دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
تمرینات تخصصی فیزیوتراپی تنفسی، به تقویت عضلات تنفسی بیماران كرونایی كمك می كند

مدير گروه آموزشي فيزيوتراپي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي روز شنبه همزمان با سالروز ملي « فيزيوتراپي »، با توجه به شرايط شيوع كرونا در ايران و جهان، گفت: بيماري كرونا، ظرفيت حياتي ريه را در بيمار كاهش مي دهد و تمرينات تخصصي فيزيوتراپي تنفسي، به تقويت عضلات تنفسي و ايجاد الگوهاي تنفسي طبيعي بيمار كرونايي كمك مي كند تا تنفس به حد نرمال و طبيعي برگردد.

دكتر افسون نودهي مقدم با بيان اين مطلب به خبرنگار وبداي دانشگاه، افزود: متخصصان فيزيوتراپي در بخش هاي بستري بيماران كرونايي، نقش بسيار تاثيرگذاري دارند و تاكنون بسياري از اين متخصصان به دليل پيگيري و مواجهه نزديك با بيماران كرونايي، به اين بيماري مبتلا شده و تعدادي از آنان نيز جزو فوت شدگان اين بيماري هستند.

وي تاكيد كرد كه نقش فيزيوتراپيست ها و ارائه خدمات تخصصي آنان براي دو دسته از بيماران كرونايي بسيار حائز اهميت است، بيماراني كه به دليل نامناسب بودن وضعيت ريه، احتمال كاهش و افت سطح اكسيژن خون براي آنان وجود دارد كه اگر از وخامت بيماري جلوگيري نشود، ناچار به استفاده از دستگاه تنفسي خواهند شد كه خدمات فيزيوتراپي تنفسي به آنان كمك مي كند كه سطح اكسيژن افت نكند و به مرحله استفاده از دستگاه تنفسي نرسند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه افزود: دسته دوم، بيماران كرونايي هستند كه براي تنفس، وابسته به دستگاه تنفسي مي شوند، اما در كنار دارو درماني، مي توانند از خدمات فيزيوتراپي تنفسي نيز كمك بگيرند و با تقويت عضلات تنفسي و رساندن سطح اكسيژن به حد نرمال و طبيعي، زودتر از دستگاه جدا شده و به تنفس طبيعي و مستقل برسند.

دكتر نودهي مقدم همچنين از اهميت خدمات فيزيوتراپي در بهبودي و تسريع در روند درمان عوارض جسمي و حركتي ناشي از بيماري كرونا گفت و توضيح داد: از جمله عوارض ناشي از بيماري كرونا، درگيري سيستم عصبي مركزي است كه مي تواند منجر به ضعف و اختلال حركتي شود. همچنين سيستم هاي عضلاني اسكلتي و مفاصل به دليل بستري شدن بيمار، دچار كم تحركي و اختلال عملكرد مي شوند كه مي تواند منجر به خشكي مفاصل و ضعف حركتي شود و درمان هاي تخصصي فيزيوتراپي مي تواند با افزايش دامنه حركتي مفاصل و تقويت عضلات، به بهبودي سريعتر بيمار كمك كند.

مدير گروه آموزشي فيزيوتراپي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي در پاسخ به سئوالي در خصوص چگونگي فعاليت اين گروه آموزشي و ظرفيت هاي آموزشي و پژوهشي آن، گفت: اين گروه آموزشي كه از سال 1371 تاسيس شده، هم اكنون با بهره گيري از توان تخصصي و حرفه اي 14 عضو هيات علمي به تعليم و تربيت نيروي متخصص در سه مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا مي پردازد، بطوري كه تا كنون بالغ بر 448 نفر در مقطع كارشناسي، 192 تن در مقطع كارشناسي ارشد و 40 تن در مقطع دكترا فارغ التحصيل شده اند.

