دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

لزوم اجرای راهنماهای بالینی در نسخه نویسی الكترونیك
 
رییس گروه تعیین استاندارد و تدوین گایدلاین های وزارت بهداشت عنوان كرد:

لزوم اجرای راهنماهای بالینی در نسخه نویسی الكترونیك

رییس گروه تعیین استاندارد و تدوین گایدلاین های درمان وزارت بهداشت با اشاره به بالا بودن سهم دارو در هزینه های حوزه سلامت، پیشنهاد داد: گایدلاین های تدوین شده در پرونده الكترونیك سلامت در بستر نظام ارجاع، HIS بیمارستانی و نسخه نویسی الكترونیك اجرا و پیاده سازی شود تا نظارت بر گایدلاین ها بهبود یابد.

به گزارش وبدا، دكتر بخشنده، در نخستین سمینار " تصمیم گیری مبتنی بر شواهد، بررسی چالش های دارویی در اقتصاد سلامت و ارائه راهكارها برای آن"، درخصوص نقش گایدلاین ها در مصرف منطقی داروها، گفت: سال 1386 واحد اقتصاد سلامت شكل گرفت و فعالت هایی انجام داد. از ابتدای سال 89 به دنبال تغییر چارت سازمانی وزارت بهداشت، دفتری در معاونت درمان تحت عنوان دفتركل ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت كه شامل 4 گروه است، تشكیل شد.

وی افزود: تعیین نحوه گردش منابع مالی سلامت در كشور، ارزیابی و انتخاب فناوری های موثر در سلامت، تدوین و تجمیع استانداردها و راهنمای سلامت و اصلاح نظام پرداخت وتعرفه گذاری برعهده این اداره است.

وی درباره چرایی تدوین راهنمای بالینی مصرف داروها، تصریح كرد: سهم هزینه دارو در حوزه سلامت بسیار بالا است. مرجع قیمت گذاری و سیاست گذاری دارو با خدمات نظام سلامت بسیار متفاوت است و ما می خواهیم دسترسی عادلانه برای تمام مردم وجود داشته باشد و ما از طریق این گایدلاین ها می توانیم منابع سازمان های بیمه گر را ساماندهی كرده و از هدررفت منابع جلوگیری كنیم.

وی افزود: سازمان های بیمه گر خرید خود را بر اساس راهنماهای بالینی تدوین شده انجام می دهند و بستر الكترونیك هم باید بر اساس این راهنمای بالینی صورت گیرد و می تواند از تجویز بی رویه جلوگیری كند. در عین حال، نظام ارجاع هم باید براساس این راهنماهای بالینی باشد.

دكتر بخشنده ادامه داد: در محاكم قضایی گایدلاین های ما مرجع اصلی سازمان پزشكی قانونی است و باید وحدت رویه ای وجود داشته باشد تا همه پزشكان از این گایدلاین های تدوین شده پیروی كنند و از اقدامات فردمحور خودداری كنند.

رییس گروه تعیین استاندارد و تدوین گایدلاین های وزارت بهداشت تاكید كرد: ما علاوه بر اینكه در راهنمای تجویز داروها به هر دارویی انحصارا اشاره می كنیم، در پروتكل بیماری ها هم به داروهای درمانی مرتبط اشاره می كنیم.

وی درخصوص سهم هزینه دارو و تجهیزات پزشكی در هزینه های سلامت، بیان كرد: به طور میانگین قبل از اجرای طرح دارویاری یعنی قبل از 23 تیر سال جاری، حدود 36 درصد از كل هزینه های سلامت را شامل می شد كه پس از اجرای طرح دارویاری و به دنبال آزاد شدن ارز دارو درحالی كه ارز تجهیزات پزشكی باقی ماند، عدد 36 درصد به 45 درصد افزایش یافت. درصورت آزاد شدن ارز تجهیرات پزشكی این سهم به بیش از 50 درصد خواهد رسید. برهمین اساس، مدیریت منابع در حوزه دارو بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

دكتر بخشنده ادامه داد: گایدلاین های تدوین شده توسط ما به دانشگاه های علوم پزشكی، سازمان های بیمه گر، پزشكی قانونی ارجاع داده می شود تا همه با وحدت رویه اقدام كنند.

رییس گروه تعیین استاندارد و تدوین گایدلاین های وزارت بهداشت در پایان تاكید كرد: پیشنهاد می كنیم گایدلاین هایی كه نوشته ایم در پرونده الكترونیك سلامت در بستر نظام ارجاع، HIS بیمارستانی و نسخه نویسی الكترونیك اجرا و پیاده سازی شود تا نظارت بر گایدلاین ها بهبود یابد.

نخستین سمینار « تصمیم گیری مبتنی بر شواهد علمی، بررسی چالش های دارویی در اقتصاد سلامت و ارائه راهكارها برای آن »، امروز (پنجشنبه) به همت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و با حضور معاونان تحقیقات و آموزشی وزارت بهداشت، و رئیس سازمان غذا و دارو، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

در این سمینار یك روزه كه جمعی از مدیران و اعضای هیات علمی بخش های دارویی دانشگاه های علوم پزشكی مستقر در تهران و صاحبنظران حوزه دارویی كشور بصورت حضوری و مجازی شركت داشتند، مباحث پیش بینی شده پیرامون سه محور « اولویت های دارویی براساس نقشه بار بیماری ها، ارائه نتایج مطالعات بررسی وضعیت روند تجویز و مصرف منطقی داروها، چگونگی تقویت ساز و كارها و ظرفیت های ملی برای تجویز و مصرف منطقی دارو » ارائه شد.

انتهای پیام/

   تاریخ: ۲۰:۲۶ - ۲۶/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۰۷