دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آگاهی اساتید از نظام جدید ارزشیابی وزارت بهداشت بر فعالیت پژوهشی دانشگاه ها، ضروری است

معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي در شوراي پژوهشي كه با حضور رئيس دانشگاه، مدير پژوهش، مديران مراكز تحقيقاتي و كارشناسان مديريت پژوهش تشكيل شد، تاكيد كرد كه آگاهي اعضاي هيات علمي از نظام جديد ارزشيابي وزارت بهداشت بر فعاليت علمي و پژوهشي دانشگاه ها، ضروري است.

به گزارش خبرنگار وبداي دانشگاه، دكتر حميدرضا خرم خورشيد در پي گزارش كارشناس ارزشيابي دانشگاه از خطاهاي كاهش دهنده امتياز دانشگاه در ارزشيابي فعاليت هاي پژوهشي دانشگاه هاي علوم پزشكي در سال 2020 ميلادي، افزود: دغدغه اصلي در اين خصوص، خطاهاي قابل پيشگيري اعضاي هيات علمي در ثبت اطلاعات فعاليت هاي پژوهشي خود در سامانه وزارت بهداشت است.

دكتر خرم خورشيد توضيح داد: تغييرات بسياري در زمينه شاخص هاي ارزشيابي و امتيازات مربوط به آنها شده و برخي فعاليت ها مانند ترجمان دانش، به شاخص هاي ارزشيابي اضافه، و امتياز براي اين بخش قائل شده اند.

وي تصريح كرد كه با هماهنگي مدير پژوهش و به هر طريق ممكن، بايد اساتيد با نظام جديد ارزشيابي وزارت بهداشت آشنا شده و چگونگي ثبت دقيق اطلاعات در سامانه را آموزش ببينند، چرا كه خيلي از خطاها، قابل پيشگيري است و اگر نسبت به آنها بي توجه باشيم، علاوه بر اينكه امتيازي براي دانشگاه محسوب نمي شود، براي ارتقاي پايه و رتبه اساتيد هم امتياز نخواهد داشت.

دكتر احمد دلبري رئيس مركز تحقيقات سالمندي دانشگاه طي سخناني، ضمن تشكر بابت حمايت دانشگاه از پروژه هاي پژوهشي، با توجه به گزارش كارشناس ارزشيابي دانشگاه در مورد خطاهاي قابل پيشگيري اعضاي هيات علمي دانشگاه كه باعث محروم شدن خودشان و دانشگاه از امتيازهاي مربوط شده است، گفت: بسياري از خطاهاي گزارش شده، اصلا قابل دفاع نيستند و بنظر مي آيد كه بايد بصورت مكتوب، چگونگي ثبت دقيق اطلاعات به اعضاي هيات علمي اعلام شود، ضمن آنكه مي توان در فرم اوليه مربوط به درخواست حمايت مالي از دانشگاه براي فعاليت پژوهشي، اين موضوع مورد تاكيد قرار بگيرد.

دكتر حميدرضا خانكه رئيس دانشگاه در ابتداي اين نشست، قرارگرفتن دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي در رتبه بندي جهاني دانشگاه ها از سوي تايمز را اعلام كرد و گفت كه خوشبختانه مراكز تحقيقاتي خوب كار كردند و اميدوارم تا در راستاي راه اندازي پژوهشكده ها كمك كنند.

وي همچنين از روساي مراكز تحقيقاتي خواست تا برنامه هاي خود را ارائه بدهند، ارزشيابي دروني خودشان را انجام داده و ساختار و تشكيلات مراكز را تكميل و نهايي كنند.

در ادامه، گزارش عملكرد '' فعاليت هاي كارگروه اخلاق در پژوهش طي شش ماه گذشته '' توسط كارشناسان مديريت پژوهش ارائه شد و دكتر فريبا يادگاري مدير پژوهش بر دريافت كد IRCT و رعايت آن تاكيد كرد.

وي در مورد فراخوان براي همه گروه هاي آموزشي و مراكز تحقيقاتي جهت اعلام مطالعات كارآزمايي باليني كه در سامانه ثبت كارآزمايي باليني كشور گذشته نگر محسوب شده اند و قادر به دريافت كد IRCT نمي باشند، توضيح داد.

دكتر يادگاري، كد IRCT را صرفا يك كد ندانست و افزود: دريافت اين كد سبب ارزيابي دقيق مي شود.

دكتر شمشادي معاون آموزشي بيمارستان توانبخشي رفيده، دريافت كد IRCT را مربوط به بيش از 20 سال پيش دانست و گفت كه در كشورهاي پيشرفته دنيا، به اين بخش توجه مي شود و ما نيز بايد به دريافت و نقش آن توجه جدي داشته باشيم.

بخشي از اين نشست نيز به بررسي دستورالعمل پايان نامه - طرح تحقيقاتي اختصاص داشت كه چگونگي حمايت از طرح هاي پرهزينه تحقيقاتي را بيان مي كرد كه دكتر خانكه رئيس دانشگاه، گفت: سياست اصلي در هدفمندكردن پايان نامه ها و حمايت از همه طرح هاي تحقيقاتي از طريق همكاري گروه هاي آموزشي با مراكز تحقيقاتي است و اگر طرح پژوهشي در چارچوب وظايف و اهداف يكي از مراكز تحقيقاتي باشد و مورد حمايت آن مركز قرار بگيرد، مي تواند هم افزايي ايجاد كند، ضمن آنكه مراكزي موفق هستند، كه در ارتباط مستقيم و همكاري با گروه هاي آموزشي باشند.

در پايان اين نشست نيز درخواست تعدادي از مجريان طرح هاي پژوهشي براي دريافت حمايت مالي از دانشگاه مطرح شد و اعضاي شورا با تبادل نظر و بررسي بر روي هريك از طرح ها، با بعضي از اين درخواست ها موافقت كردند.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
نعیمی پور/دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۱۶/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۶۵