وي افزود: پس از آموزش پايه در مقاطع تحصيلات تكميلي، اين گروه به طور عمده با نگاه به آموزش هاي تخصصي در گرايش هاي آسيب هاي عصبي، عضلاني، اسكلتي و رويكرد درمان هاي دستي فعاليت دارد و در اين راستا، بالغ بر 200 كارگاه تخصصي و 25 سمينار ملي و بين المللي و دانشجويي برگزار كرده است كه سمينارهاي سالانه فيزيوتراپي تخصصي ستون فقرات از جمله آنهاست.

دكتر نودهي تصريح كرد كه اين دپارتمان علاوه بر دانشجويان ايراني، از ديگر كشورها نيز پذيرش دانشجو داشته كه در مقاطع مختلف مشغول به تحصيل هستند.

وي همچنين با اشاره به حضور دو عضو هيات علمي اين گروه آموزشي در هيات بورد تخصصي فيزيوتراپي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، افزود: اين گروه آموزشي از ابتداي تاسيس در راستاي انتشار مقالات علمي از طريق نشريه حركت در سطح ملي اقدام به ايجاد بستر مناسب براي ارتقاي دانش همكاران توانبخشي كرده و در ادامه با ارتقاي سطح علمي آن با عنوان جديد نشريه فيزيوتراپي تخصصي « فصلنامه فيزيك درماني Physical treatment » فعاليت كرده كه به زبان انگليسي منتشر مي شود.

وي درخصوص توانمندي علمي و تخصصي گروه آموزشي فيزيوتراپي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي نيز به « پايه گذاري و اشاعه سبك فيزيوتراپي تخصصي در حوزه درمان هاي دستي و فيزيوتراپي تخصصي ستون فقرات و اختلالات مجموعه لگن و درمان سوزن خشك»، « راه اندازي اولين كلينيك فيزيوتراپي تخصصي ستون فقرات در ايران» ، « برخورداري از آزمايشگاه تخصصي بيومكانيك با تجهيزات آناليز حركت، تعادل و راه رفتن و ديگر ارزيابي هاي عصبي عضلاني اسكلتي»، اشاره كرد.

دكتر نودهي مقدم همچنين از انعقاد تفاهم نامه همكاري بين اين گروه آموزشي با ديگر موسسات علمي و پژوهشي وابسته به دانشگاه هاي علوم پزشكي و مهندسي و بيمارستان هاي دانشگاه هاي علوم پزشكي ايران، تهران، شهيد بهشتي، ارتش و شركت ملي نفت ايران، سازمان بهزيستي كشور و مركز تحقيقات موفقيان وابسته به دانشگاه صنعتي شريف گفت كه سبب برخورداري از امكانات آموزشي و آزمايشگاهي اين مراكز علمي و پژوهشي نيز مي شود.

وي، عمده زمينه هاي تحقيقاتي دانشجويان تحصيلات تكميلي و اعضاي هيات علمي گروه را در حيطه هاي درمان هاي دستي، سوزن خشك، فيزيوتراپي تخصصي ستون فقرات و اختلالات لگن، شانه، سالمندي، تمرين درماني ، تكنيك هاي postural restoration ، Tapping و TDCS ذكر كرد و افزود: اعضاي هيات علمي اين گروه طي سال هاي اخير نسبت به ثبت پنج اختراع و US patent اقدام كرده اند.

گفتني است؛ دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي با 23 گروه آموزشي و 9 مركز تحقيقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعليم و تربيت نيروي متخصص در رشته هاي سه حوزه سلامت (توانبخشي، سلامت اجتماعي و سلامت رواني)، از طريق دو بيمارستان و دو كلينيك پزشكي و توانبخشي تابعه، نسبت به ارائه خدمات مربوط به اين سه حيطه فعاليت دانشگاه از جمله فيزيوتراپي به بيماران و نيازمندان اقدام مي كند.

اين دانشگاه منحصربفرد با بهره گيري از توانايي علمي و پژوهشي اعضاي هيات علمي خود، در طراحي و اجراي پروژه هاي ملي و منطقه اي نيز مشاركت دارد.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
نعیمی پور/دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۰۲/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۶۶