دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
خیران حامی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مورد تقدیر قرار گرفتند

خيران حامي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي و مراكز درماني تابعه اين دانشگاه، امروز (يكشنبه) همزمان با سالروز جهاني خيريه ها و خيرين (پنج سپتامبر- 14 شهريورماه)، و طي مراسمي با حضور مديركل امور خيرين و موسسات خيريه سلامت وزارت بهداشت، مورد تقدير قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار وبداي دانشگاه، جمع خيران حاضر در اين مراسم، از طريق دو موسسه خيريه وابسته به بيمارستان هاي روانپزشكي رازي و توانبخشي رفيده (مراكز درماني تابعه دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي)، در اجراي پروژه هاي عمراني و تامين مايحتاج بيماران دو بيمارستان و خانواده هايشان مشاركت دارند.

دكتر امير صادقي مديركل امور خيرين و موسسات خيريه سلامت وزارت بهداشت طي سخناني در اين مراسم، '' حس خوب '' را نتيجه نيكوكاري ذكر كرد و گفت: حس خوب حاصل از رفتار و فعاليت نيكوكارانه، براي انسان بسيار ارزشمند است.

وي با اشاره به تاريخچه نامگذاري پنجم سپتامبر (14 شهريورماه) به نام روز جهاني خيريه ها و خيرين، افزود: سازمان ملل متحد در سال 2012 ميلادي، اين روز را كه مقارن با سالروز درگذشت مادر ترزا است، به عنوان روز جهاني خيريه نام گذاري كرده است. و اين نامگذاري به منظور به رسميت شناختن نقش نيكوكاري در فرونشاندن بحران هاي خانمان سوز و رنج افراد در سراسر دنيا و ارج نهادن به تلاش هاي سازمان هاي خيريه و افراد نيكوكار براي كمك به آسيب ديدگان و نيازمندان است.

دكتر صادقي تصريح كرد: در فرهنگ ايراني - اسلامي ما نيز افراد بنام و نيكوكاري داريم كه مي توانيم سالروز درگذشت آنان را به عنوان روز ملي خيريه ها و خيرين نامگذاري كنيم.

وي سپس به معرفي اداره كل امور خيرين و موسسات خيريه سلامت وزارت بهداشت پرداخت و با نمايش اسلايد، ساختار اين اداره كل و چشم انداز تشكيلات آن را تشريح كرد.

مديركل امور خيرين و موسسات خيريه سلامت وزارت بهداشت، در مورد مشاركت هاي پايدار حداكثري و تجربه جهاني در اين بخش سخن گفت و شفافيت در فعاليت ها را يكي از اصول كار ذكر كرد.

وي با اشاره به كار داوطلبانه كه بخشي از فعاليت خيران را شامل مي شود، از راه اندازي سامانه اي براي ثبت كارهاي داوطلبانه و رزومه اجتماعي خيران خبر داد.

دكتر صادقي بر نيازسنجي منظم و ثبت شده تاكيد كرد و افزود: ثبت و تقسيم بندي نيازها، دسترسي و كمك رساني سريعتر را امكانپذير مي كند.

وي با توضيحي در خصوص چگونگي مشاركت هاي اجتماعي در دنيا، مشاركت افراد شاخص در حوزه هاي مختلف علمي، هنري و ... (سلبريتي ها) ، و استفاده از كمپين هاي بزرگ و الگوبرداري از آنها جهت جمع آوري كمك هاي نقدي و غيرنقدي را توصيه كرد و يادآور شد كه در ايران نيز مي توان مشاركت افراد شاخص كشور در كمك به نيازمندان را جلب كرد.

وي آموزش نسل جوان كشور در اين خصوص را لازم دانست و افزود: چه بهتر بود كه نمايندگان دانشجويان نيز در كنار خيران قرار مي گرفتند و حتي در دانشگاه ها، يك واحد درسي به اين موضوع اختصاص داشت تا نسل آينده كشور، فعاليت هاي نيكوكارانه را آموزش ديده و با آگاهي در اين جهت قدم بردارد.

