دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
كلینیك نظام مافی، خدمات كامل چشم پزشكی را با تعرفه دولتی ارائه می‌دهد

بخش بينايي سنجي كلينيك پزشكي - توانبخشي نظام مافي با بهره گيري از توان تخصصي متخصصان چشم پزشكي و اپتومتري، و بكارگيري تجهيزات پيشرفته، خدمات كامل چشم پزشكي را با تعرفه دولتي ارائه مي دهد.

''سيدمحمد اصفهاني'' اپتومتريست و مسئول بخش بينايي سنجي كلينيك نظام مافي در اين باره به خبرنگار وبداي دانشگاه گفت: بخش بينايي سنجي، خدماتي از قبيل؛ تجويز عينك در موارد دوربيني، نزديك بيني، آستيگمات و پير چشمي، درمان غير جراحي انحرافات چشمي، تجويز و ارائه لنزهاي تماسي، درمان تنبلي چشم كودكان، و همچنين، تجويز عينك هاي ويژه جهت بيماران كم بينا و نيمه بينا و... را به بيماران ارائه مي دهد.

وي افزود: علاوه بر خدمات اپتومتري، ساير مشكلات بينايي مثل آب مرواريد، آب سياه، ديابتيك، انحرافات چشمي، مشكلات مربوط به سكته هاي چشمي و آسيب هاي شبكيه چشم كه در اثر ديابت و فشار خون ايجاد مي شود، توسط جراح و متخصص چشم پزشكي كلينيك، مورد بررسي قرار مي گيرد و در صورت نياز به جراحي، به بيمارستان هاي تخصصي اين حوزه جهت انجام جراحي ارجاع داده خواهد شد تا روند درمان بيمار، از آن طريق پيگيري شود.

اصفهاني در ادامه ضمن اشاره به استقبال خوب مردم منطقه از خدمات بخش بينايي سنجي نظام مافي گفت: از همان ابتداي شروع كار اين كلينيك در سال 95، بخش بينايي سنجي نيز راه اندازي شد و با اقدامات انجام شده همچون معرفي خدمات اين بخش در مدارس منطقه، سراي محله و بيماريابي در اين محل ها، و در نهايت، با ارائه خدمات با كيفيت و كامل، بيماران بسياري از سطح منطقه، به اين كلينيك جذب شده و از خدمات بخش بينايي سنجي استفاده مي كنند.

وي در بخش ديگري از صحبت هايش به تجهيزات اين بخش اشاره كرد و گفت: با استفاده از دستگاه هاي موجود مشكلي در ارائه انواع خدمات تخصصي نداريم، اما با به روز كردن اين دستگاه ها مانند اتورفراكتومتر (Auto-Refractometer)، اسليت لامپ (Slit lamp)، لنزومتر (Lensmeter) و رتينوسكوپ(Retinoscope) ، مي توان باعث ارتقاي كيفيت خدمات رساني و سرعت عمل در كار شد.

وي با اشاره به كاربرد هر كدام از اين تجهيزات، گفت: اتورفراكتومتر، دستگاهي است كه وضعيت انكساري چشم ها را به صورت خودكار تعيين مي كند و در مراحل اوليه تعيين نمره عينك كاربرد دارد.

بگفته وي، چشم پزشك به كمك دستگاه ''اسليت لمپ'' كه يك ميكروسكوپ دو چشمي است، ساختار چشم را با بزرگنمايي معاينه مي كند و در حقيقت از اين وسيله براي مشاهده جزئيات و تعيين وجود موارد غير طبيعي و مشكوك استفاده مي شود. همچنين امكان معاينه بخش قدامي و بخش خلفي چشم انسان را فراهم مي كند كه شامل پلك، مجاري اشكي، ملتحمه، قرنيه، عدسي، زلاليه و زجاجيه است.

وي همچنين در مورد كاربرد ''لنزومتر''، اظهار داشت: دستگاهي است كه به وسيله آن، نمره و محور آستيگماتيسم عدسي عينك اندازه گيري مي شود و به عبارتي نمره عينك بيماران را مي خواند.

اصفهاني افزود: ''رتينوسكوپ''، ابزاري كمكي در چشم پزشكي تخصصي است و از جمله كاربردهاي آن، كمك به تشخيص دوربيني، نزديك بيني، آستيگماتيسم و به طور كلي سنجش نيروي انكساري چشم مي باشد.

لازم به ذكر است، كلينيك پزشكي - توانبخشي نظام مافي، از جمله مراكز درماني تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي است كه در منطقه غرب تهران و جنب مسجد نظام مافي واقع شده است.

اين مركز درماني، با بهره گيري از توان تخصصي و حرفه اي اعضاي هيات علمي و متخصصان دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، علاوه بر ارائه خدمات تخصصي حوزه توانبخشي، همچون فيزيوتراپي، كاردرماني، ارتوپدي فني، گفتاردرماني، بينايي سنجي، شنوايي سنجي و تجويز سمعك، روانشناسي و مشاوره، به ارائه خدمات تخصصي در حوزه هاي پزشكي مانند قلب و عروق، داخلي، زنان و زايمان، اورولوژي، نورولوژي، دندانپزشكي، روانپزشكي و پزشكي عمومي مي پردازد.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
شاهی- نعیمی پور/دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۱۸/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۳۱۱