دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

15 تا 16 درصد افراد جهان، درگیر معلولیت هستند
 
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: 15 تا 16 درصد افراد جهان، درگیر معلولیت هستند.
مسعود فلاحی خشكناب:
15 تا 16 درصد افراد جهان، درگیر معلولیت هستند
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: 15 تا 16 درصد افراد جهان، درگیر معلولیت هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «مسعود فلاحی خشكناب» در نشست خبری مربوط به برگزاری نخستین جشنواره ملی فناوری توانبخشی در بیان اهمیت تجهیزات توانبخشی در زندگی جامعه هدف، افزود: 15 تا 16 درصد افراد جهان با معلولیت و ناتوانی مواجه هستند كه خیلی از این افراد با بهره مندی از فناوری توانبخشی می توانند به راحتی و با استقلال، در جامعه زندگی كنند.

وی با اشاره به اینكه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی چندین حوزه فناوری دارد، ادامه داد: فناوری هایی نظیر فناوری دارویی، زیست فناوری كه به ساخت واكسن ها و دارو های ضد سرطان می پردازد، فناوری اطلاعات نظیر پرونده سلامت، فناوری گیاهان دارویی كه سهم بالایی از معاملات تجاری در دنیا را رقم می زند و فناوری تجهیزات پزشكی كه از حوزه های فناوری سلامت است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: در موضوع فناوری تجهیزات پزشكی بیش از هزار وسیله پزشكی در اتاق عمل، ccu ،icu، دندانپزشكی و رادیولوژی ها در كنار سایر دستگاه ها و ابزار ها در حوزه سلامت به كار گرفته می شوند كه یكی از حوزه های بسیار مهم در زمینه تجهیزات حوزه سلامت، فناوری توانبخشی است.

فلاحی خشكناب افزود: در فناوری توانبخشی، حوزه های گوناگونی فعالیت می كنند، مثلا فناوری تجهیزات حسی حركتی كه به بیماران با قطع عضو كمك می كند، یا تجهیزات الكترونیكی كه به حركت افراد دارای معلولیت و یا كاشت حلزون و سمعك ها به افراد ناشنوا، تجهیزات یا اپ نابینایان كه زندگی مستقل برای نابینایان را امكانپذیر می كند، فن آوری هایی نظیر واقعیت ارزش افزوده كه به ناتوانان روان، كودكان اتیسم، بیش فعال و... كمك می كند، ربات ها و تجهیزات هوشمند و فوق هوشمند كه برخی از اقلام حوزه فناوری توانبخشی محسوب می شوند.

وی تاكید كرد: این دانشگاه در راستای ماموریت هایی نظیر سلامت اجتماعی، سلامت روان و توانبخشی كه عهده دار آن است و با توجه به نامگذاری سال جاری به نام سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» و همچنین گسترش عرصه فناوری با برگزاری اولین جشنواره فناوری های توانبخشی، توجه فناوران حوزه های مختلف صنعت، علوم پزشكی غیر توانبخشی، ایده پردازان، دانشگاه های فنی و مهندسی و ... را به فناوری توانبخشی جلب می كند تا این گروه ها با آگاهی از حوزه مهم فناوری توانبخشی در تولید محصولات نوین توانبخشی گام بردارند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: با توجه به هزینه بالای تولیدات توانبخشی، برای رفع وابستگی به تحریم ها و همچنین خدمت رسانی به جامعه معلولان و افراد توانخواه، نخستین جشنواره فناوری های توانبخشی با هدف افزایش تعاملات بین بخشی حوزه فناوری توانبخشی برگزار می شود و امیدواریم با تولید محصولات مورد نیاز افراد توانخواه، شاهد كاهش هزینه ها و افزایش كیفیت محصولات برای جامعه هدف باشیم.

دبیر علمی نخستین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی، همچنین افزود: در مدت فراخوان جشنواره ملی فناوری های توانبخشی، بیش از 200 اثر در 8 حوزه به این جشنواره رسید كه با برگزاری آن در تاریخ 22 آذرماه سال جاری به میزبانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، از آثار برتر تقدیر می شود، ضمن آنكه بطور همزمان، كنگره فناوری های توانبخشی برگزار، و توزیع جوایز را خواهیم داشت.

فلاحی خشكناب ادامه داد: «كاربرد هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، واقعیت های مجازی و افزوده، نرم افزار های همراه در توانبخشی»، «فناوری های نوین در حوزه تجهیزات توانبخشی و كاربرد فناوری های نوین توانبخشی در سالمندان، كودكان، معلولین و افراد با نیاز های ویژه»، از موضوعات مطرح در این جشنواره است.

دبیر علمی نخستین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی تاكید كرد: فناوری، موضوعی بین رشته ای است، برای ساخت یك دستگاه نظیر سمعك، اسكلت بیرونی و... متخصص توانبخشی به تنهایی نمی تواند كار كند، بلكه پزشك، متخصص الكترونیك، متخصص توانبخشی و سایر متخصصان باید هم افزایی داشته باشند تا محصولی به مرحله ساخت و تولید برسد و امیدواریم با برگزاری جشنواره ملی فناوری توانبخشی، شاهد تعامل و برقراری ارتباطات دانشگاه های صنعتی و دانشگاه های علوم پزشكی در كنار یكدیگر باشیم.

فلاحی خشكناب در عین حال، با اشاره به نیاز بیشتر افراد توانخواه به دسته ای از وسایل و تجهیزات كه تكنولوژی بالایی هم نمی خواهد، گفت: بسیاری از تجهیزات نظیر عصا، سمعك، ویلچر و... هستند كه در كشور ساخته می شود، اما برای ساخت برخی از محصولات، نیازمند حوزه الكترونیك، كامپیوتر، نرم افزار و... هستیم و هدف این است كه در این حوزه كمك كنیم، زیرا نمونه های خارجی این محصولات گران قیمت هستند و امیدواریم شاهد تولید محصولات بومی با استاندارد برای جامعه توان خواه كشور باشیم.
   تاریخ: ۱۷:۴۹ - ۲۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۱۴