دكتر صادقي همچنين به تجربه جهاني در تشكيل مراكز توانبخشي براي افراد آسيب ديده اشاره كرد و ادامه داد: ايجاد مراكز توانبخشي براي بيماراني كه پس از يك دوره بيماري و درمان، در اين مراكز مستقر مي شوند تا بتوانند از نظر جسمي و رواني بازتواني شوند، بسيار حائز اهميت است.

دكتر مسعود فلاحي رئيس دبيرخانه مشاركت هاي اجتماعي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي در ابتداي اين نشست، ضمن خيرمقدم به همه خيران شركت كننده كه اكثرا سابقه همكاري 20 ساله با مركز روانپزشكي رازي (امين آباد) دارند، سالروز جهاني خيريه ها و خيرين را تبريك گفت.

وي افزود: هر چند كه خيران بزرگ سلامت انتظار تقدير و تشكر از جانب مسئولان دانشگاه را ندارند، اما تصميم گرفتيم تا به مناسبت سالروز خيريه ها و خيرين، نشستي با يكديگر داشته و ضمن قدرداني از خدمات خيران بزرگوار، از راهنمايي و توصيه هاي نيكوكاران استفاده كنيم.

وي سپس طي گزارشي، دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي را معرفي كرده و با ارائه اطلاعات و چگونگي فعاليت مراكز درماني وابسته به اين دانشگاه كه دو بيمارستان روانپزشكي رازي و توانبخشي رفيده از جمله آنها هستند، به معرفي دو موسسه خيريه حامي بيماران در اين دو بيمارستان پرداخت.

رئيس دبيرخانه مشاركت هاي اجتماعي دانشگاه، فهرستي از مهمترين پروژه هاي عمراني احداث شده توسط خيرين موسسه خيريه حمايت از بيماران رواني امين آباد طي چند سال اخير را ارائه داد و گفت: مطمئنا بدون حضور خيران و كمك هاي آنان در مركز روانپزشكي رازي، اين پروژه هاي عمراني به سرانجام نمي رسيد و اين جداي از مشاركت و كمك بزرگواران خير در تامين مايحتاج روزانه بيماران اين مركز روانپزشكي و خانواده هاي آنان است.

دكتر فلاحي همچنين به فعاليت هاي خيرخواهانه كانون هاي خيريه دانشجويي دانشگاه نيز اشاره كرد و افزود: اين كانون هاي خيريه كه زير نظر معاونت فرهنگي و دانشجويي فعاليت مي كنند، با مراجعه به مناطق محروم جنوب شهر تهران و كوره هاي آجرپزي و ارائه خدمات توانبخشي، سلامت روان و مشاوره هاي خانوادگي، تحصيلي، تهيه مايحتاج و يا اعطاي كمك هاي بلاعوض نقدي به خانواده هاي بي بضاعت و كم درآمد اين مناطق، در راستاي كمك به همنوع و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي ساكنان اين مناطق فعاليت مي كنند.

در ادامه، برخي از خيران حاضر در اين نشست، نقطه نظرها و پيشنهادهاي خود را در ارتباط با چگونگي توسعه فعاليت هاي خيرخواهانه مطرح كردند.

خيران، مشاركت نسل جوان در امور خيرخواهانه و جايگزيني آنان با نسل فعلي نيكوكاران كه ميانگين سني بالاي 50 سال را دارند، لازم دانستند.

نيكوكاران با اعلام آمادگي براي كمك در هر زمينه اي، نيازسنجي و استفاده از همه توانمندي افراد بصورت نقدي، غيرنقدي، بهره گيري از تخصص ها و مهارت هاي افراد نيكوكار را يادآور شدند.

خيران همچنين آگاهي از اطلاعات شفاف و درست از وضعيت نيازمندان را ضروري دانسته و افرودند كه با توجه به نيازهاي مددجويان، مي توان از همه توانمندي افراد نيكوكار استفاده كرد.

