دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

انجمن علمی کاردرمانی ایران، درصدد تصویب کدهای جدید و منطقی برای خدمات کاردرمانی است
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

انجمن علمی کاردرمانی ایران، درصدد تصویب کدهای جدید و منطقی برای خدمات کاردرمانی است

قدرت خاوری رئیس انجمن علمی کاردرمانی ایران امروز (چهارشنبه) در نشست مشترک هیات ممتحنه کاردرمانی با اعضای انجمن علمی کاردرمانی ایران و مدیران گروه های آموزشی کاردرمانی در سطح کشور ، گفت: در بحث تعرفه ها، کد خدمتی را از سال 92 دریافت کردیم و درصددیم کدهای جدید را که منطقی است، مصوب کنیم.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، نشست مشترک هیات بورد تخصصی کاردرمانی کشور با اعضای انجمن علمی کاردرمانی ایران و مدیران گروه های آموزشی کاردرمانی دانشکده ها و دانشگاه های سراسر کشور، امروز در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

خاوری رئیس انجمن علمی کاردرمانی ایران، طی سخنانی در این نشست، افزود: این انجمن، در ادوار گذشته به صورت صنفی و توسط وزارت کشور اداره می شد، اما در حال حاضر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عهده دار مجوز و رسیدگی به فعالیت حدود 180 انجمن علمی در سطح کشور است .

وی درباره وظایف انجمن علمی کاردرمانی توضیح داد: انجمن در دو بخش صنفی و علمی کار خود را پیش می برد و در بخش صنفی در سه موضوع " تعرفه ها، تغییر ضرایب ریالی و مجوز فعالیت همکاران "، کار خود را انجام می دهد .

وی تصریح کرد: خوشبختانه با تشکیل جلسات، کمیته علمی در حال حاضر 13 کد را مشخص کرده است و با کمک، دقت نظر و تعامل هیات بورد تخصصی کاردرمانی با انجمن علمی، در حال بررسی شناسنامه خدمتی کاردرمانگران هستیم.

رئیس انجمن علمی کاردرمانی ایران همچنین گفت: در حال پیگیری مجوزهای فعالیت همکاران هستیم، در حال حاضر، دفتر کار داریم اما بسته به استان های گوناگون چالش های متفاوتی هم داریم .

خاوری با اشاره به سیاستگذاری های اصلی انجمن علمی کاردرمانی ایران افزود: بحث علمی تایید کدها و شناسنامه، نیازمند پشتوانه علمی است و انجمن تمام تلاش خود را برای ارتقا و اعتلای رشته کاردرمانی و کاردرمانگران خواهد داشت و امیدواریم با حمایت بورد تخصصی کاردرمانی و مشارکت گروه های آموزشی شاهد جریانات خوبی در این عرصه باشیم.

در این نشست، دکتر وحید بیاتی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز و مسئول کمیته بین المللی انجمن علمی کاردرمانی ایران، از آغاز اعتباربخشی گروه های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی، گردآوری استاندارد های WFOT در راستای اعتبار بخشی استاندارد بین المللی، بومی سازی استاندارد در 9 حوزه و همچنین بررسی وضعیت کوریکولوم ها در اعتباربخشی گفت.

دکتر نرگس قمری مسئول کمیته علمی انجمن علمی کاردرمانی ایران نیز در سخنانی، ضمن تشریح فعالیت های این کمیته ، مباحثی در خصوص بررسی شناسه خدمتی و کدهای خدمتی، بررسی شناسنامه و کوریکولوم آموزشی، اصلاح بازنگری ضرایب حرفه ای، پرداختن به موارد آموزشی خدمات کاردرمانی و تشکیل دوره های کوتاه مدت توسط گروه های آموزشی کاردرمانی با مشارکت انجمن علمی را ارائه نمود.

دکتر محمدی رئیس کمیته مالی انجمن علمی کاردرمانی ایران به بحث فنی سایت، رفع موانع بکارگیری فارغ التحصیلان در کلینیک ها، تعریف استاندارد هایی در راستای معرفی کلینیک های مورد تایید انجمن در سایت انجمن علمی کاردرمانی اشاره کرد و خواستار حمایت مالی بورد تخصصی کاردرمانی از انجمن علمی کاردرمانی در راستای برگزاری نشست ها و همایش های کاردرمانی شد.

