دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

خوابیدن در هنگام روز، خاطرات ترسناك را پررنگ می كند
 
تهران- ایرنا- پژوهش جدید دانشمندان حاكی از این است كه خوابیدن در هنگام روز، خاطرات ترسناك، آسیب های عاطفی و اضطراب را تقویت می كند. این پژوهش به طراحی راهبردهایی برای كمك به افرادی كه از اختلالات اضطرابی رنج می برند، كمك می كند.
خوابیدن در هنگام روز، خاطرات ترسناك را پررنگ می كند تهران- ایرنا- پژوهش جدید دانشمندان حاكی از این است كه خوابیدن در هنگام روز، خاطرات ترسناك، آسیب های عاطفی و اضطراب را تقویت می كند. این پژوهش به طراحی راهبردهایی برای كمك به افرادی كه از اختلالات اضطرابی رنج می برند، كمك می كند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه سای تِك دِیلی (SciTechDaily)، محققان دانشگاه فدرال اورال در روسیه و دانشگاه توبینگن در آلمان تأثیر خواب در شكل گیری و تثبیت خاطرات ترسناك را در حافظه بلندمدت بررسی كردند. عصب شناسان كشف كردند كه یك چرت كوتاه، حافظه را برای به یادآوردن رویدادهای ناراحت كننده و پریشان كننده تقویت می كند.

یافته های این پژوهش در توسعه راهبردهای توانبخشی برای كسانی كه پس از تجربه اقدامات خشونت آمیز، عملیات نظامی یا بلایای طبیعی دچار آسیب عاطفی شده اند، مفید خواهد بود.

تثبیت حافظه فرایندی است كه از طریق آن، خاطرات از حافظه كوتاه مدت به حافظه بلندمدت منتقل می شوند. این فرایند معمولاً زمانی اتفاق می افتد كه در خواب هستیم. مطالعات متعدد نشان داده اند كه خواب بعد از یادگیری ممكن است در مقایسه با بیدار ماندن غیرفعال مزایایی داشته باشد؛ این در نتیجه فعال شدن مجدد خاطرات مهم اتفاق می افتد كه ممكن است در رؤیاها نیز منعكس شوند. می توان تأثیر مثبت خواب را حتی سال ها بعد نیز مشاهده كرد.

محققان تلاش كردند با این پژوهش مشخص كنند كه برای خاطرات ترسناك پس از یك دوره خواب و بیداری چه اتفاقی می افتد. یوری پاولوف (Yuri Pavlov)، یكی از محققان این پژوهش، می گوید: درك تأثیر خواب روی افرادی كه آسیب عاطفی دیده اند به منظور طراحی راهبردهای مؤثر برای كمك به قربانیان فجایع و افراد مبتلا به اختلال هراس یا اختلال استرس پس از حادثه مهم است.

او ادامه می دهد: اگر به این نتیجه برسیم كه تأثیر خواب بر به یادآوردن خاطرات ترسناك شبیه به انواع دیگر حافظه از جمله حافظه رویدادی (حافظه اپیزودیك، نوعی از حافظه كه تجربه های ویژه شخصی را ذخیره می كند) است، پس نخوابیدن بعد از تجربه روان زخم (trauma) برای قربانیان مفیدتر است. در آزمایش هایمان، به این نتیجه رسیدیم كه یك چرت دوساعته در روز، خاطرات ترسناكی را كه درست قبل از خواب تجربه كرده ایم، تقویت می كند؛ با این حال، پس از بیداری نیز اثر مشابهی مشاهده شد: تماشای یك فیلم كه از نظر بار احساسی خنثی است یا یك بازی رایانه ای نیز خاطرات ترسناك را پررنگ می كند.

محققان قصد دارند روی بیماران هنگامی كه حداقل هوشیاری را دارند آزمایش انجام دهند و این موضوع را بررسی كنند كه خواب چگونه بر سطح اضطراب و شكل گیری خاطرات ترسناك تأثیر می گذارد. آن ها همچنین خاطرنشان می كنند كه لازم است درباره تأثیر دوره خواب طولانی تر بیشتر مطالعه شود.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۲۲ - ۰۲/۱۰/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۴