حجت الاسلام والمسلمين افشاري مسئول دفتر نهاد رهبري در دانشگاه نيز در سخناني ضمن تقدير و تشكر از خدمات همه خيران، گفت: دانشگاه عرصه هاي مختلفي دارد و بيمارستان هاي تابعه دانشگاه، يكي از بخش هاي اين مجموعه هستند و خيران مي توانند در عرصه هاي ديگر هم به كمك دانشگاه بيايند.

وي با نقل قول روايتي از پيامبر گرامي اسلام ، افزود: براساس اين روايت، پيامبر اكرم (ص) براي ارزش خدمات در سطح جامعه، ضريب قرار مي دهند و بايد ديد كه ضريب تاثيرگذاري در سلامت اجتماعي، از نظر پيامبر اسلام چقدر است؟

وي با اشاره به ضرايب تاثيرگذاري خدمات كه از كم به زياد، متفاوت خواهد بود، اظهار داشت: پيامبر گرامي براي خدمات در محيط هاي علمي، بالاترين ضريب تاثيرگذاري را قائل شدند و با توجه به اينكه دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي ماهيتي متفاوت با دانشگاه هاي علوم پزشكي دارد، حمايت خيرخواهانه از فعاليت هاي علمي و تخصصي آن نيز بسيار ارزشمند خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمين افشاري با بيان مثالي در عرصه فناوري دانشگاه، تصريح كرد: فناوران مي توانند با بهره گيري از دانش و تخصص خود، تجهيزات كمك توانبخشي براي افراد معلول بسازند، اما براي پيشبرد اين هدف، نياز به حمايت هاي مادي افراد خير دارند و كمك نيكوكاران در عرصه فناوري كه نتيجه آن كمك به افراد نيازمند جامعه است، بسيار حائز اهميت بوده و ارزش بالايي نزد خداوند متعال خواهد داشت.

وي افزود: البته گاهي مجموعه دانشگاهي، اين عرصه ها را به خيران معرفي نمي كنند و خيران نيز فكر مي كنند كه بيشترين نياز در بخش هاي بيمارستاني و مراكز درماني است.

وي در پايان سخنانش ابراز اميدواري كرد كه با فعاليت بخش مشاركت هاي اجتماعي دانشگاه، خيران با عرصه هاي مختلف دانشگاه آشنا شده و با حمايت از اين عرصه ها، در نهايت به نيازمندان جامعه كمك كنند.

در ادامه، دكتر فلاحي رئيس دبيرخانه مشاركت هاي اجتماعي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي ضمن تقدير از خيران حامي دانشگاه كه در امور عمراني و تهيه مايحتاج بيماران و خانواده هاي آنان مشاركت داشته و طي سالها يار و همراه مديريت مراكز درماني و دانشگاه بودند، ابلاغيه رئيس دانشگاه به جمعي از اين نيكوكاران به عنوان هيات امناي موسسه خيريه حمايت از بيماران رواني امين آباد را اعطا كرد.

در پايان اين مراسم، با حضور مديركل امور خيرين و موسسات خيريه سلامت وزارت بهداشت، رئيس دبيرخانه مشاركت هاي اجتماعي دانشگاه، مسئول دفتر نهاد رهبري در دانشگاه و مسئول اجرايي خيريه بيمارستان رازي، و با اهداي لوح و تنديس دانشگاه، از خدمات خيران آقايان هاشم سليمي آشتياني، وحيد ميرفارسي، طالقاني، داودي، مهندس سيدمرتضي جلالي، دكتر مطهري، دكتر عليخاني، حبيب اله ادبيان، روحي، لطيفي، رمضاني، عليرضا ياري، مهندس خوش لهجه، دكتر باباپور، دكتر رضايي، دكتر صمدي، دكتر ابراهيمي و مهندس خرسندي و خانم ها شهين فدوي، دكتر ماندانا قاسمي و نسرين قره باغيان، تشكر و قدرداني شد.


انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
نعیمی پور/ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۱۴/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۷۸