دکتر دهقان مسئول عملکرد شعب و کمیته حقوقی انجمن علمی کاردرمانی ایران ضمن تشریح فعالیت این کمیته، به بررسی وضعیت گایدلاین ها، ضرورت پرونده نویسی در بالین و گزارش نویسی مدون پرداخت و خواستار نظارت بورد تخصصی کاردرمانی بر عملکرد افراد غیرحرفه ای و آسیب زا در حوزه کاردرمانی شد.

دکتر علیرضا شمس الدینی مسئول کمیته فنی انجمن علمی کاردرمانی ایران نیز در این نشست، حیطه کاری این کمیته نظیر وضعیت تعرفه، مجوز دفتر کار و استاندارد های فضای فیزیکی کار، پیگیری شناسنامه خدمت مناسب، کد خدمت و کوریکولوم ها توضیح داد.

در ادامه، دکتر سید علی حسینی رئیس بورد تخصصی کاردرمانی کشور گفت: با توجه به کار مهم و بدون چشم داشت انجمن علمی کاردرمانی، این مطالبات را در فرهنگستان علوم پزشکی و تحت عنوان گروه های تخصصی که در عرصه توانبخشی فعالیت می کنند و اعضای پیوسته و وابسته آن در حال شکل گیری است، مطرح می کنم.

وی افزود: برخی چالش ها نظیر درخواست نظارت بیشتر بر فعالیت گروه های غیرمتخصص و مداخله آنان در حوزه کاردرمانی بررسی می شود، و با توجه به آسیب زا بودن فعالیت این افراد برای بیماران و مددجویان، بنده به عنوان مسئول بورد تخصصی کشور، با متولیان نظام پزشکی و فرهنگستان علوم پزشکی کشور که در مباحث سیاست گذاری کلان تاثیرگذار هستند، طرح موضوع خواهم کرد .

دکتر حسینی همچنین گفت: ارتباطات در سیاستگذاری کمک می کند و انجمن علمی کاردرمانی باید دغدغه ها و پیشنهادهای جامعه کاری خود را به اعضای بورد انتقال دهد تا با بیان مکتوب این دغدغه ها و انتقال به مقامات بالادستی در رفع مسائل آسیب زا به جامعه، کمک کند.

وی خواستار وحدت رویه، مشارکت و تعامل هرچه بیشتر مدیران گروه های آموزشی کاردرمانی با انجمن علمی کاردرمانی ایران شد و گفت: این دو گروه فعال در حوزه کاردرمانی، با طراحی دوره های گوناگون، همفکری در تصویب کوریکولوم ها و ... می توانند در راستای ارتقای فعالیت های کاردرمانی گام بردارند.

وی تصریح کرد: جمع آوری گزارش های حرفه ای سایت انجمن علمی کاردرمانی و راستی آزمایی در نقاط گوناگون کشور، انتقال گزارشات انجمن علمی مبنی بر حضور افراد غیرحرفه ای در کلینیک ها و ارسال گزارشات انجمن علمی کاردرمانی به شکل مکتوب، به بورد می تواند موثر واقع شود.

رئیس هیات بورد تخصصی کاردرمانی گفت: در حال حاضر در گروه های آموزشی شاهد تولیدات علمی و شواهد علمی هستیم، و اگر پروژه های مبتنی بر شواهد گروه های آموزشی در اختیار انجمن قرار بگیرد، شاهد نتایج خوبی در این زمینه خواهیم بود.

دکتر حسینی خواستار وحدت رویه و مشارکت هرچه بیشتر گروه های آموزشی کاردرمانی در سطح کشور با انجمن علمی کاردرمانی در راستای اعتلای کاردرمانی شد.

گفتنی است که در پایان این بخش از نشست، هیات بورد تخصصی کاردرمانی کشور، از خدمات ارزنده اعضای انجمن علمی کاردرمانی، تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام /

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۰۰:۳۶ - ۲۸/۰۲/۱۴۰۲   بازدید: ۷۵