دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
توزیع گسترده واكسن كووید 19 از هفته آینده

وزير بهداشت امروز (سه شنبه) در بيستمين اجلاس روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور گفت: تنها راه حلي كه مي تواند كرونا را مديريت كند، واكسيناسيون است و اين يك تجربه جهاني است و تنها مربوط به كشور ما نيست.

به گزارش خبرنگار وبداي دانشگاه، دكتر بهرام عين اللهي در اولين نشست خود با روساي دانشگاه ها، از جمله دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي كه به صورت ويدئوكنفرانس برگزار شد، افزود: ما هم اكنون در يك پيچ تاريخي قرار گرفتيم كه در تاريخ كشورها بي نظير بوده و معضلي جهاني محسوب مي شود، اما جا دارد از كادر پرتلاش نظام سلامت كه در اين روزها حماسه آفريدند نيز قدرداني كنم.

اولويت اول وزارت بهداشت مديريت كرونا و مقابله با اين بيماري است

وي در ادامه عنوان كرد: همانطور كه رياست جمهوري مرتبا اعلام كردند و با تاكيد مقام معظم رهبري اولويت اول وزارت بهداشت، مديريت كرونا و مقابله با اين بيماري است. ما امروزه با آمارهاي نگران كننده اي مواجه هستيم و بسياري از خانواده ها عزادار شده اند. در مورد درمان كرونا بايد همه امكانات استاني به كار گرفته شود و هيچ بيمار كرونايي نبايد بدون درمان از بيمارستان خارج شود. بايد تمام امكانات را براي درمان بيماران بسيج كنيم. پروتكل ها توسط كميته هاي علمي مشخص است و از عزيزان مي خواهم كارهاي درماني را بر اساس اين پروتكل ها انجام دهند و از نيروهاي متخصص استفاده كنند و تا حد امكان تخت هاي ويژه را توسعه دهند.

دكتر عين اللهي تصريح كرد: در بيماري كرونا دو فاز وجود دارد؛ يكي فاز ايجاد و استقرار ويروس در بدن و يكي فاز بروز عوارض آن است. كرونا را هميشه به يك زلزله تشبيه مي كنم كه بيشتر اتفاقات پس از زلزله رخ مي دهد. ويروس كرونا در بدن كل سيستم را با اختلال مواجه مي كند و بعد از آن با كنترل داروها مي توان از عوارض بيشتر جلوگيري كرد. بنابراين، آنچه كه در كرونا باعث مرگ و مير مي شود، عوارض بعد از حمله اوليه ويروس است. پس نگهداري و مراقبت از بيمار اهميت ويژه دارد.

لزوم نظارت و سركشي روساي دانشگاه ها از بيمارستانها

وي با اشاره به بايدها و نبايدهاي پيرامون بيماري كرونا، گفت: اين روزها يكي از نبايدها پيرامون بيماران اين است كه نبايد بيمار به فاز اينتوبه برسد و بايد تا جايي كه مي شود اكسيژن از راه غيرتهاجمي به بيمار برسد. بنابراين، رساندن اكسيژن به بيمار نقش حياتي دارد.

وي تاكيد كرد: من خواهشم از روساي دانشگاه ها حضور در فيلد و سركشي از بيمارستان ها است، زيرا يكي از واجبات است. ''مديريت بر عرصه''، بسيار مهم است و مدير بايد احساس خدمتگزاري مردم را داشته باشد. خداوند اين توفيق را به ما داده است كه خدمتگزار مردم باشيم. بنابراين حضور مسئولين در عرصه بايد احساس شود و يك شاخص مهم براي ما است و هر مسئولي كه در عرصه حضور يابد، براي ما ارزشمند است. اگر در استاني مريض بر زمين بماند و به او جا ندهيم، يك شاخص بد است. مردم نشان دادند حاضر هستند كمك كنند و پاي كار هستند و بايد از همه امكانات استفاده كنيم.

مديريت كرونا تنها بر عهده وزارت بهداشت نيست

وزير بهداشت با تاكيد بر اينكه مديريت كرونا تنها بر عهده وزارت بهداشت نيست، اظهار كرد: بايد از كليه ظرفيت ها و سازمان ها در اين زمينه استفاده شود. در عين حال مردم نيز نسبت به بيماري آگاه شده اند. ولي وقتي با حجم زيادي از بيماران مواجه مي شويم، مي بينيم كه ماسك ها كنار گذاشته شده و يا تجمعاتي شكل گرفته است و تعداد زيادي از افراد خانواده مبتلا شده اند. بنابراين رعايت پروتكل ها بايد همچنان بر قوت خود باقي بماند.

