دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

مازندران نیازمند راه اندازی 10 مركز درمان اختلال یادگیری است
 
ساری - ایرنا - رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران با اشاره به فعال بودن 42 مركز درمان اختلال یادگیری در استان، گفت: به رغم فعالیت این مراكز، در 10 نقطه استان از جمله شهرهای رامسر، چمستان، كلاردشت، دودانگه ساری، لاریجان آمل و مرزن آباد چالوس نیازمند راه اندازی مركز اختلال یادگیری هستیم.
مازندران نیازمند راه اندازی 10 مركز درمان اختلال یادگیری است ساری - ایرنا - رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران با اشاره به فعال بودن 42 مركز درمان اختلال یادگیری در استان، گفت: به رغم فعالیت این مراكز، در 10 نقطه استان از جمله شهرهای رامسر، چمستان، كلاردشت، دودانگه ساری، لاریجان آمل و مرزن آباد چالوس نیازمند راه اندازی مركز اختلال یادگیری هستیم.

سید سروش ساداتی جمالی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از 42 مركز درمان اختلال یادگیری در استان، 24 مركز دولتی و 18 مركز غیردولتی متناسب با نیازها، خدمات لازم را به دانش آموزان ارایه می دهند.

وی هدف از راه اندازی مراكز ویژه درمان اختلال یادگیری را فراهم كردن شرایط و بستر مناسب برای تشخیص به هنگام دانش آموزان با مشكلات ویژه یادگیری و ایجاد بستر مناسب با هدف مداخله به موقع برای این دانش آموزان اعلام كرد و گفت: توسعه و بهبود كمی و كیفی خدمات تشخیصی، آموزشی و توانبخشی به این دانش آموزان از دیگر اهداف تاسیس مراكز ویژه درمان اختلال یادگیری است.

وی با بیان اینكه افزایش سطح دانش و آگاهی معلمان مدارس ابتدایی نسبت به ویژگی ها و شرایط دانش آموزان دارای مشكلات ویژه یادگیری از رویكردهای اصلی است، اظهاركرد: تغییر نگرش والدین با هدف مشاركت موثر در فرایند تشخیص، آموزش و توانبخشی و پیشگیری از افت تحصیلی و ترك تحصیلی دانش آموزان دارای مشكلات ویژه یادگیری در این مراكز پیگیری می شود.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران تصرح كرد: دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با وجود داشتن بهره هوشی عادی و توانمندی های درون فردی و آموزش مناسب، نمی توانند از آموزش های مدارس بهره گیری كاملی داشته باشند و پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان متناسب با سن و پایه تحصیلی آنها نیست، به این گروه از كودكان و دانش آموزان گروه دانش آموزان با مشكلات ویژه یادگیری گفته می شود.

جمالی با بیان اینكه شناسایی، تشخیص، آموزش و مداخله با روش های صحیح و علمی می تواند بخشی از افت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری را كاهش دهد، فرایند غربالگری، تشخیص، پذیرش، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز كه براساس برنامه آموزش فردی تنظیم می شود را عمده فعالیت های مراكز ویژه درمان اختلالات یادگیری عنوان كرد.

وی با اشاره به اینكه به گروهی از كودكان و دانش آموزانی كه در یك یا چند فرایند روانشناختی پایه مانند حافظه، تفكر، توجه، ادراك و حل مسئله دچار مشكل باشند، گروه دارای مشكلات ویژه یادگیری می گویند ، افزود: این كودكان در مهارت آموزی، گوش دادن، سخن گفتن، خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی دارای مشكلات عمده ای هستند.

دانش آموزان دارای مشكلات ویژه یادگیری، از نظر شنوایی، بینایی و جسمی سالم و از نظر عاطفی و فرهنگی كاملا نرمال و عادی هستند و فقط در برخی از فرایندهای پایه روانشناختی مثل حافظه، دقت و تمركز دچار مشكل بوده و شیوع شان در پسران بیشتر از دختران هست كه با افت تحصیلی مواجه اند.

ویژگی اصلی دانش آموزان دارای مشكلات یادگیری مربوط به توجه و تمركز، مهارت های حركتی، ادراكی، مشكلات مربوط به پردازش اطلاعات، مهارت اجتماعی، زبان شفاهی، زبان نوشتاری، خواندن و ریاضیات است كه این علائم و نشانه ها در یك یا چند درس آشكار می شود.

شمار دانش آموران در حال تحصیل در مدارس استثنایی مازندران هشت هزار نفر است.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۵:۴۳ - ۲۱/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۹