دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشست مقدماتی اولین همایش « بهزیستی و رفاه کودکان »، فردا (یکشنبه) برگزار می شود
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

نشست مقدماتی اولین همایش « بهزیستی و رفاه کودکان »، فردا (یکشنبه) برگزار می شود

نشست مقدماتی اولین همایش « بهزیستی و رفاه کودکان »، فردا ( یکشنبه - 31 اردیبهشت ماه ) با مشارکت موسسه دارالاکرام که بصورت خیریه، در حوزه زنان و کودکان کار فعالیت می کند، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار می شود.

دکتر مروئه واقعی رئیس مرکز تحقیقات رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه، از برگزاری اولین همایش «بهزیستی و رفاه کودکان» طی روزهای 16 و 17 مهرماه توسط مرکز تحقیقات رفاه اجتماعی دانشگاه، خبر داد و گفت: این همایش می تواند گام واحدی برای سیاستگذاران حوزه بهزیستی و رفاه کودکان محسوب شود.

وی گفت: در راستای معرفی هر چه بیشتر اولین همایش ارزشمند " بهزیستی و رفاه کودکان "، ترویج هدف این همایش، ترویج مفاهیم و جلب توجه سازمان های اجرایی تا زمان برگزاری این همایش، پیش نشست هایی خواهیم داشت تا از این فرصت، برای تبیین مفاهیمی از قبیل بهزیستی کودکان، سیر تحولی بهزیستی کودکان و ... استفاده کنیم و پیام همایش را به گروه های مرتبط انتقال دهیم.

این محقق و عضو هیات علمی حوزه رفاه و سلامت اجتماعی، افزود: در این پیش نشست ها، به مفاهیم بهزیستی و رفاه و همچنین به همه ابعاد کودکان بصورت جامع نگر می پردازیم تا تعاریف صحیح را ارائه کنیم.

وی گفت: امروزه نگاه به دوران کودکی تغییر کرده است، کودکان باید زیر چتر بهزیستی با مفهوم صحیح قرار بگیرند و مفاهیم بهزیستی از نگاه کودکان هم باید شناخته شود، اولین همایش " بهزیستی و رفاه کودکان " با شناخت مفاهیم و اندازه گیری شاخص ها، به ارائه خدمات در سیاستگذاری ها کمک می کند.

دکتر وامقی افزود: کودک به خودی خود اولویت دارد و باید این گروه سنی، از کودکی خود راضی باشد و مشارکت در بیان مطالبات و خواسته های این گروه سنی از زبان خودشان، نیز مهم است و باید فرصتی برای آگاهی از بهزیستی کنونی کودکان داشته باشیم که امیدوارم این همایش، گامی برای رسیدن به این مهم باشد.

دبیر علمی اولین همایش «بهزیستی و رفاه کودکان» که مهرماه سال جاری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار می شود، افزود: در مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی این دانشگاه، دو کمیته " بهزیستی و رفاه کودکان" و " ارزیابی سریع و پاسخ " تشکیل شده است که کمیته ارزیابی سریع و پاسخ، بیشتر به روش ارزیابی وضعیت گروه های "پرخطر و سخت دسترس" نظیر کودکان خیابانی و ... که جامعه آماری آنان به راحتی در دسترس نیست و به طور رسمی شناخته نمی شوند، می پردازد.

وی افزود: کمیته بهزیستی و رفاه، دو موضوع دارد، و در حالی که بهزیستی و رفاه در هم تنیده است، اما باید به درستی به تعاریف آن ها پرداخته شود. از سویی، "بهزیستی " به وضعیت مطلوب حوزه های گوناگون کودکان اشاره می کند و از سویی دیگر، "رفاه کودکان " به سیاستگذاری و در واقع، نظام رفاه کودکان در کشور و سیاست های خدمت دهی به کودکان می پردازد.

رئیس مرکز تحقیقات رفاه اجتماعی دانشگاه تصریح کرد: در مورد دو حوزه بهزیستی و رفاه کودکان، مطالعات زیادی انجام شده و همچنان شاهد مطالعات و نتایج گوناگون در کشور هستیم، اما به شکل منسجم به آن نگاه نشده است. " بهزیستی کودکان " باید همه ابعاد حوزه های زندگی کودکان، نظیر " وضعیت آموزشی، اقتصادی، خانوادگی، روابط درون خانواده، محله و مسکن، سلامت جسم و روان و .... " را تحت تاثیر قرار دهد و نگاه جامع برای همه کودکان اعم از کودکان آسیب دیده اجتماعی و کودکان با شرایط مناسب و معمول را لحاظ کند.