واكسيناسيون تنها راه حل مديريت كرونا است

وي افزود: تنها راه حلي كه مي تواند كرونا را مديريت كند، واكسيناسيون است. اين يك تجربه جهاني است و تنها مربوط به كشور ما نيست. در كشورهايي كه واكسيناسيون انجام دادند، مرگ و مير كنترل شده است. البته واكسيناسيون به معناي عدم ابتلا به بيماري نيست؛ بلكه به معناي كاهش شدت عوارض بيماري است. راه حل اساسي كنترل كرونا واكسن است كه دولت در اين زمينه با تمام قدرت و انرژي كار مي كند تا واكسيناسيون با سرعت انجام شود.

دكتر عين اللهي گفت: از مردم مي خواهيم كه كمك كنند. ما در بازديد ميداني صحنه هاي خوبي ديديم و مثلا در اهواز ديدم كه يك حسينيه را تبديل به مركز واكسيناسيون ۲۴ ساعته كرده اند و ما فقط يك رابط داشتيم و خود مردم كمك مي كردند و حتي واكسن را تزريق مي كردند؛ چون اين كار سختي نيست و فقط دو شرط در اين زمينه داريم كه اولا اطلاعات افراد ثبت شود و دوما چرخه زنجيره سرماي واكسن حفظ شود. در برخي واكسن ها چرخه سرما خيلي پيچيده نيست. آمادگي داريم كه با همكاري مردم و ارگان ها، مراكز تجميعي واكسن را افزايش دهيم تا با ورود و توليد بيشتر واكسن، واكسيناسيون هم با سرعت انجام شود.

تامين ميزان قابل توجه واكسن در كشور از هفته آينده

وي ادامه داد: بايد كاري كنيم كه مردم رضايت داشته باشند و اينكه مردم در صف هاي طولاني منتظر بمانند، قابل قبول نيست. عزيزان در دانشگاه ها كارهاي ابتكاري انجام دهند و هدفشان اين باشد كه مردم به نحو احسن واكسينه شوند و ان شاالله از هفته آينده شاهد تامين ميزان قابل توجهي واكسن در كشور خواهيم بود و توسط معاونت بهداشتي، توزيع مي شود. با افزايش توليد و واردات واكسن به همان سرعت انجام واكسيناسيون هم بايد سرعت گيرد تا جلوي پيك هاي بعد را بگيريم.

كميته علمي كرونا در دانشگاه ها تشكيل شود

وزير بهداشت عنوان كرد: حتما بايد كميته علمي كرونا در دانشگاه ها تشكيل شود. درست است كه كميته ملي كشوري بر كليات تصميم گيري مي كند، اما كميته علمي در دانشگاه ها از ضرورت ها است تا پروتكل هاي محلي تدوين شود.

وي با تاكيد بر لزوم تجويز صحيح دارو براي بيماران، تصريح كرد: دارو بايد به موقع و به مقدار لازم تجويز شود و بايد مشخص شود چه كساني اين داروها را تجويز كنند، بويژه در مورد داروهاي گران تر و پر عارضه تر اين موضوع بايد برقرار باشد. مساله مهم اين است كه بايد ديد چرا در يك نقطه مرگ و مير بيشتر است و مثلا اگر در منطقه اي مرگ و مير بيشتري رخ مي دهد، بايد مشكلات را شناسايي كرده و به دنبال راهكار باشيد.

وزير بهداشت با بيان اينكه پس از موضوع كرونا اولويت اول ما موضوع ''بهداشت'' است ، تصريح كرد: امروز در دنيا ثابت شده است كه هرچقدر در بهداشت سرمايه گذاري كنيم، سلامت مردم بهتر تامين مي شود و توجه به شبكه هاي بهداشتي اهميت ويژه دارد. پرسنل بهداشتي به هيچ وجه نبايد جابجا شوند. جابجايي پرسنل بهداشتي و به كارگيري آنها در بخش هاي ديگر خط قرمز ما است. ممكن است به دليل واكسيناسيون از آنها در جايي ديگر استفاده شود، اما اين كار موقت است و پرسنل و تشكيلات بهداشتي بايد تقويت شود. برنامه داريم كه زيرساخت هاي پرونده الكترونيك سلامت، پزشك خانواده و نظام ارجاع را نيز تقويت كنيم، امروزه در مورد پزشك خانواده از دانشگاه ها مي خواهيم، حداقل در يكي دو نقطه به صورت پايلوت آن را اجرا كنند و اين از نكات مهمي است كه بايد انجام شود.

بازگشايي دانشگاه ها با واكسيناسيون هدفمند اساتيد و دانشجويان

دكتر عين اللهي گفت: به دليل كرونا و تعطيلي آموزش حضوري، اين موضوع در كشور ما و ساير كشورها دچار صدمه شده است. بهترين روش آموزشي نوع چهره به چهره است و آموزش مجازي نمي تواند جايگزين آن شود.

