دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازدید دكتر زالی از كلینیك درمان سرپایی بیماران كرونایی در مركز روانپزشكی رازی

دكتر عليرضا زالي فرمانده عمليات مديريت بيماري كرونا در تهران امروز (يكشنبه) با همراهي جمعي از مديران زيرمجموعه، از كلينيك درمان سرپايي و بستري موقت بيماران كرونايي در مركز روانپزشكي رازي (امين آباد) ديدن كرد.

به گزارش خبرنگار وبداي دانشگاه، دكتر زالي پس از بازديد از روند خدمت رساني به بيماران كرونايي در اين كلينيك، در جمع خبرنگاران اظهار كرد: خوشبختانه به محض اينكه از طرف ستاد درمان كرونا در رابطه با راه اندازي بخش سرپايي بيماران كرونايي اعلام نياز شد، همكاران ما در مركز روانپزشكي رازي به سرعت و كمتر از يك هفته اين مجموعه را كه در دو بخش زنان و مردان بيمار پذيرش مي كند، راه اندازي كردند.

وي افزود: اين كلينيك با همت دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي راه اندازي شد كه در تناسب با نيازهاي موجود ظرفيت جديدي را ايجاد كرده است.

دكتر زالي درباره نحوه استقرار تيم تخصصي در اين كلينيك توضيح داد: متخصص عفوني ۲۴ ساعته در اين كلينيك مستقر است، ضمن اينكه در اين كلينيك نيروي مجرب پرستاري به همراه متخصص طب اورژانس حضور دارند و نظارت مستمر و كافي را در فرايند درماني ارايه مي كنند.

وي با اشاره به ظرفيت 50 تخت اين كلينيك كه نيمي از آن به زنان و نيمي به مردان اختصاص دارد، گفت: البته ظرفيت چهار برابر كردن تخت هاي اين كلينيك در صورت نياز وجود دارد.

فرمانده عمليات مديريت بيماري كرونا در تهران، به نظم در پذيرش بيماران، فضاي مكفي و استقلال فضاي اين كلينيك را به عنوان نقاط قوت اين كلينيك ذكر كرد و افزود: اين كلينيك جداي از بخش هاي بستري بيماران رواني بيمارستان روانپزشكي رازي راه اندازي شده است و روند پذيرش تا بستري، و تزريق داروهاي بيماران را در كمترين زمان انجام مي شود.

دكتر زالي با اشاره به وجود بيمارستان فيروزآبادي به عنوان يكي از مراكز پيشتاز در مقابله با كرونا و بيمارستان هفتم تير در منطقه جنوب تهران، گفت: عملا راه اندازي كلينيك درمان سرپايي كرونا در مركز روانپزشكي رازي، به نيازهاي درماني سرريز شده اين دو بيمارستان كمك شايان توجهي كرده و سه بيمارستان در پشتيباني از يكديگر قرار گرفته اند.

وي با اشاره به اهميت جغرافيايي اين منطقه ( جنوب شرق تهران) يادآور شد: اميدواريم با استفاده بهينه از همه ظرفيت ها بتوانيم اين بيماري را مديريت كنيم.

وي درباره آخرين وضعيت كرونا در تهران افزود: آمار كرونا در تهران يك الگوي سينوسي دارد، اما در حال حاضر مراجعه سرپايي بيماران كرونايي تنها شاخصي است كه نسبت به ساير شاخص ها كاهش داشته است.

دكتر زالي افزود: اولين شاخصي كه مي تواند در تغييرات الگويي مورد توجه واقع شود، شاخص مراجعات سرپايي است و معمولا بين كاهش ميزان مرگ و مير و ميزان بستري فاصله زماني ۱۲ تا ۱۴ روزه وجود دارد و ممكن است برغم اينكه شاهد كاهش ملايم بستري بيماران كرونايي هستيم به صورت فوري شاهد كاهش ميزان مرگ و مير نباشيم و دو تا سه هفته زمان نياز داشته باشيم.

دكتر نادر توكلي معاون درمان ستاد كرونا شهر تهران نيز كه در برنامه بازديد حضور داشت، اظهار كرد: وضعيت رعايت پروتكل ها در تهران در دو ماه اخير كم شده است و با پيگيري هاي انجام شده به نظر مي رسد در حال حاضر ميانگين بين ۶۵ تا ۷۰ درصد باشد.

وي با اشاره به استفاده بيش از حد از داروهاي ضد ويروس مانند فاويرپيراوير و رمدسيوير، ابلاغ پروتكل هاي درماني در جهت استفاده بهينه از اين داروها را در كاهش مصرف اين داروها عنوان كرد، گفت: اميدواريم با توسعه واكسيناسيون در روزهاي آتي شرايط بهبود يابد.

دكتر توكلي ضمن ابراز نگراني نسبت به سويه لامبدا، بر ضرورت آمادگي حوزه درمان در برابر شيوع اين ويروس تاكيد كرد و در عين حال از مردم خواست كه در فضاهاي بسته حتما از ماسك استفاده كنند و بيشتر از يك ساعت در تجمعات شركت نكنند و در مواقع غير ضروري از منزل خارج نشوند.

وي در پايان يادآور شد: به نظر مي رسد واكسيناسيون اطفال نيز بايد مورد پيگيري قرار گيرد، زيرا ويروس لامبدا در دهه دوم زندگي افراد نيز ممكن است بروز كند؛ البته خوشبختانه هنوز اين سويه جديد در كشور گزارش نشده است.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
نعیمی پور/دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۰۷/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۳۲۱