دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

معاون تحقیقات وزارت بهداشت: متناسب با بار بیماری ها و تغییرات آنها، باید نسبت به تامین دارو و سیاستگذاری آن اقدام كرد
 
در سمینار " بررسی چالش های دارویی در اقتصاد سلامت و ارائه راهكارها برای آن " مطرح شد؛

معاون تحقیقات وزارت بهداشت: متناسب با بار بیماری ها و تغییرات آنها، باید نسبت به تامین دارو و سیاستگذاری آن اقدام كرد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی امروز (پنجشنبه) در سمینار « تصمیم گیری مبتنی بر شواهد علمی، بررسی چالش های دارویی در اقتصاد سلامت و ارائه راهكارها برای آن »، تاكید كرد: متناسب با بار بیماری ها و تغییرات آنها، باید نسبت به تامین دارو و سیاستگذاری مربوط به دارو اقدام كرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر یونس پناهی در ابتدای سخنانش، با تشكر از اساتید، متخصصان و صاحبنظران حوزه داروی كشور كه در این سمینار شركت كردند، گفت كه این سمینار به صورت هم اندیشی برگزار می شود تا بتوان از نظرها و پیشنهادهای همه متخصصان استفاده كنیم و در نهایت، با جمع بندی همه نقطه نظرها، به خلاصه های سیاستی دست یابیم.

وی در سخنرانی خود تحت عنوان « بار بیماری ها و تجویز منطقی دارو »، با اشاره به اینكه دارو، یك كالای استراتژیك است كه توزیع، تجویز، مصرف و دستورالعمل ها و مدل های مربوط به آن در كنار كالاهای مهم دیگر، حائز اهمیت بوده و مورد كم مهری یا بی مهری قرار گرفته است.

وی افزود: مانند بسیاری از كشورهای دنیا كه وقتی در حوزه هایی مهم مانند انرژی یا مواد غذایی با چالش روبه رو می شوند، برنامه ریزی و سیاستگذاری خاص برای آنها دارند، در حوزه دارو نیز باید با نگاه علمی و مبتنی بر شواهد علمی، بیش از پیش برنامه ریزی داشته باشیم.

تجویز و مصرف منطقی دارو، نیاز به مشاركت همه بخش ها دارد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاكید بر اینكه تجویز و مصرف منطقی دارو، نیاز به مشاركت همه بخش ها دارد، اظهار داشت: معاونت آموزشی وزارت بهداشت با توجه به وجود دانشگاه ها و انجمن های علمی در زیرمجموعه خود، معاونت درمان وزارت بهداشت از طریق مراكز درمانی تحت پوشش و معاونت تحقیقات نیز به همین ترتیب می توانند به تدوین گایدلاین ها و دستورالعمل های مربوطه در جهت تجویز و مصرف منطقی دارو كمك كنند.

دكتر پناهی تصریح كرد: یكی از جدی ترین موضوعات كه تصمیم گیری سلامت براساس آن انجام می شود، بار بیماری هاست. تحقیقات نشان داده كه از سال 1990 تا 2017 میلادی، رفتار بیماری ها بشدت دستخوش تغییرات شده است.

وی با اشاره به نمونه هایی از بیماری ها كه طی سال های اخیر دچار تغییراتی شده اند، گفت: به عنوان مثال، سرطان ها كه هم اكنون سومین علت مرگ تلقی می شود، در سال های گذشته هشتمین علت مرگ بود و این نشان می دهد كه همكاران ما در سازمان غذا و دارو باید متناسب با تغییراتی كه در بیماری ها مشاهده می شود، نسبت به تامین دارو و سیاستگذاری دارو اقدام كنند.

وی با اشاره به اینكه باید از تمام ظرفیت معاونت های وزارت بهداشت در تجویز و مصرف منطقی دارو كمك بگیریم، افزود: هم اكنون بیش از 900 مركز تحقیقات در كشور داریم كه 830 مركز مجوز دریافت كردند و حدود 100 مركز تحت نظارت دانشگاه های علوم پزشكی كشور هستند و حدود 39 مركز غیردولتی داریم كه از میان آنها، 13 مركز در زمینه علوم دارویی فعالیت دارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد كه وجود زیرساخت های موجود در 25 دانشكده داروسازی كشور، پژوهشكده های داروسازی و 66 مركز تحقیقاتی مرتبط با دارو، ظرفیتی است كه می تواند در سیاست گذاری ها بكار گرفته شوند.

باید با توجه به بیماری های شایع در هر استان، شرایط اقلیمی و فرهنگی و اقتصاد دارو، سیاستگذاری دارویی هر منطقه انجام شود

دكتر پناهی در عین حال، استفاده از یك نسخه برای چالش های حوزه دارو در همه كشورها را درست ندانست و گفت: حتی یك تصمیم در معاونت تحقیقات را نمی توان به كل كشور تسری داد، چرا كه همه دانشگاه های علوم پزشكی در مناطق مختلف كشور دارای شرایط متفاوت بوده و باید با توجه به بیماری های شایع در هر استان، شرایط اقلیمی و فرهنگی و همچنین اقتصاد دارو، نسبت به سیاستگذاری دارویی هر منطقه اقدام كرد.

