طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان اموزش و پرورش استثنایی كشور گفت: ما در آموزش و پرورش استثنایی به ده گروه از دانش آموزان خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می كنیم.
او ادامه داد: متناسب با شرایط و نیاز های دانش آموزان باید آموزش را به آن ها ارائه كنیم. این دانش آموزان نیاز های خاص تر و ویژه تری دارند.
طریفی حسینی افزود: یكی از مهمترین برنامه هایی كه ما در آموزش پرورش استثنایی انجام می دهیم برنامه ملی سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است، ما حدود یك میلیون و 700 هزار دانش آموز را هر سال قبل از ورود به مدرسه مورد غربالگری و پایش قرار می دهیم و در آن برنامه سنجش اگر دانش آموزی دارای مشكل تشخیص داده شود شناسایی و هدایت می شود.برنامه سنجش را از بدو ورود به دبستان انجام می دهیم، پایگاه های سنجش فعال هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور گفت: با توجه به سیاست تشخیص و مداخله به هنگام ترجیح ما به این است كه ما حدود یك سال یا دوسال قبل از ورود به مدرسه سنجش را انجام دهیم.
طریفی حسینی اظهار داشت: به نفع دانش آموزان است كه ما یك فرصتی را قبل ازورود به مدرسه داشته باشیم تا بتوانیم مداخلات متناسب با شرایط را ارائه كنیم تا دانش آموزان آمادگی بهتری برای ورود به تحصیل داشته باشند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور افزود: ما دو گروه از دانش آموزان را تحت پوشش قرار می دهیم یعنی ده گروه در دو دسته به صورت كلی جا می گیرند، بعضی از دانش آموزانی كه دارای آسیب های بینایی ،شنوایی، معلول جسمی و حركتی هستند، برنامه درسی آن ها همان برنامه درسی عادی است. ما یك سری انطباق ها را در برنامه درسیشان انجام می دهیم و این ها در نظام آموزش عالی تحصیل می كنند.
وی گفت: بچه های نابینا بسیار با استعداد هستند و در مسابقات ملی و بین المللی همیشه مقام می آورند. بچه هایی كه دارای معلولیت هستند نیز در مسابقات ورزشی مقام می آورند. بچه هایی كه آسیب شنوایی دارند هنرمند های خوبی می شوند.این ها هر كدام استعداد های خاصی دارند كه ما متناسب با ظرفیت استعدادشان هدایت تحصیلی را انجام می دهیم.
او افزود: از 40 هزار دانش آموز حدود 20 هزار از همان ابتدا در مدارس عادی هستند و خدمات لازم را از ما دریافت می كنند مثلاً ما كتاب های دانش آموزان نابینا را تبدیل به بریل و یا كتاب های صوتی می كنیم یا درشت نما می كنیم یا در واقع در زمان آموزش یك انطباق هایی می دهیم این ها خدمات خاصی است كه ما به آنها ارائه می كنیم كه در آموزش عادی تحصیل می كنند.
طریفی حسینی ادامه داد: بچه هایی با كم توان ذهنی نظام آموزشی خاص خودشان را دارند از پیش دبستانی تا دوره متوسطه ما برای آنها برنامه ریزی می كنیم . در دوره متوسطه دوم دوره كار و دانش خاص دانش آموزان با نیاز های ویژه را داریم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور گفت: یكی از مهمترین سیاست های وزارت آموزش و پرورش و به طبع آموزش و پرورش استثنایی توسعه عدالت تربیتی و آموزشی است. ما در دور افتاده ترین مناطق كشور مدرسه داریم. حدود 1736 مدرسه در سطح كشور داریم هر جایی هم كه مدرسه خاص استثنایی نداشته باشیم كلاس های ضمیمه ای به مدارس عادی اضافه و شرایط آموزش را آن جا فراهم می كنیم.
وی بیان كرد: مهمترین ویژگی نظام آموزش و پرورش استثنایی انعطاف در آن است. انعطاف و آموزش فردی شده یعنی متناسب با نیاز های فردی آموزش به آن دانش آموز ارائه می شود. ما انعطاف در قوانین و سیاست ها و در برنامه های آموزشی داریم.