دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

افزایش سهم هزینه سلامت بعد از اجرای طرح دارویاری
 
رئیس گروه تعیین استاندارد و تدوین گایدلاین های درمان وزارت بهداشت، سهم هزینه دارو در نظام سلامت را بسیار بالا دانست.
افزایش سهم هزینه سلامت بعد از اجرای طرح دارویاری رئیس گروه تعیین استاندارد و تدوین گایدلاین های درمان وزارت بهداشت، سهم هزینه دارو در نظام سلامت را بسیار بالا دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، بخشنده، در اولین سمینار «تصمیم گیری مبتنی بر شواهد، بررسی چالش های دارویی در اقتصاد سلامت و ارائه راهكارها برای آن» كه روز پنج شنبه در سالن اجتماعات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، درباره چرایی تدوین راهنمای بالینی مصرف داروها، گفت: سهم هزینه دارو در حوزه سلامت بسیار بالا است. مرجع قیمت گذاری و سیاست گذاری دارو با خدمات نظام سلامت بسیار متفاوت است و ما می خواهیم دسترسی عادلانه برای تمام مردم وجود داشته باشد و ما از طریق این گایدلاین ها می توانیم منابع سازمان های بیمه گر را ساماندهی كرده و از هدر رفت منابع جلوگیری كنیم.

وی افزود: سازمان های بیمه گر خرید خود را بر اساس راهنماهای بالینی تدوین شده انجام می دهند و بستر الكترونیك هم باید بر اساس این راهنمای بالینی صورت گیرد و می تواند از تجویز بی رویه جلوگیری كند. در عین حال نظام ارجاع هم باید بر اساس این راهنماهای بالینی باشد.

بخشنده ادامه داد: در محاكم قضائی گایدلاین های ما مرجع اصلی سازمان پزشكی قانونی است و باید وحدت رویه ای وجود داشته باشد تا همه پزشكان از این گایدلاین های تدوین شده پیروی كنند و از اقدامات فردمحور خودداری كنند.

وی تاكید كرد: ما علاوه بر اینكه در راهنمای تجویز داروها به هر دارویی انحصارا اشاره می كنیم، در پروتكل بیماری ها هم به داروهای درمانی مرتبط اشاره می كنیم.

بخشنده در خصوص سهم هزینه دارو و تجهیزات پزشكی در هزینه های سلامت، گفت: به طور میانگین قبل از اجرای طرح دارویاری یعنی قبل از 23 تیر سال جاری، حدود 36 درصد از كل هزینه های سلامت را شامل می شد كه پس از اجرای طرح دارویاری و به دنبال آزاد شدن ارز دارو در حالی كه ارز تجهیزات پزشكی باقی ماند، عدد 36 درصد به 45 درصد افزایش یافت. در صورت آزاد شدن ارز تجهیزات پزشكی این سهم به بیش از 50 درصد خواهد رسید. بر همین اساس، مدیریت منابع بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

وی ادامه داد: گایدلاین های تدوین شده توسط ما به دانشگاه های علوم پزشكی، سازمان های بیمه گر، پزشكی قانونی ارجاع داده می شود تا همه با وحدت رویه اقدام كنند.

بخشنده افزود: پیشنهاد می كنیم گایدلاین هایی كه نوشته ایم در پرونده الكترونیك سلامت در بستر نظام ارجاع، HIS بیمارستانی و نسخه نویسی الكترونیك اجرا و پیاده سازی شود تا نظارت بر گایدلاین ها بهبود یابد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۱:۳۵ - ۲۶/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۰۷