وی با توجه به چند وجهی بودن موضوع دارو، تاكید كرد كه باید برای حل مشكلات حوزه دارو، مردم، سیاستگذاران و قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی و همه اركان جامعه را درگیر كرد تا هدف نهایی كه تحقیق و توسعه است، در تمام بخش های دارو محقق شود.

وی گفت كه به عنوان مثال، وقتی شاخص امید به زندگی در كشور افزایش می یابد و عمر طولانی تر می شود، بیماری های مختلف افزایش پیدا می كنند كه باید با توجه به تغییرات در شرایط جمعیتی و ساختار كشور، سیاست گذاری ها انجام شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در بیان دیدگاه های كلان این معاونت در حوزه دارو، اظهار داشت: « تحقیق و توسعه در تمامی اجزای بخش دارو می تواند منجر به بهبود شود »، « مدل های جدید و سنتی بر ساختار كشور با انجام پژوهش های كاربردی قابل اجرا خواهد بود » در واقع ما باید دیده بان باشیم و برآورد كرده و به مسئولان راهكار نشان بدهیم. ضمن آنكه ارائه راهكارهای نو و پیشگیرانه با تحقیقات كاربردی امكانپذیر است.

دكتر پناهی، " آینده نگاری، اولویت بندی، جامع نگری و جلوگیری از ضایعات دارویی " را از جمله اولویت های تحقیقات در زمینه تجویز و مصرف منطقی دارو ذكر كرد و افزود: آیا واقعا حجم زیاد داروهایی كه بیماران از داروخانه ها تهیه می كنند، مصرف می شود ؟ آیا وجود همه شركت های توزیع دارو با تمام مسایلی كه ممكن است داشته باشند، لازم است ؟

وی با اشاره به انجام مطالعه ای در سال های بین 1990 تا 2019 میلادی گفت: نتایج گویای این نكته است كه شركت های داروسازی و مراكز تحقیقاتی باید براساس بار بیماری ها، نسبت به برنامه ریزی و سیاستگذاری اقدام كنند. در این تحقیق، بار بیماری ها بصورت استانی نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و نشان داد كه توزیع بیماری ها در استان ها چگونه است و به همان نسبت، توزیع دارو و تجویز و مصرف آن چگونه است.

وی افزود: فرهنگ سازی در مورد مدل تجویز داروها از اهمیت بسزایی برخوردار است، ضمن آنكه از همكاران خود در نظام سلامت انتظار داریم كه اگر كاری در كلان انجام داده اند و می تواند به ما كمك كند، در اختیار ما قرار بدهند و اگر فكری برای رفع موانع دارند، آمادگی داریم تا از آن حمایت كنیم و به نتیجه برسد.

معاون وزارت بهداشت تصریح كرد: مدل های نوین، آینده نگاری، ارتباط منطقی معاونان وزارت بهداشت در این خصوص و پروژه هایی كه منجر به تغییر رفتار مردم، سیاستگذاران، قانونگذاران و ... می شود و پروژه هایی كه منجر به كاهش بار بیماری ها می شوند، می توانند به تجویز و مصرف منطقی دارو كمك كنند.

دكتر پناهی در پایان سخنانش به فرارسیدن هفته آگاه سازی مربوط به مقاومت های آنتی بیوتیك ها اشاره كرد و افزود: همكاران و محققان در مراكز تحقیقاتی، در این هفته بیشتر به مقوله تجویز و مصرف منطقی آنتی بیوتیك ها در بیماری های عفونی بپردازند و در نظر داشته باشیم كه منطقی بودن تجویز و مصرف دارو، به معنی تجویز كم و بدون منطق، و كاهش بدون دلیل مصرف نیست. بلكه باید منطقی و درست مصرف كردن، مدنظر باشد.

نخستین سمینار « تصمیم گیری مبتنی بر شواهد علمی، بررسی چالش های دارویی در اقتصاد سلامت و ارائه راهكارها برای آن »، امروز (پنجشنبه) به همت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و با حضور معاونان تحقیقات و آموزشی وزارت بهداشت، و رئیس سازمان غذا و دارو، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

در این سمینار یك روزه كه جمعی از مدیران و اعضای هیات علمی بخش های دارویی دانشگاه های علوم پزشكی مستقر در تهران و صاحبنظران حوزه دارویی كشور بصورت حضوری و مجازی شركت داشتند، مباحث پیش بینی شده پیرامون سه محور « اولویت های دارویی براساس نقشه بار بیماری ها، ارائه نتایج مطالعات بررسی وضعیت روند تجویز و مصرف منطقی داروها، چگونگی تقویت ساز و كارها و ظرفیت های ملی برای تجویز و مصرف منطقی دارو » ارائه شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۲۰:۲۶ - ۲۶/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۱۶