دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ارتقای سلامت جامعه مهمترین هدف اجرای طرح پزشک خانواده است
 
ارتقای سلامت جامعه مهمترین هدف اجرای طرح پزشک خانواده است
مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه با اشاره به نتایج خوب اجرای طرح پزشک خانواده در کشور گفت: یکی از مهمترین اهداف اجرای این طرح ارتقای سلامت جامعه است.
به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا رضا تحویلیان افزود: یکی از اهداف اجرای طرح پزشک خانواده بیمه حفظ سلامت مردم است نه بیمه پرداخت هزینه های بیماری مردم، از اینرو این طرح برای جلوگیری از پیچیده شدن بیماری ها و نیز تحمیل هزینه های مضاعف به مردم اجرایی شد.

وی اضافه کرد: هم اینک در اجرای این طرح در کرمانشاه 180 نفر پزشک با بیمه سلامت قرارداد دارند که هر یک از این پزشکان خانواده 2 هزار نفر بیمه شده را تحت پوشش داشته و موظفند در ازای چهار ساعت کار و استقرار در مطب این تعداد بیمه شده را از نظر سلامتی مدیریت و نظارت کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه با اشاره به نتایج خوب اجرای این طرح از جمله کاهش هزینه های درمانی مردم اظهار کرد: بیمه شدگانی که پزشک خانواده برای آنها تعریف شده است باید حداقل یکبار به آنها مراجعه کنند زیرا در غیر این صورت بیمه آنها تعلیق می شود.

بیمه شدگانی که پزشک خانواده برای آنها تعریف شده است باید حداقل یکبار به آنها مراجعه کنند زیرا درغیراینصورت بیمه آنها تعلیق می شودتحویلیان افزود: مردم نباید تصور کنند که زمانی که فقط بیمار می شوند باید به پزشک خانواده مراجعه کنند بلکه آنها حتی می توانند برای چکاپ معمولی به طور مرتب مراجعه داشته باشند.

وی با اعلام اینکه سازمان بیمه سلامت برای هر بیمار ماهیانه مبلغ 9 هزار تومان را به پزشک خانواده پرداخت می کند افزود: افراد بیمه شده زیرپوشش طرح پزشک خانواده فقط هفت هزار تومان حق ویزیت پرداخت می کنند که مبلغ بسیار ناچیزی است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه با اشاره به اجرای نظام ارجاع در این طرح تاکید کرد: برخی بیمه شدگان اصرار دارند که بعداز رفتن به پزشک خانواده آنها باید به پزشک متخصص ارجاع داده شوند و زمانی که با مخالفت مواجه می شوند اظهار گلایه می کنند که این گلایه آنها منطقی نیست زیرا پزشک خانواده باید این امر را تشخیص دهد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه افزود: مردم باید بدانند در نظام ارجاع، هزینه ها به مقدار قابل توجهی کاهش و با اجرای سطوح مختلف، میزان خدمات دهی افزایش می یاید و از هزینه های مردم کاسته می شود.

تحویلیان اهداف اجرایی طرح پزشک خانواده را صیانت از جامعه، افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی، ارتقای سلامت جامعه، اجرای آن در خانواده و محله محور شدن طرح، تحقق عدالت اجتماعی، محافظت مالی از بیمه شدگان در مقابل هزینه های سنگین روان و کاهش هزینه های درمان عنوان کرد و افزود: در حوزه بیمه سلامت نیز خدمات خوبی از جمله بیمه رایگان به دهک های پایین جامعه، حمایت از بیماران صعب العلاج، نسخه الکترونیک انجام شد اما همه این ها زمانی اثرگذاری کافی خواهند داشت که زیر مجموعه طرح پزشک خانواده بیایند.

هم اکنون یک میلیون و 329 هزار نفر از جمعیت استان کرمانشاه در قالب پنج صندوق بیمه سلامت همگانی، روستاییان، کارکنان دولت، سایر اقشار و ایرانیان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارندوی ادامه داد: هم اکنون یک میلیون و 329 هزار نفر از جمعیت استان کرمانشاه در قالب پنج صندوق بیمه سلامت همگانی، روستاییان، کارکنان دولت، سایر اقشار و ایرانیان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که این تعداد 63.5 درصد از جمعیت کل استان را تشکیل می دهد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه یادآور شد: به منظور رفاه بیمه شدگان و دسترسی سریع و آسان به خدمات تشخیصی درمانی با هزار و 262 مرکز درمانی در سطح استان اعم از پزشکان عمومی، متخصص، فوق تخصص، دندانپزشک، داروخانه و مراکز پاراکلینیک، فیزیوتراپی ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی روستایی عقد قرارداد همکاری منعقد شده و پرداخت صورتحساب های ارسالی به تمامی موسسات درمانی نیز انجام می شود.

پوشش بیمه همگانی سلامت، اقدامی حمایتی از طرف دولت است که نگاه آینده نگر داشته و از یک سو موجب کاهش تحمیل هزینه های درمان به افراد جامعه و از سویی دیگر سدی در برابر هزینه های کمرشکن یا فقرزای سلامت در کشور است.

پوشش بیمه همگانی سلامت را باید یکی از مترقی ترین اهداف نظام سلامت دانست زیرا چتر حمایتی مناسبی برای همه افراد جامعه به خصوص اقشار آسیب پذیر که هنگام بیماری دچار مشکلات فراوانی از نظر پرداخت هزینه های دارو و درمان می شوند به شمار می رود.
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۱۱:۴۲ - ۳۱/۰۲/۱۴۰۲   بازدید: ۹۰