دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چرا انجام آزمایش ژنتیك قبل از ازدواج ضرورت دارد؟/وجود7 هزار معلول دستاورد بی توجهی به آزمایشات قبل ازدواج
 
در حالی شهرستان سراوان دارای هفت هزار معلول است كه بخش عمده آن را معلولین شنوایی در بر می گیرد.
به گزارش عصرهامون به نقل از شستون؛ فرزند آوری در حالی یكی از مهمترین بخش های زندگی زناشویی به شمار می رود كه گاها در ازدواج های غیر فامیلی ریسك ابتلا به بیماری ژنتیكی در زوجین حدود 2 الی 3 درصد و در ازدواج های فامیلی دو برابر بیشتر می شود، بنابراین آگاهی از ریسك تولد نوزاد مبتلا به بیماری بسیار مهم است.

علاوه بر موارد فوق، فرزند آوری با بیماری های ژنتیكی همیشه یكی از مهمترین علل اختلافات یك خانواده و حتی طلاق است؛ مشاوره ژنتیك پیش از ازدواج شرایطی را فراهم می كند تا زوجین با دید بازتری اقدام به ازدواج كنند چرا كه تولد نوزاد با بیماری ژنتیكی جبران ناپذیر است و شرایط بسیار سخت عاطفی به خانواده تحمیل می كند.

مشاوره ژنتیك در واقع نوعی تعامل دو طرفه برای رفع نگرانی ها مربوط به فرزند آوری و انتقال بیماری به نسل بعدی می باشد و به تشخیص زود هنگام بیماری ها كمك بسیاری می كند، مهمتر از همه آن كه با روش های جدید از تولد نوزادان مبتلا به اختلال جلوگیری به عمل آورد.

سعید تجلیلی، فرماندار شهرستان سراوان در گفت وگو با خبرنگار ما بیان كرد: این شهرستان دارای هفت هزار معلول است كه بخش عمده آن را معلولین شنوایی در بر گرفته است.

وی افزود: لازمه پیشگیری از این اختلال رعایت مسائل ژنتیكی و آگاهی خانواده ها نسبت به مشاوره های ژنتیكی قبل ازواج است كه باید مورد توجه همگان باشد.

پیش از این عباسعلی اویسی، مدیركل بهزیستی سیستان و بلوچستان هم با بیان اینكه بیش از 70 هزار معلول در استان شناسایی شده كه متاسفانه از لحاظ آماری در رده بالایی از میانگین كشور قرار داریم ، گفت: می طلبد توجه بیشتری به مساله پیشگیری و جلوگیری از معلول زایی در منطقه انجام شود.

به گفته وی؛ تمامی ظرفیت های توانبخشی و جامعه متخصص سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان اعم از كاركنان دولتی و بخش های غیر دولتی با تمام توان خود در خدمت توانیابان است.

این مقام مسئول ادامه داد: یكی از طرح های سازمان بهزیستی كه به شكل ویژه در سیستان و بلوچستان در حال اجراست، غربالگری شنوایی و بینایی نوزادان و كودكان می باشد، كه در این استان سالانه بیش از 270 هزار كودك در طرح غربال بینایی شركت می كنند و موارد مشكوك برای درمان به مراكز درمانی معرفی می شوند.

اویسی تاكید كرد: تمامی نوزادان سیستان و بلوچستان در بدو تولد غربال شنوایی شده و موارد مشكوك برای درمان به موقع به مراكز درمانی معرفی می شوند.

انتهای پیام/
منبع خبر:
عصر هامون
   تاریخ: ۰۸:۲۶ - ۲۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۲