دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ایجاد « فن بازار توانبخشی » در كشور، به ارائه محصولات حوزه توانبخشی در طول سال كمك می كند
 
دبیر اجرایی اولین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی مطرح كرد:

ایجاد « فن بازار توانبخشی » در كشور، به ارائه محصولات حوزه توانبخشی در طول سال كمك می كند

دبیر اجرایی اولین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی و مدیر توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (سه شنبه)، طی سخنانی در این رویداد ملی، گفت: انتظار داریم كه این جشنواره فقط به یك روز در سال اختصاص نداشته باشد، بلكه پیشنهاد می شود كه « فن بازار توانبخشی » داشته باشیم تا در طول سال، محصولات حوزه توانبخشی ارائه شود.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر فرهاد آزادی افزود: تشكیل دبیرخانه دائمی جشنواره در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز پیشنهاد دیگری است تا برگزاری جشنواره فناوری های توانبخشی تداوم داشته و فناوری های توانبخشی در كشور تقویت و گسترش یابد.

وی با توجه به حضور نمایندگان سازمان بیمه نیروهای مسلح و بیمه سلامت و همچنین تشكل های مردم نهاد به عنوان حامیان مددجویان و توانخواهان در این جشنواره، به اهمیت حوزه توانبخشی در كشور و جهان اشاره كرد و گفت: سازمان جهانی بهداشت در سال 2017 میلادی در اجلاس ژنو، اعلام كرد كه دولت ها تا سال 2030 میلادی مكلفند، خدمات توانبخشی را در نظام سلامت كشورها ادغام كنند. چنانچه این سازمان در وب سایت اختصاصی خود، شعار « كلید سلامتی در قرن 21، توانبخشی است » را مورد توجه قرار داد.

دكتر آزادی افزود: تحقیقات نشان داده است كه برای یكپارچه كردن فعالیت ها در حوزه توانبخشی، چند عامل مورد تاكید است، " تعامل و ارتباط متخصصان رشته های مختلف، توجه به منابع پایدار برای حوزه توانبخشی و اختصاص بودجه از سوی وزارت بهداشت و پوشش این خدمات از طرف موسسات بیمه گر" از جمله این عوامل هستند.

وی همچنین به آمار مختلف از افراد نیازمند به خدمات توانبخشی اشاره كرد و گفت: براساس آخرین آمار موجود، سالانه 100 هزار مورد سكته مغزی در كشور اتفاق می افتد كه به ازای هر 100 هزار مورد سكته مغزی، 150 نفر دچار عوارض سكته مغزی می شوند. در زمینه ضایعه نخاعی، سالانه سه هزار نفر دچار ضایعه نخاعی داریم كه شیوع آن، 44 هزار مورد در هر 100 هزار نفر جمعیت است.

دكتر آزادی افزود: فلج مغزی در جمعیت های مختلف، متفاوت است، بطوری كه بین 4 تا 5 هزار نفر بروز آن متفاوت است. در جهان 5/2 در هر هزار نفر جمعیت، و در ایران 5/3 در هر هزار نفر فلج مغزی بروز می كند. از بابت اختلال طیف اتیسم، 15 هزار نفر سالانه به این اختلال مبتلا می شوند، یك مورد از هر 200 تولد زنده، مبتلا به اختلال اتیسم است. قطع عضو نیز سالانه 1400 بیمار را دچار معلولیت می كند.

وی، سهم توانبخشی از تولید ناخالص ملی در سال 1380 را دو درصد ذكر كرد و گفت: این رقم در سال 1396، به 02/0 درصد كاهش یافته است و سهم بندی در حوزه سلامت نیز نشان می دهد كه 60 درصد بودجه سلامت كشور معطوف به درمان می شود ولی سهم توانبخشی، از همه بخش ها كمتر است.

