دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرداخت حق بیمه؛ شرط حمایت بیمه ای از «صاحبان حرف و مشاغل آزاد»
 
«صاحبان حرف و مشاغل آزاد» در صورت پرداخت حق بیمه مقرر، از حمایت های بیمه ای برخوردار می شوند.
پرداخت حق بیمه؛ شرط حمایت بیمه ای از «صاحبان حرف و مشاغل آزاد»
«صاحبان حرف و مشاغل آزاد» در صورت پرداخت حق بیمه مقرر، از حمایت های بیمه ای برخوردار می شوند.
پرداخت حق بیمه؛ شرط حمایت بیمه ای از «صاحبان حرف و مشاغل آزاد»به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ صاحبان حرف و مشاغل آزاد، به افرادی اطلاق می شود كه برای انجام حرفه و شغل مورد نظر با داشتن كارگر (كارفرما) یا خود به تنهایی (خویش فرما) به استناد مجوز اشتغال صادره از سوی مراجع ذی صلاح یا به تشخیص هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی به كار اشتغال داشته و مشمول مقررات حمایتی خاصی نیستند. این افراد می توانند با پرداخت حق بیمه مقرر از حمایت های قانونی مقرر برخوردار شوند.

بر این اساس پذیرش درخواست متقاضیان این نوع بیمه مشروط به آن است كه سن متقاضی (زن یا مرد) از 50 سال تمام بیشتر نباشد. با این حال چنانچه افراد با سن بیشتر متقاضی این بیمه باشند، پذیرش درخواست آن ها منوط به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مدت مازاد سن مقرر خواهد بود؛ بنابراین تمامی سوابق قدیمی از سایر صندوق های بیمه ای نیز پس از پرداخت مابه التفاوت مربوطه در احراز شرایط سن و سابقه جهت عقد قرارداد، مورد قبول سازمان تأمین اجتماعی خواهد بود.

بر این اساس متقاضیان این بیمه می توانند یكی از انواع حمایت های بیمه ای با نرخ های 12 درصد، 14 درصد یا 18 درصد (نرخ كامل) را انتخاب كنند و از انواع حمایت ها بهره مند شوند. چنانچه متقاضیان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، نرخ پرداخت حق بیمه كامل (18 درصد) را انتخاب كنند، در صورت احراز سایر شرایط مقرر، مشمول دریافت انواع مستمری بازنشستگی، بازماندگان و ازكارافتادگی كلی می شوند. نرخ حق بیمه 12 درصد تنها مستمری بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی را پوشش می دهد و مشمولان پرداخت كننده حق بیمه 14 درصد نیز مشمول مستمری بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی خواهند بود. در هر یك از این نرخ ها، چنانچه متقاضی خواهان بهره مندی از خدمات درمانی تأمین اجتماعی نیز باشد، باید علاوه بر نرخ حق بیمه، برای خود و هر یك از افراد تحت تكفل، سرانه درمان را نیز كه رقم ثابتی برای هر سال است، پرداخت كند. در این حال نباید فراموش كرد كه بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد مشمول دریافت هزینه سفر، اقامت و هزینه همراه بیماران همچنین غرامت دستمزد ایام بیماری، بارداری، كمك ازدواج، وسایل كمك پزشكی (پروتز و اروتز) و هزینه كفن و دفن نخواهند بود.

این گزارش در ادامه می افزاید بیمه شدگان خویش فرما در صورتی از معاینه اولیه ی پزشكی معاف خواهند بود كه:

اولا: قرار داد بیمه اشان 18 درصد باشد و یا در صورتی كه ظرف ده سال قبل از درخواست یا انعقاد قرارداد، یك سال سابقه پرداخت حق بیمه با نرخ كامل و ظرف یك سال قبل از درخواست یا قرارداد؛ 90 روز سابقه بیمه با نرخ كامل داشته باشند.

ب: آن دسته از بیمه شدگانی كه خواهان انعقاد قرارداد با نرخ پرداخت حق بیمه 14 درصد بوده و یك سال سابقه بیمه پردازی قبلی كه حداقل در بازنشستگی مؤثر است داشته باشند.

ج: متقاضیانی كه خواهان انعقاد قرارداد با نرخ 12 درصد و فاقد حداقل یك سال سابقه پرداخت حق بیمه هستند، از انجام این معاینات معاف هستند.

این گزارش در انتها در خصوص بازنشستگی بیمه گزاران می افزاید:
به منظور اطمینان از عدم اشتغال به كار مجدد متقاضیان بازنشستگی كه آخرین ارتباط بیمه پردازی آنان در اجرای بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد است، لازم است كه این افراد تعهدنامه مربوطه را تكمیل و به شعب سازمان تأمین اجتماعی ارائه كنند.

یادآور می شود متقاضیان برای كسب اطلاعات تكمیلی نسبت به شرایط و ضوابط ثبت نام، انعقاد قرارداد و بیمه پردازی صاحبان حرف و مشاغل آزاد، می توانند به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir مراجعه كنند. همچنین مركز ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تأمین اجتماعی نیز با شماره تلفن 1420 به صورت شبانه روزی و در تمام روز های هفته، آماده پاسخگویی و راهنمایی متقاضیان است.
   تاریخ: ۱۳:۴۲ - ۱۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۴