دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چه مدت طول می كشد تا یك روانشناس حرفه ای شوید؟
 
انجمن روانشناسی آمریكا، روانشناسی را مطالعه ذهن و رفتار آدمی می داند. امروزه بررسی سلامت روان، روان درمانی و كاوش در ابعاد مختلف شخصیت انسان، از موضوعات موردتوجه در حوزه هایی مانند استخدام، ازدواج و خانواده است. درنتیجه نیاز به استخدام روانشناس، یكی از نیازهای استخدامی ضروری در بازار كار امروز است.
انجمن روانشناسی آمریكا، روانشناسی را مطالعه ذهن و رفتار آدمی می داند. امروزه بررسی سلامت روان، روان درمانی و كاوش در ابعاد مختلف شخصیت انسان، از موضوعات موردتوجه در حوزه هایی مانند استخدام، ازدواج و خانواده است. درنتیجه نیاز به استخدام روانشناس، یكی از نیازهای استخدامی ضروری در بازار كار امروز است.

چه مدت طول می كشد تا یك روانشناس حرفه ای شوید؟

گاهی پیش می آید كه در حل مشكلات زندگی به بن بست می رسیم و حس می كنیم توانایی لازم را برای حل مشكلاتمان نداریم در این مواقع بهترین چاره مراجعه به روانشناس است كه تخصص كافی در این حوزه دارد و سال ها در این زمینه فعالیت كرده است.
بسیاری از افراد به دلیل علاقه ای كه به حوزه روان درمانی و روانشناسی دارند، در دوره كارشناسی و كارشناسی ارشد روانشناسی مشغول به تحصیل می شوند. اگرچه اخذ مدرك لیسانس روانشناسی می تواند تا حدودی شما را برای ورود به بازار كار آماده نماید، اما معمولا برای تبدیل شدن به یك روانشناس خوب باید مدت زمان بیشتری را صرف نمایید. اگر تمایل دارید یك روان شناس حرفه ای شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

آشنایی با شغل روان شناس
یك روان شناس از طریق مشاهده،مصاحبه،تست،تفسیر و ثبت تعامل افراد با یكدیگر و محیط پیرامونی، به مطالعه فرآیندهای ذهنی و رفتار انسان های مختلف می پردازد. در حوزه روانشناسی امكان كار به شكل مستقل وجود دارد. روانشناسان مستقل با فعالیت انفرادی، تنها با بیماران یا مراجعه كنندگان خود سروكار دارند. این در حالی است كه برخی دیگر از روانشناسان با فعالیت در تیم های چندنفره، عضوی از یك تیم درمانی بوده و با پزشكان و مددكاران اجتماعی همكاری دارند.

یك روان شناس همواره به دنبال درك افكار، احساسات، عواطف و رفتار افراد مختلف و یافتن توضیحاتی شفاف برای این موضوعات است. روانشناسان بر اساس تخصص و حوزه كاری خود از روش های مختلفی مانند مشاهده، ارزیابی و آزمایش، در جهت ارائه نظریه هایی برای توجیه دلایل یك رفتار یا تفكر در افراد مختلف استفاده می كنند.

یك روان شناس خوب و قابل اعتماد می تواند اطلاعات موردنیاز خود را از مراجعه كنندگان و بیماران دریافت نموده و بر اساس الگوهای موجود، به ارزیابی رفتار آن ها بپردازد. از گرایش های روانشناسی می توان به روانشناسی بالینی، روانشناسی كودكان استثنایی، روانشناسی صنعتی و روانشناسی سازمانی اشاره كرد. از دیگر فعالیت های یك روان شناس مانند روانشناس عمومی یا روان شناس ازدواج و خانواده، می توان به اجرا و تفسیر تست های شخصیت شناسی، هوش و استعداد اشاره كرد.

مدت زمان موردتوجه برای تبدیل شدن به یك روانشناس حرفه ای
در حقیقت مدت زمانی كه لازم است تا شما به یك روانشناس بالینی یا روانشناس حوزه ازدواج و خانواده تبدیل شوید، كاملا به مدت زمان تحصیل شما بستگی دارد. شما می توانید با شركت در یكی از دوره های كارشناسی روانشناسی، مدرك تحصیلی خود را در این رشته دانشگاهی اخذ نمایید.

معمولا گذراندن دوره كارشناسی، در حدود 4 سال طول خواهد كشید. با ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی كارشناسی ارشد و دكتری می توانید ضمن افزایش دانش و مهارت های خود، به شكل تخصصی تر به موضوعات حوزه روانشناسی نگاه كنید. به شكلی كه تحصیل در مقطع كارشناسی ارشد حدود 2 سال و تحصیل در مقطع دكتری، در حدود 5 سال طول خواهد كشید.

ذكر این نكته ضروری است كه معمولا مدت زمان تحصیل در رشته روانشناسی، كاملا به میزان برنامه ریزی و كوشش شما برای گذراندن واحدهای درسی در دانشگاه بستگی دارد. به عنوان مثال چنانچه قصد داشته باشید دوران تحصیل خود را در دوره كارشناسی ارشد روانشناسی طولانی تر كنید، احتمالا دانشگاه به شما اجازه تحصیل در ترم های بیشتر را خواهد داد. این در حالی است كه معمولا در دانشگاه های معتبر در خارج از كشور، مدت زمان متفاوتی برای تحصیل در رشته روانشناسی پیشنهاد می شود. به عنوان مثال ممكن است بتوانید در یك دانشگاه معتبر، دوره كارشناسی ارشد روانشناسی 1 ساله را هم پیدا كنید.

