دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نماینده مجلس: هر کشور که توسعه یافته تر است، سهم بیشتری از درآمد خود را به تحقیقات اختصاص می دهد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

نماینده مجلس: هر کشور که توسعه یافته تر است، سهم بیشتری از درآمد خود را به تحقیقات اختصاص می دهد

دکتر محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، امروز (چهارشنبه) در اولین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویان علوم پزشکی استان تهران (منطقه آمایشی 10) گفت: تحقیقات رابطه مستقیم با توسعه هر کشور دارد و هر کشور که توسعه یافته تر است، سهم بیشتری از درآمد خود را به تحقیقات اختصاص می دهد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، اولین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در استان تهران، از امروز (چهارشنبه 20 اردیبهشت ماه جاری) به مدت سه روز، با شرکت جمع کثیری از دانشجویان و محققان رشته های گوناگون در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شده است.

دکتر محسنی بندپی، با تشکر از رئیس و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و همه دست اندرکاران برگزاری این کنگره، افزود: برگزاری اولین کنگره پژوهشی دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در استان تهران است، بسیار ارزشمند است، چرا که اولین کنگره با حیطه های تحقیقات دانشجویان است که آینده سازان کشور هستند.

وی به اهمیت تحقیقات در حوزه های توانبخشی و پزشکی پرداخت و گفت: غفلت از حوزه توانبخشی، دودش در دو سه دهه آینده به چشم نظام سلامت ما خواهد رفت، چون از پدیده سالمندی و روند رو به رشد جمعیت سالمندان، تا شیوع بیماری های عضلانی و اسکلتی، سکته های قلبی و مغزی، بی حرکتی مزمن و مفرط که در جامعه ایران خیلی بالاتر از حد نرمال است، تا سبک جدید زندگی و حضور تکنولوژی در زندگی انسان ها، و بحث تصادفات که براساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال گذشته 300 مجروح، 10 هزار فوتی و 23 هزار معلول ناشی از تصادفات داشتیم که نیاز به خدمات توانبخشی و اهمیت فعالیت های تحقیقاتی در این حوزه را نشان می دهد.

وی افزود: نکته ای که حائز اهمیت است، این کنگره پژوهشی دانشجویی، چندین محور و موضوع را مورد توجه قرار می دهد و ما می توانیم از ظرفیت همه دانشجویان در کارهای جمعی و گروهی، به نفع مردم و در جهت رفع نیازهای جامعه استفاده کنیم.

وی با اشاره به انتظاری که به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی، از مسئولان و دانشجویان دارد، گفت: از مسئولان حاضر در این کنگره انتظار دارم که برای افزایش سهم پژوهش از نظام سلامت کشور تلاش کنند. اگر ما قرار باشد در جایگاه خوبی برای خدمت به مردم بایستیم، بایستی سهم ما از پژوهش بیشتر باشد، وگرنه شاید نتوانیم خدمتی که شایسته و بایسته مردم است، انجام بدهیم.

وی افزود: از دانشجویان و محققان نیز انتظار داریم که دیوارهای پژوهش را بشکنند و به سمت رفع نیازهای مردم حرکت کنند و بجای اینکه در انتهای سال، ده پروژه تحقیقاتی داشته باشیم و یا 20 مقاله در مجلات معتبر دنیا منتشر کنیم، ولی کسی از این تولیدات استفاده نکند، بهتر است که یک پژوهش داشته باشیم و بهره آن را مردم ببرند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر کشوری که توسعه یافته تر باشد، منابع خود را در جهت رفع نیازهای مردم خود صرف می کند و این هدف، با کمک محققان آن کشور امکانپذیر است و این ارتباط سه جانبه اگر بدرستی برقرار شود، نتایج ارزشمندی را شاهد خواهیم بود.

دکتر محسنی بندپی در پایان سخنانش با تاکید مجدد بر اینکه " تحقیقات و فناوری ها باید در جهت رفع نیازهای جامعه انجام شوند"، افزود: هم اکنون حدود 600 تا 700 هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور داریم که هر کدام از این دانشجویان ملزم به ارائه یک پروژه تحقیقاتی ناب هستند و چه اشکالی دارد که بتوانیم از این ظرفیت ارزشمند در جهت رفع نیازهای مردم که حق زیادی بر گردن ما دارند، استفاده کنیم.

گفتنی است؛ اولین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران، برای ارائه فعالیت های پژوهشی دانشجویان دانشگاه های منطقه آمایشی 10 (دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی، بقیه الله، شاهد، ارتش، آزاد اسلامی واحد تهران، تربیت مدرس و انستیتو تحقیقات پاستور) طراحی شده است.

140 مقاله بصورت سخنرانی و 165 مقاله بشکل پوستر در سه روز کار این کنگره ارائه می شود، علاوه بر اینکه رویداد talk school همراه با کارگاه های آموزشی مرتبط با " هوش مصنوعی، علوم داده، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده " برای شرکت کنندگان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۰۱:۰۸ - ۲۱/۰۲/۱۴۰۲   بازدید: ۹۱