وي تاكيد كرد: يكي از برنامه هاي اصلي ما بازگشايي دانشگاه ها خواهد بود و ان شاالله دانشگاه ها با واكسيناسيون هدفمند دانشجويان و اساتيد بايد بازگشايي شوند. ادامه اين وضعيت در آينده خطرناك است و بايد افراد دانشمند تحويل جامعه دهيم. بسته به شرايط ، مي توان كلاس ها را به شيوه مختلفي ارائه كرد. در روش تركيبي همه كلاس ها بايد داير شود؛ اما با توجه به شرايط هر استان بايد در مورد ميزان حضور دانشجويان تصميم گيري شود. اما تشكيل كلاس ها و حضور اساتيد الزامي است. براي كار عملي هم كه بايد برنامه ريزي صورت گيرد.

وي افزود: در اصل نبايد كمبود دارو داشته باشيم و اكنون دارو به ميزان كافي وجود دارد؛ اما ممكن است كمبود كاذب در توزيع دارو پيش بيايد. توجه به ثبت داروها با سيستم تي تك بسيار مهم است. با رشد پرونده الكترونيك سلامت اين موضوع خود را بهتر نشان مي دهد و بايد بتوان تجويز منطقي داروها را انجام داد. تامين سرم انجام شده است و مشكلي در اين زمينه نداريم و ممكن است مشكلي در توزيع آن باشد كه صحبت شد برطرف شود. مصرف داروها بايد براساس گايدلاين باشد. برخي فكر مي كنند اگر پزشك داروي بيشتري بنويسد بهتر است؛ درحالي كه چنين نيست. دارو بايد به جا مصرف شود.

مراكز تحقيقاتي در اختيار عده اي خاص قرار نگيرد

دكتر عين اللهي در رابطه با پژوهش هاي پزشكي نيز بيان كرد: حدود ۹۵۰ مركز تحقيقاتي داريم و اين پژوهش ها بايد كاربردي شود. مراكز تحقيقاتي در اختيار عده خاص قرار نگيرد. اين مراكز مربوط به همه است و ما اين امر را رصد مي كنيم. مقام معظم رهبري به موضوع پيوست عدالت تاكيد دارند و در همه كارها بايد اين پيوست اجرا شود و يكي از آنها مربوط به مراكز تحقيقاتي است كه بودجه بيت المال دارند. مركز تحقيقات فقط براي ارتقاي اساتيد نيست كه مقاله بدهند، بلكه بايد نتيجه و محصول اين مراكز مشخص باشد. نيازهاي زيادي در كشور وجود دارد و مركز تحقيقاتي بايد بتواند مشكلي از دوش مردم برداشته و نياز برطرف كند.

يكي از برنامه هاي مهم وزارت بهداشت محروميت زدايي است

وزير بهداشت در ادامه با بيان اينكه يكي از برنامه هاي مهم ما محروميت زدايي است، يادآور شد: اگر در شهري مركزي وجود ندارد، بايد به وجود آيد، نبايد همه خدمات محدود به مراكز استان شود، هدف اصلي ما محروميت زدايي است كه ايجاد مراكز آموزشي جديد به اين امر كمك مي كند.

وي در پايان تاكيد كرد: قضيه ما مثل قضيه رزمنده هايي است كه در سنگر تا آخرين نفس مبارزه مي كنند. از تمام عزيزاني كه در سنگر دانشگاه هستند، تشكر مي كنم. اين سنگر خدمت را خداوند به شما داده است و نبايد خالي شود. هر يك مرگ براي ما حادثه اي سخت و سهمگين است و سلامت مردم بسيار براي ما مهم است و برايمان كم كاري مسئول، قابل قبول نيست. اميدواريم بتوانيم از اين امتحان سربلند بيرون بياييم.

در ادامه اين اجلاس، روساي كلان مناطق كشور ضمن ارائه اطلاعات مربوط به منطقه تحت مديريت خود، مسايل مربوط به مديريت كوويد در اين مناطق و پيشنهادهاي خود پيرامون اين موضوع را بيان كردند.

سپس، دكتر رئيسي معاون بهداشتي وزارت بهداشت، با نشان دادن نمودارهايي از ميزان بستري و اشغال تخت در بيمارستان ها، گزارشي از چگونگي اجراي برنامه واكسيناسيون و پيش بيني ها براي چند ماه آينده را ارائه داد.

دكتر جان بابايي معاون درمان وزارت بهداشت نيز گزارشي توصيفي و تحليلي از اطلاعات مربوط به كوويد 19 در كشور ارائه داد.

گفتني است، دكتر حميدرضا خانكه رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي نيز در اين اجلاس مجازي شركت داشت.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
نعیمی پور/ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۰۹/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۵۳