مدیر توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همچنین با نشان دادن اسلایدی از نمودارهای مختلف، افزود: سهم دولت از تامین هزینه های خدمات توانبخشی مردم، از 60 درصد در سال 1380، به حدود 10 درصد در سال 1396 كاهش یافته است و گویای این نكته است كه هرچند افراد دارای معلولیت و نیازمند خدمات توانبخشی، خدمات مورد نیازشان را دریافت كردند، اما سهم بیماران یا افراد دارای معلولیت هر سال از هزینه های این خدمات، بیشتر شده و بویژه كه سهم بیماران از سال 1392 بشدت افزایش یافته است.

دكتر آزادی در عین حال اظهار داشت: در مقابل افزایش سهم بیماران، اما خوشبختانه از سال 1399، توجه موسسات بیمه گر به خدمات توانبخشی بیشتر شده و پوشش بیمه ای این خدمات افزایش داشته است.

دبیر اجرایی جشنواره ملی فناوری های توانبخشی با تاكید مجدد بر ضرورت گسترش فناوری های توانبخشی برای تامین تجهیزات و ابزار مورد نیاز در زمینه ارائه خدمات توانبخشی، گفت: از اردیبهشت ماه سالجاری با سپردن جشنواره ملی فناوری های توانبخشی از سوی وزارت بهداشت، به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، برای دسترسی فناوران و مخاطبان جشنواره به اطلاعات مربوط به این رویداد، وب سایت جشنواره طراحی شد و با توجه به لزوم ثبت نام و اعطای امتیاز بازآموزی به شركت كنندگان، مقرر شد كه شركت كنندگان حوزه سلامت برای ثبت نام و كسب امتیاز بازآموزی از سامانه آموزش مداوم وزارت بهداشت، و افرادی كه از حوزه فنی و مهندسی، متقاضی شركت در این جشنواره هستند، از سامانه ای كه در وب سایت جشنواره طراحی و نصب شده، برای ثبت نام و كسب امتیاز استفاده كنند.

وی همچنین افزود: برای سهولت در شركت متقاضیان و علاقه مندان ساكن شهرستان ها نیز لینك جشنواره در فضای مجازی اعلام شد تا متخصصان و علاقه مندان ساكن شهرستان ها بتوانند بصورت آنلاین در این جشنواره شركت كنند.

بگفته وی، محورهای تعیین شده برای آثار شركت كنندگان شامل هشت حیطه « ایده، اختراع، استارت اپ، محصول تجاری شده، محصول تجاری نشده، طرح یا پایان نامه محصول محور اتمام یافته، طرح یا پایان نامه محصول محور مصوب تمام نشده و ابتكارات دانش آموزی » می شود كه براساس آنها، طبقه بندی و داوری آثار انجام شد.

دكتر آزادی با اشاره به اینكه 195 نفر با ارسال آثار خود، در این جشنواره شركت كردند، افزود: در محورهای هشتگانه شاهد 74 ایده، 33 اختراع، 16 استارت اپ، 26 ابتكار دانش آموزی، 20 محصول تجاری شده، 20 اثر از محصولات تجاری نشده، 16 پایان نامه محصول محور كه به اتمام رسیده و 13 پیشنهاد مصوب كه در راستای محصول است، بودیم.

وی به مشاركت فناوران از 28 استان كشور در جشنواره ملی فناوری های توانبخشی اشاره كرد و گفت: از نظر پراكندگی سطح تحصیلات شركت كنندگان در این جشنواره، مشاركت 30 نفر با مدرك دكتری، 24 دانشجوی دكتری، 28 نفر با مدرك كارشناس ارشد، 46 دانشجوی كارشناسی ارشد، 27 نفر كارشناس، 13 نفر با مدرك كارشناسی ارشد، سه نفر با مدرك كاردانی و 24 دانش آموز را شاهد بودیم.

گفتنی است؛ اولین جشنواره ملی " فناوری های توانبخشی " و كنگره فناوری های توانبخشی، صبح امروز (سه شنبه) در آستانه هفته پژوهش، با شعار " فناوری های توانبخشی از بیمارستان تا منزل " و با حضور متخصصان، فناوران، ایده پردازان و مخترعان حوزه سلامت، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۲۳:۳۸ - ۲۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۱