دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

میانگین تجویز دارو در ایران بالاتر از دنیا و حدود 3/6 قلم است
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، گفت: در دنیا میانگین تعداد اقلام دارویی موجود در یك نسخه 1/2 تا 1/8 (كمتر از 2 قلم) است اما در ایران به طور متوسط در هر نسخه 3/6 قلم دارو تجویز می شود.

به گزارش ایران آنلاین، یونس پناهی روز جمعه در این خصوص اظهار داشت: در ایران تجویز و مصرف بی رویه دارو داریم و این موضوع از آن رو كه هرچه تعداد داروی مصرفی بیمار بیشتر باشد، ممكن است عوارض و تداخل دارویی بیشتری برای بیمار ایجاد كند، قابل تامل است.

وی افزود: بالا بودن میانگین اقلام دارویی در نسخه ها همچنین برای بیماران و تامین كننده دارو هزینه بیشتری دارد و افراد زیادی را در سیستم بهداشت و درمان كشور درگیر این بخش می كند، درصورتی كه می توان از توان تخصصی افراد شاغل در این بخش بصورت بهینه و در جای لازم استفاده كرد.

وی گفت: در همین راستا، قرار است نشستی با حضور معاونین آموزشی، درمان و سازمان غذا و دارو برگزار شود زیرا در ارتباط با تجویز و مصرف بی رویه دارو نیاز به فعالیت های آموزشی داریم و پزشكانی كه تحت آموزش دانشگاه های علوم پزشكی كشور هستند نیز باید با همه اشكال دارویی موجود در كشور و فارماكوپه دارویی كشور آشنا شوند.

به گفته او، آموزش هایی كه ارائه خواهد شد، جنبه فوق تخصصی دارد و پزشكان پس از دانش آموختگی، بیشتر داروهای فوق تخصصی تجویز می كنند.

پناهی افزود: در بیمارستان ها و در مواردی، پزشكان فقط براساس تمایل بیمار نسبت به نسخه كردن برخی داروها اقدام می كنند و یا اینكه افرادی بدون نسخه پزشك، مستقیما دارو را از داروخانه ها تهیه و مصرف می كنند.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت تاكید كرد كه تجویز و مصرف منطقی دارو نیاز به كار تیمی دارد و برای تحقق این هدف، حتما باید آموزش های لازم ارائه و زیرساخت های لازم نیز مهیا شود تا كادر درمانی در جریان عوارض، تداخلات و نحوه استفاده و تزریق دارو باشند و ضمن حفظ سلامتی افراد جامعه، از تجویز و مصرف بی رویه دارو نیز جلوگیری شود.

پناهی تاكید كرد: مخاطب اصلی خدمات سلامت، مردم هستند كه اگر در جریان واقعیت های دارو قرار بگیرند، از مراجعه بی رویه به مراكز درمانی و مصرف بی رویه دارو پرهیز می كنند و این نكته بسیار مهم است كه مردم بدانند، منظور از مصرف منطقی، درست مصرف كردن دارو است.

وی تاكید كرد كه مردم باید بدانند كه دارو را هر وقت كه واقعا نیاز است، مصرف كنند نه اینكه خودشان به صورت مستقیم دارو را بدون تجویز پزشك از داروخانه تهیه كرده و مصرف كنند چراكه هر دارویی دارای عوارضی است كه باید با نظر متخصصان مربوطه استفاده شود؛ ضمن آنكه دارو، یك كالای استراتژیك است و هم برای بیمار و هم برای نظام سلامت كشور هزینه دارد و تجویز و مصرف درست آن در نهایت به نفع مردم خواهد بود.

نخستین سمینار «تصمیم گیری مبتنی بر شواهد علمی، بررسی چالش های دارویی در اقتصاد سلامت و ارائه راهكارها برای آن» به همت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و با حضور معاونین تحقیقات و آموزشی وزارت بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

در این سمینار یك روزه كه جمعی از مدیران و اعضای هیات علمی بخش های دارویی دانشگاه های علوم پزشكی مستقر در تهران و صاحبنظران حوزه دارویی كشور بصورت حضوری و مجازی شركت داشتند، مباحث پیش بینی شده درباره سه محور «اولویت های دارویی براساس نقشه بار بیماری ها، ارائه نتایج مطالعات بررسی وضعیت روند تجویز و مصرف منطقی داروها و چگونگی تقویت ساز و كارها و ظرفیت های ملی برای تجویز و مصرف منطقی دارو» ارائه شد.

انتهای پیام/
منبع خبر:
شبکه ایران
   تاریخ: ۱۹:۲۳ - ۲۷/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۱۸