دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایرپادهای "اپل" جایگزین سمعك می شوند!
 
بررسی جدید پژوهشگران تایوانی نشان می دهد كه ایرپادهای "اپل" ممكن است بتوانند جایگزینی برای سمعك باشند.
ایرپادهای به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، برخی از هدفون های شركت "اپل"(Apple) می توانند به خوبی سمعك كار كنند و به تعداد زیادی از افراد مبتلا به كم شنوایی كمك كنند تا به دستگاه های مقرون به صرفه تری دسترسی داشته باشند.

به گفته "مؤسسه ملی بهداشت آمریكا"(NIH)، از هر هشت نفر در این كشور، یك نفر در سنین 12 سال یا بالاتر دچار كم شنوایی در هر دو گوش است. با وجود این، سمعك های حرفه ای بسیار گران هستند و برای تنظیم شدن، به مراجعه های متعدد به شنوایی شناسان نیاز دارند.

ایرپادهای

گروهی از دانشمندان تلاش كرده اند تا بفهمند كه آیا "ایرپاد2"(AirPods 2) و "ایرپاد پرو"(AirPods Pro) كه به طور گسترده در دسترس هستند و به ترتیب 129 و 249 دلار قیمت دارند، می توانند به خوبی سمعك كار كنند یا خیر. هزینه سمعك ممتاز مورد استفاده در این پژوهش، 10 هزار دلار و نوع پایه آن، 1500 دلار است.

ایرپاد پرو دارای ویژگی حذف نویز داخلی است و دانشمندان خاطرنشان كردند كه ایرپاد پرو، چهار استاندارد از پنج استاندارد فناوری سمعك را برآورده می كند. كاربران فقط باید حسگر قدرت را در هر یك از ایرپادها فشار دهند و نگه دارند تا بین حالت حذف نویز فعال و شفافیت جابه جا شوند. حالت دوم اجازه می دهد تا صدای بیرون به گوش وارد شود.

اپل در سال 2016، با قابلیتی به نام "لایو لیسن"(Live Listen) عرضه شد كه به كاربر امكان می دهد تا از هدفون های بی سیم و تلفن همراه آیفون خود برای تقویت صدا استفاده كنند. این ویژگی باعث می شود كه ایرپاد شبیه به یك محصول تقویت كننده صدای شخصی كار كند كه برای افرادی با شنوایی معمولی ساخته شده است.

برای استفاده از قابلیت لایو لیسن باید ایرپاد خود را به آیفون متصل كنید. به تنظیمات و قسمت "كنترل سنتر"(control center) بروید و سپس، "اسكرول"(scroll) كنید و روی دكمه "افزودن"(add) در قسمتی كه با نماد گوش كوچك می گوید "شنیدن"(hearing) ضربه بزنید.

ایرپادهای

پژوهشگران این دستگاه ها را روی 21 شركت كننده مبتلا به كم شنوایی خفیف تا متوسط آزمایش كردند. آنها یك جمله كوتاه مانند "قبض برق اخیرا بالا رفته" را برای شركت كنندگان خواندند و از آنها خواستند در حالی كه دستگاه را پوشیده بودند، واژه ها را تكرار كنند.

در این آزمایش، ایرپاد پرو عملكرد مشابه سمعك های اصلی را در یك محیط آرام داشت و فقط كمی از سمعك های درجه یك پایین تر بود.

پژوهشگران دریافتند كه ایرپاد2 اگرچه كمترین عملكرد را بین این چهار دستگاه دارد اما به شركت كنندگان در مقایسه با استفاده نكردن از سمعك كمك می كند تا واضح تر بشنوند.

ایرپاد پرو در یك محیط پر سر و صدا تر، هنگامی كه صداها از كنار شركت كننده می آمدند، عملكرد قابل مقایسه با سمعك های ممتاز را نشان داد. با وجود این، زمانی كه صداها از مقابل شركت كنندگان می آمدند، هیچ یك از دو مدل ایرپاد نتوانستند به شركت كنندگان در بهتر شنیدن كمك كنند.

"یینگ هوی لای"(Ying-Hui Lai)، مهندس زیستی "دانشگاه ملی یانگ مینگ چیائو تونگ"(NYCU) تایوان و از پژوهشگران این پروژه گفت: دو دلیل ممكن است تفاوت بین این دو سناریو را نشان دهند. یك دلیل ممكن است مربوط به مسیرهایی باشد كه امواج صوتی در آنها حركت می كنند و دلیل دیگر، الگوریتم پردازش سیگنال پیشرفته توسط سمعك های ممتاز است. یافته های این پژوهش ممكن است مهندسان را برای طراحی سمعك ها و محصولات تقویت كننده صدای شخصی ترغیب كنند كه در جهت های خاصی حساس تر هستند.

لای خاطرنشان كرد: به نظر می رسد ایرپاد پرو بهتر از ایرپاد2 عمل می كند كه احتمالا به دلیل ویژگی حذف نویز آن است.

وی افزود: بازار ایرپادها در سطح جهانی به سرعت در حال توسعه است. برخی از شركت ها به بررسی امكان طراحی ایرپادهایی با ویژگی های تقویت صدا علاقمند هستند. پژوهش ما ثابت می كند كه این ایده قابل قبول است.

"ین فو چنگ" (Yen-fu Cheng)، متخصص گوش و حلق و بینی در "بیمارستان عمومی كهنه سربازان تایپه"(TVGH) و از پژوهشگران این پروژه گفت: متقاعد كردن بیماران به استفاده كردن از سمعك می تواند چالش برانگیز باشد.

وی افزود: این ایرپادهای بی سیم، كامل نیستند اما نقطه آغاز خوبی برای بسیاری از بیمارانی به شمار می روند كه به سمعك های حرفه ای دسترسی ندارند. حتی با این ایرپادها نیز كیفیت زندگی آنها افزایش می یابد.

این پژوهش، در مجله "iScience" به چاپ رسید.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۵:۲۶ - ۲۵/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۶