شما با تصمیم گیری در رابطه با گرایش موردعلاقه خود در این حوزه، می توانید خود را برای فعالیت حرفه ای در حوزه روانشناسی آماده كنید. به عنوان مثال اگر به كار با كودكان علاقه دارید، بهتر است در رشته روانشناسی كودكان استثنایی مشغول به تحصیل شوید. این در حالی است كه اخذ مدرك تحصیلی، تنها یكی از اقداماتی است كه یك روانشناس خوب و حرفه ای انجام می دهد.

حقیقت این است كه برای استخدام روانشناس، به مهارت ها و سوابق كاری كارجویان توجه ویژه ای می شود. درنتیجه هرزمانی كه موفق به كسب مهارت ها و تجربه كاری لازم برای حل مسائل مختلف در حوزه روانشناسی شوید، می توانید خود را به عنوان یك روان شناس خوب و حرفه ای معرفی نمایید.

شرایط استخدام روانشناس
با آگاهی از شرایط استخدام روانشناس، نه تنها می توانید خود را برای ورود حرفه ای به بازار كار این حوزه آماده نمایید، بلكه می توانید مدت زمان لازم برای تقویت مهارت های روانشناسی در خود را مشخص نمایید. به همین دلیل در این بخش، به ارائه برخی از مهم ترین شرایط استخدام روانشناس در آگهی های استخدامی این حرفه خواهیم پرداخت.

برخی از شرایط استخدامی روان شناس عبارت اند از:
سابقه كاری مرتبط
آشنایی به زبان انگلیسی
حداقل مدرك لیسانس روانشناسی
علاقه مندی به انجام پژوهش در حوزه روانشناسی
تسلط به فرآیند مشاوره
آشنایی با تیپ های شخصیتی
توانایی انجام چند كار به صورت هم زمان
توانایی درك مخاطب آشنایی با فرآیندهای آموزشی
روابط عمومی قوی
توانایی انجام كار تیمی
صبر و تحمل زیاد

زمان موردتوجه برای ورود به مشاغل حوزه روانشناسی
برخی از كارجویان تمایل دارند به عنوان یك روانشناس خوب و قابل اعتماد، سخت ترین و طولانی ترین مسیر شغلی را طی نمایند. به همین دلیل برخی از افراد علاقه مند به حوزه تحصیلی و شغلی روانشناسی، به عنوان یك مشاور سلامت روان، در حوزه روان درمانی به فعالیت های حرفه ای خود ادامه می دهند. در اینجا یك روان درمانگر در مورد مشكلات موجود در زندگی افراد، مشاوره های لازم را ارائه می دهد. به شكلی كه این گروه از روانشناسان با گذراندن دوره های كارشناسی ارشد و دكتری و ارسال رزومه به آگهی های استخدام روانشناس، می توانند در مباحثی مانند زوج درمانی و مشاوره تحصیلی فعالیت های حرفه ای خود را انجام دهند.

بر اساس مطلبی كه در سایت public service degrees منتشر شده است، مدت زمان موردتوجه برای اشتغال به كار در فرصت های شغلی رشته روانشناسی مشخص شده است. به عنوان مثال برای تبدیل شدن به یك روانشناس بالینی حرفه ای، به حدود 8 الی 12 سال تحصیل و حدود 1 الی 2 سال سابقه كاری مرتبط نیاز است.

همچنین برای ارائه خدمات مشاوره روانشناسی مانند مشاوره ازدواج و خانواده، كارجویان باید مدت زمانی مشابه با یك روانشناس بالینی را به تقویت مهارت های تحصیلی و شغلی خود اختصاص دهند. این در حالی است كه برای فعالیت در مشاغل روانشناس سازمانی و روان شناس آموزشی، به سابقه تحصیلی و شغلی كمتری نیاز است. به شكلی كه یك دانشجوی رشته روانشناسی ممكن است بتواند با تكیه بر ویژگی هایی مانند مهارت های ارتباطی مناسب و قابل اعتماد بودن، در یك شغل مناسب در این حوزه مشغول به كار شود.

جمع بندی
درك رفتار، ذهن و افكار انسان ها، همواره یكی از جذاب ترین حوزه های علوم بوده است. با شناخت بیشتر انسان ها، می توان به ارتقای كیفیت زندگی افراد كمك فراوانی نمود. به شكلی كه خدمات مشاوره ای روانشناسی می تواند ضمن كمك به اتخاذ تصمیمات بهتر در زندگی افراد، به حل بسیاری از مشكلات روحی كمك نماید. به همین دلیل در این مقاله كوشیدیم تا ضمن معرفی رشته روانشناسی، به این پرسش پاسخ دهیم كه: «چه مدت طول می كشد تا یك روانشناس حرفه ای شوید؟». درنتیجه با بررسی مدت زمان موردتوجه برای تبدیل شدن به یك روانشناس حرفه ای، به شرایط استخدام روانشناس نگاهی انداختیم.
منبع خبر:
میگنا
   تاریخ: ۰۰:۳۹ - ۰۲/۱۰/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۴