دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مشکلات کم شنوایی سومین محدودیت جهان است
 
خرم آباد- ایرنا- رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت گفت: هم اینک و بر اساس بررسی های انجام شده مشکلات کم شنوایی سومین محدودیت در جهان اعلام شده و بار اقتصادی زیادی به خانواده ها و نظام سلامت وارد می کند.
مشکلات کم شنوایی سومین محدودیت جهان است خرم آباد- ایرنا- رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت گفت: هم اینک و بر اساس بررسی های انجام شده مشکلات کم شنوایی سومین محدودیت در جهان اعلام شده و بار اقتصادی زیادی به خانواده ها و نظام سلامت وارد می کند.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دکتر سعید محمودیان در جلسه معاونت های دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اداره شنوایی وزارت بهداشت اظهار کرد: از سال 93 برنامه سلامت گوش از وزارت شکل گرفت و این در حالی است که برنامه سلامت گوش در کشور ما به عنوان یک برنامه خیلی مهم اجرا می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت های خوبی در استان لرستان در راستای برنامه سلامت گوش وجود دارد، افزود: روز گذشته بازدیدهایی از مراکز غربال گری شهر خرم آباد داشتیم و در سطوح مختلف ظرفیت های خوبی مشاهده شد.

محمودیان عنوان کرد: طی مطالعات انجام شده در هر یکهزار تولد، 3.7 نوزاد کم شنوا وجود دارد و این در حالی است که بیش از 60 درصد این بیماری با تدابیر بهداشتی و در نظر گرفتن ریزفاکتورهایی که باعث کم شنوایی می شوند، قابل پیشگیری است.

وی بیان کرد: مشکلات شنوایی در سن نوجوانی و بزرگسالی سبب ایجاد مشکلات جدی، عقب ماندگی درسی، مشکلات ازدواج و شغلی خواهد شد بنابراین عملا وظیفه داریم که در راستای پیشگیری از کم شنوایی و سلامت گوش برنامه ریزی داشته و تلاش کنیم که بار بیماری کاهش یابد.

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با توجه به دستورالعمل ها، وظیفه داریم که غربالگری ها با روش استاندارد پیش بروند و آمارهای مختلف در سامانه سیب ثبت شوند.

محمودیان افزود: هدف از ارائه خدمات غربالگری شنوایی کاهش بار بیماری و پیشگیری از آن است و همه برنامه ها باید در این راستا انجام شوند.

وی با تاکید بر اینکه دستورالعمل های ابلاغی در برنامه شنوایی لازم الاجرا هستند و گفت: در راستای اجرای این برنامه و مراقبت ها نباید سلیقه ای عمل شود بلکه همه موظف به رعایت دستورالعمل های ابلاغی هستند.

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت بیان کرد: در حوزه بهداشت مراقبت یک فعالیت پویا است و بعد از درمان باید مراقبت باید ادامه دار باشد.

محمودیان با اشاره به اهمیت برنامه سلامت گوش در سالمندی اظهار داشت: در سنین جوانی باید درخصوص نکات بهداشتی مانند آلاینده های نویزی و استفاده از هدفون ها و هندزفری ها آموزش های لازم ارائه شود تا سواد سلامت در این زمینه افزایش یافته و از بیماری های شنوایی در سالمندی پیشگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه نظارت ها باید قوی تر اجرا شود، تصریح کرد: نکات فنی هنگام گرفتن تست شنوایی و غربالگری باید رعایت شود و یک دستورالعمل واحد باید به تمام مراکز ابلاغ و آموزش ها در این زمینه ارائه شود.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۲۰:۱۷ - ۰۳/۰۳/۱۴۰۲   بازدید: ۹۲