برداشت به نحوی كه مشهد در این زمینه الگوی جهان اسلام شود، همه اقدامات ما در مشهد حول محور تاكید بر استانداردها در ارائه خدمات، هتل داری، مراكز ورزشی و تجهیزات تفریحی، آسانسور و بالابر و … به این دلیل است كه می خواهیم این شهر را به عنوان نمونه ای از استاندادسازی زیارت معرفی كنیم.

اسلام پناه بیان كرد: مشهد قابلیت های زیادی در حوزه صنایع غذایی، گردشگری سلامت و برخوردار از شركت های دانش بنیان و فناور در زمینه تدوین استانداردها و تأیید صلاحیت های كیفی است كه می تواند در زمینه تدوین استانداردها استان های همجوار خود را پوشش دهد، لذا می توان مشهد را در حوزه زیارت و گردشگری به سمت ارائه خدمات استاندارد و استانداردسازی خدمات پیش برد و آن را الگویی برای سایر نقاط كشور و حتی جهان اسلام قرار داد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۸:۵۱ - ۲۳/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۳