دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

افزوده شدن «بیش فعالی» به سنجش سلامت نوآموزان
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور از اعلام فراخوان عمومی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان برای سال تحصیلی 1402-1403 در اواخر آذرماه خبر داد و گفت كه چهار آیتم جدید به فرایند سنجش سلامت افزوده شده است.
مید طریفی حسینی در گفت وگو با ایسنا، ضمن اعلام خبر تغییر زمان سنجش سلامت نوآموزان، توضیحاتی ارائه و اظهار كرد: ما فرایند سنجش سال آینده را از اكنون شروع كرده ایم و تمهید مقدمات برنامه سنجش، تامین منابع مالی كه باید در اختیار استان ها قرار می گرفت، ملزومات و تجهیزاتی كه باید ارسال می شد و همچنین آموزش نیروی انسانی با رویكرد جدید انجام شده است.

وی درباره پایگاه های سنجش نیز گفت: سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان با اولویت مراكز آموزشی و توانبخشی و همچنین مراكز اختلالات ویژه یادگیری خودمان انجام می شود. در واقع برای اینكه از ظرفیت های موجود خودمان استفاده كنیم سنجش را به پایگاه های خودمان آوردیم. نیروها آموزش دیده اند و اگر مراكز ما در برخی مناطق كوچك باشد و فضای لازم را نداشته باشند پایگاه هایی را نیز در مدارس دایر می كنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور افزود: نوبت گیری به دو روش قابل انجام خواهد بود؛ هم مدیر مدرسه می تواند فرایند نوبت گیری را انجام دهد و هم خود خانواده ها می توانند به سامانه ای كه معرفی خواهد شد مراجعه كرده و ثبت نام كنند.

حسینی با بیان اینكه پرداخت هزینه سنجش از طریق درگاه الكترونیكی كه در سامانه تعبیه می شود صورت گرفته و خانواده ها وجهی در مراكز نمی پردازند اظهار كرد: در حال برنامه ریزی هستیم تا سنجش را در شهرهای نوار مرزی به صورت رایگان انجام دهیم.

4 آیتم جدید به سنجش اضافه شد؛ از بیش فعالی تا شایستگی های حركتی

وی درباره آیتم ها و متغیرهایی كه در سنجش سلامت امسال آزموده می شوند گفت: متغیرهای جدیدی به پروسه سنجش سلامت افزوده شده است؛ به عنوان مثال ما اختلال نقص توجه یا بیش فعالی، اختلالات مربوط به آسیب گفتار و زبان، مشكلات ویژه یادگیری و شایستگی های حركتی را به سنجش افزوده ایم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور ادامه داد: شایستگی های حركتی در سنوات گذشته به صورت پایلوت اجرا شده بود، اما از امسال در ابعاد ملی و در تمام پایگاه هایی كه فضای این كار را داشته باشند اجرایی خواهد شد.

كودكان 4 و 5 سال تمام به پایگاه های سنجش مراجعه كنند

حسینی با بیان اینكه اواخر آذرماه فراخوان سنجش سلامت را منتشر می كنیم گفت: كودكان چهار و پنج سال تمام یعنی پیش دبستانی های یك و دو می توانند به پایگاه ها مراجعه كنند. انتظار داریم خانواده ها از زمانی كه فراخوان منتشر می شود به پایگاه ها مراجعه و كار سنجش را به موقع انجام دهند.

وی اضافه كرد: البته سنجش سال گذشته هنوز تعطیل نشده و پایگاه های منتخبی داریم كه هنوز فعال هستند و اكنون هم امكان مراجعه وجود دارد. به هرصورت ما اصرار داریم سنجش زودتر انجام شود تا با تشخیص بهنگام بتوانیم مداخلات درمانی را قبل از شروع سال تحصیلی داشته باشیم. به این ترتیب زمانی كه نوآموز وارد مدرسه می شود اگر مشكلات یادگیری داشته باشد در چندماهی كه فرصت داریم تحت درمان قرار گرفته است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور افزود: انجام سنجش در تابستان مشكلات بسیاری به همراه داشت و ساماندهی نیروی انسانی، ثبت نام در مدرسه و ثبت نام كتاب های درسی را دچار مشكل می كرد اما اكنون فرصت چندماهه ای برای انجام مداخلات، برنامه ریزی و مدیریت بهینه آموزش و پرورش جهت بازگشایی مدارس خواهیم داشت.
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۱۰:۲۱ - ۲۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۴