دکتر وامقی افزود: در نظام رفاه کودکان نیز بیشتر به کودکانی خدمت ارائه می شود که خدمات رایج برای آنها کافی نیست، در صورتی که باید این نگاه برداشته شود، زیرا در حال حاضر جهان به سمتی پیش می رود که باید برای همه کودکان اعم از کودکان با وضعیت مطلوب و کودکان آسیب دیده، همه سطوح مداخلات یکسان در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: این همایش جنبه ترویجی دارد، چرا که شکل و تعریف جدیدی از "بهزیستی کودکان" را مطرح می کند، در کشورمان " نظام رفاه کودکان " به شکل منسجم وجود ندارد، نظام رفاه کودکان از نگاه سنتی، کودکان با نیازها و مشکلات خاص را پوشش می دهد، و سیاستگذاری برای کودکان خاصی را انجام می دهد که این سیاستگذاری ها هم در جزایر پراکنده ای که ارتباط بین بخشی ندارند، محقق شده است.

وی افزود: بنابراین در اولین همایش «بهزیستی و رفاه کودکان»، مقالات در حوزه های مختلف کاربردی ارائه شده است و ترویجی بودن این همایش می تواند صدای واحدی برای سیاست گذاران حوزه های بهزیستی و رفاه کودکان باشد، ضمن آنکه پیرامون موضوعاتی، سفارش مقاله خواهیم داشت و برای ترویج موضوع، در قالب مقالات تخصصی از افراد متخصص در حوزه سیاستگذاری و تصمیم گیری و همچنین افراد اجرایی که قدرت عمل دارند، بهره مند خواهیم شد تا با توجه به دسترسی به اطلاعات این گروه ها و تحلیل موضوع این افراد از حوزه های بهزیستی و رفاه کودکان، شاهد مقالات کاربردی و موثر باشیم.

دبیر علمی اولین همایش «بهزیستی و رفاه کودکان»، در ادامه گفت: در کمیته علمی نیز به منظور آگاهی از ابعاد مختلف بهزیستی و رفاه کودکان، از حضور افراد تاثیر گذار با دید علمی و افراد علمی در سازمان های اجرایی بهره مند می شویم.

دکتر وامقی در خصوص چرایی پرداختن به موضوع بهزیستی کودکان، خاطر نشان کرد: انتخاب موضوع از سال 95 آغاز شد و از همان سال، با توجه به ادبیات موجود در زمینه بهزیستی کودکان، مطالعاتی صورت گرفت که این مفاهیم و واژگان در ایران چه معنایی می دهد، در این مطالعه با گروه های صاحب نظر دانشگاهی و با کودکان مباحثی داشتیم و براساس مرور منابع، ابعاد هفتگانه " سلامت جسمی، آموزش، خانواده، مسکن و محیط زیست، وضعیت اقتصادی، مخاطرات ایمنی و بهزیستی فردی و اجتماعی، سلامت روان و سلامت بین فردی" را برای بهزیستی کودکان قائل شدیم.

رئیس مرکز تحقیقات رفاه اجتماعی دانشگاه گفت: باید بدانیم دوره کودکی، صرفاً تربیت برای دوره بزرگسالی موفق نیست و در سرمایه گذاری برای آموزش کودک باید شرایط کودک لحاظ شود، در حال حاضر نیز می بینیم، والدین برای آینده موفق کودک، بدون در نظر داشتن شرایط کنونی کودک، او را تحت فشار قرار می دهند، از این حیث، در مطالعه بهزیستی کودکان، وضعیت حال و اکنون همه کودکان بررسی می شود و برای رسیدن به این مهم از مشارکت کودکان نیز در این همایش بهره مند می شویم.

دکتر وامقی افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا، شاخص هایی وجود دارد که بهزیستی کودکان با آن سنجیده می شود، البته در کشور ما نیز برای ارزیابی بهزیستی کودکان، شاخص هایی داریم که این شاخص ها توسط مرکز تحقیقات رفاه اجتماعی دانشگاه، جمع آوری شده و باید در کنار پژوهشگران و سازمان های مرتبط کودکان به همه حوزه ها توجه داشته باشیم. به عنوان مثال، ما باید بدانیم که سهم کودکان از مسکن چقدر است، و یا میزان رضایتمندی کودک از خانواده و محل زندگی اش چقدر است؟ و برای بررسی و پاسخ به خیلی از سوال ها و مباحث جا مانده در حوزه کودکان، اولین همایش " بهزیستی و رفاه کودکان "، می تواند محفلی برای پاسخگویی به عرصه های مغفول مانده، باشد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۰۳:۴۴ - ۳۱/۰۲/۱۴۰۲   بازدید: ۱۰۰