دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

كمبود آنتی بیوتیك به خاطر تجویز های اشتباه است
 
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سیدحیدر محمدی، در اولین سمینار «تصمیم گیری مبتنی بر شواهد، بررسی چالش های دارویی در اقتصاد سلامت و ارائه راهكار ها برای آن» كه در سالن اجتماعات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، افزود: مردم باید از نحوه و میزان مصرف دارو ها آگاه باشند كه ...


به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سیدحیدر محمدی، در اولین سمینار «تصمیم گیری مبتنی بر شواهد، بررسی چالش های دارویی در اقتصاد سلامت و ارائه راهكار ها برای آن» كه در سالن اجتماعات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، افزود: مردم باید از نحوه و میزان مصرف دارو ها آگاه باشند كه این موضوع هم بیانگر اهمیت آموزش سلامت است.

وی با اشاره به اینكه تجویز و مصرف آنتی بیوتیك ها تبدیل به یك چالش شده است، ادامه داد: خیلی از مردم نمی دانند تجویز دارو درست بوده یا خیر و برخی هم به دلیل تب كمبود دارو در حال دپوی آنتی بیوتیك هستند و نمی دانند این كار چه تبعاتی ممكن است ایجاد كند.

رئیس سازمان غذا و دارو تاكید كرد: ما در حوزه آموزش، بنر های تبلیغاتی با محوریت تجویز و مصرف منطقی دارو را تولید و عرضه كرده ایم. در عین حال دوره هایی در مدارس برای آموزش داشته ایم. یكی از مشكلات ما این است كه قیمت تبلیغات در صدا و سیما خیلی بالا است و باید این نگاه مادی اصلاح شود تا آموزش سلامت از این طریق تسهیل شود.

وی با اشاره به اصلاح الگوی مصرف فرآورده های سلامت، گفت: این موضوع در مراكز درمانی پیگیری شد كه این مهم در برخی اقلام دارویی مانند آنتی بیوتیك ها و آلبومین با همكاری بیمه ها امكان پذیر شد.

محمدی ادامه داد: یكی از مشكلات ما این است كه نه تنها مردم، بلكه پزشكان هم در ثبت و گزارش عوارض دارویی اطلاعات كافی ندارند؛ در حالی كه در سامانه تی تك می توانند این عوارض را ثبت كنند. سال 99 و به دنبال تجمع خانواده مبتلایان به CF در مقابل سازمان غذا و دارو و شكایتی كه در خصوص عوارض دارویی خود داشتند این عوارض به ثبت رسید و مشخص شد داروی مصرفی آن ها باید تغییر كند تا عوارض از بین برود. باید آگاهی پزشكان از گزارش عوارض دارویی افزایش یابد.

وی افزود: اصلاح الگوی مصرف دارو بر حسب محاسبه همكاران ما در خصوص نسخ آنتی بیوتیك به 36 درصد رسیده است؛ در حالی كه این عدد در سال 1390 مقدار 45 درصد بوده است. متأسفانه در زمینه آنتی بیوتیك تجویز اشتباه صورت می گیرد. به عنوان مثال این دارو را برای درمان آنفلوانزا تجویز می كنند كه صحیح نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مداخلات همكاران بالینی ما در زمینه تجویز منطقی آنتی بیوتیك اثرگذار است. در سال 1398 مصرف آلبومین و فاكتور 8 به یكباره كاهش یافت كه دیدیم ناشی از رعایت پروتكل های تجویز توسط پزشكان و رصد بیمه ها بود تا تجویز منطقی صورت گیرد.

محمدی با اشاره به افزایش مصرف دارو های قلب و عروق و افسردگی، تاكید كرد: بخشی از افزایش مصرف دارو های روانپزشكی این است كه تابوی مصرف این دارو ها شكسته شده و افراد نسبت به درمان مشكل خود اقدام می كنند. اما الان تقریباً در هر خانه ای دارو های قلب و عروق وجود دارد. از طرفی برخی هم اقدام به دپوی انسولین می كردند كه این موضوع با تغییر قیمت انسولین تا حدی اصلاح شد. قیمت انسولین آزاد حدود 26 تا 30 هزار تومان بود كه اكنون به حدود 140 هزار تومان رسیده و این كمك كرد تا مصرف آزاد و قاچاق معكوس برطرف شود؛ ولی قیمت تجویز انسولین با نسخه هنوز همان 3 هزار تومان است.

وی، اصلاح سیاست ارزی دارو را راهكاری برای تجویز و مصرف منطقی دارو دانست و گفت: اثرات مثبت دارویاری سال آینده كاملاً مشهود خواهد شد. نمی گذاریم داروی تجویزی گران شود و اگر فرد از مسیر درست تجویز پزشك بخواهد دارو دریافت كند، افزایش پرداختی از جیب نخواهد داشت، اما كسی كه خودسرانه اقدام به مصرف دارو می كند دیگر به سهولت نمی تواند این كار را انجام دهد؛ هرچند كه هنوز هم قیمت داروی آزاد در ایران از سایر كشور ها كمتر است.

محمدی افزود: نسخه الكترونیك هم در زمینه كاهش اشتباهات دارویی بسیار كمك كننده بود. در زمینه دارو های آنزیمی از معاونت درمان خواستیم مراكز درمانی بتوانند دارو را دریافت و به بیمار تزریق كنند كه مشكلات تزریق و خروج از زنجیره برطرف شود.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۱۵:۵۰ - ۲۶/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۹۰