دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تکنیک طلایی کنترل خشم
 
تکنیک طلایی کنترل خشم

یک روانشناس گفت: در بحث کنترل خشم، تکنیک چهار، 10 ما را وادار می کند که از خود بپرسیم که آیا 10 دقیقه، 10 ساعت، 10 روز و 10 ماه دیگر نیز این واکنشی که اکنون آن را پیش گرفته ایم را خواهیم داشت.
به گزارش جام جم آنلاین، سیده معصومه طباطبایی، روانشناس، در برنامه سلام تهران شبکه پنج سیما، گفت: ما خشم را یک واکنش کاملا منفی می دانیم؛ در صورتی که روانشناسی بر این تاکید دارد که خشم یک واکنش کاملا طبیعی است. در این رابطه ما باید بدانیم که چگونه آن را کنترل کنیم.
وی افزود: برای اینکه بتوانیم خشم را کنترل کنیم، لازم است که آن را به عنوان یک محور مختصات در نظر بگیریم و ببینیم که چه زمانی از نقطه صفر فاصله می گیرد؟ چه موقعیت هایی ما را خشمگین می کند؟ همه این موقعیت ها ساختاری چند مرحله ای و یکسان دارند.
طباطبایی اظهار داشت: در اولین مرحله از مسیر خشمگین شدن، ما رنجور می شویم. برای مثال به چیزی که در نظر داشتیم دست نمی یابیم یا رفتاری را از کسی می بینیم که انتظارش را نداشتیم. در مرحله دوم ما به واسطه رنجور شدن، به ناکامی می رسیم و در مرحله سوم خشمگین می شویم.
این روانشناس افزود: بعد از خشمگین شدن، دو مرحله نهایی در مختصات خشم وجود دارد که به غضب و نهایتا خشونت منتهی می شوند. مهم ترین مساله در بحث کنترل خشم این است که بتوانیم آن را به درستی مدیریت کنیم تا در هر مرحله، ترجیحا در سه مرحله اول، از بروز مرحله بعدی جلوگیری کنیم.
طباطبایی اظهار کرد:مهم ترین راهکار در مساله کنترل خشم این است که در بحران، بحران سازی نکنیم. برای مثال در دعوا با همسرمان و زمانی که خشمگین هستیم، پای موضوعات دیگر را هم وسط می کشیم و آتش خشم را شعله ورتر می کنیم. برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، بهتر است که آن فضا را ترک کنیم.
وی افزود: برخی ها در مواجهه با خشم، آن را بروز نمی دهند. روانشناسی بر این موضوع دارد که افراد باید خشم خود را به نحو مدیریت شده ای بروز دهند، نه اینکه آن را فرو بخورند؛ چرا که سکوت همیشگی در هنگام خشم، باعث بروز مشکلاتی از جمله افسردگی و اضطراب می شود.
این روانشناس گفت: در بحث کنترل خشم، تکنیک چهار 10 ما را وادار می کند که از خود بپرسیم که آیا 10 دقیقه، 10 ساعت، 10 روز و 10 ماه دیگر نیز این واکنشی که اکنون آن را پیش گرفته ایم را خواهیم داشت؟ بسیاری از واکنش های ما در مواجهه با بحران های مختلف لحظه ای است. به همین خاطر است که پیشنهاد ما به افراد این است که در زمان خشمگینی، یک کاغذ را برداشته و روی آن هر چیزی که می خواهد بگویند را بنویسند و اگر لازم بود حتی آن را خط خطی کنند.
وی افزود: ما در زمان خشمگین شدن، نمی توانیم درست و شفاف فکر کنیم. نمی توانیم مساله یابی کنیم و مشکل را حل کنیم. لذا اگر بتوانیم هیجان لحظه ای خود را مدیریت کنیم، بعدا به درستی درمورد مشکل فکر می کنیم و برای آن راه حل می یابیم.
   تاریخ: ۰۰:۱۵ - ۰۱/۰۳/۱۴۰۲   بازدید: ۹۹