دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
مدیریت كرونا در یك كشور، منوط به مدیریت این بیماری در تمام دنیا است

رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي گفت: مديريت كرونا در يك كشور، منوط به مديريت اين بيماري در تمام دنيا است و هيچ كشوري نمي تواند ادعا كند، به طور كامل كوويد را مديريت كرده است.

به گزارش خبرنگار وبداي دانشگاه، دكتر حميدرضا خانكه در كارگاه '' فرايند مديريت بيماري كرونا '' كه روز سه شنبه به همت مركز مشاوره دانشجويي اين دانشگاه برگزار شد، افزود: بسيار ساده لوحانه است، اگر كشوري خود را برنده يا بازنده كوويد فرض كند و چيزي كه مسلم است و شواهد علمي نشان مي دهد، « كوويد، زماني در يك كشور مديريت مي شود كه در تمام دنيا مديريت شده باشد». بنابراين همه كشورها بايد تجارب موفق شان را با هم به اشتراك گذاشته و در تعامل سازنده با هم براي مديريت و كنترل كرونا اقدام كنند.

دكتر خانكه پيش از پرداختن به عوامل مهم در مديريت كرونا، گفت: كرونا، يك پديده اجتماعي است كه در مطالعه آن بايد همه ابعاد از جمله جامعه شناختي، روانشناختي، اقتصاد و مردم شناسي مورد توجه قرار گيرد.

وي افزود: براي مثال، طبق شواهد موجود، عوامل اجتماعي در ميزان ابتلا و مرگ اشخاص به كرونا تاثيرگذار بوده و افرادي كه سواد كمتري دارند، افرادي كه در محيط هاي شلوغ زندگي مي كنند و افرادي كه فقيرتر هستند، بيشتر به كرونا مبتلا شده و مرگ آنها نيز بيشتر بوده است. به عبارت ديگر عوامل اجتماعي تاثيرگذار بر سلامت، در ابتلا به بيماري و مرگ، ايجاد نابرابري كرده است و به نوعي نابرابري اجتماعي به واسطه كوويد بيشتر خود را نشان داده است. از طرف ديگر كوويد هم تاثيرات عميقي بر نحوه و كيفيت روابط انساني گذاشته است و بنابراين «پديده كوويد، يك پديده اجتماعي، رواني، فرهنگي، سياسي، اقتصادي و سلامتي است» كه همه ابعاد آن بايد بررسي و مطالعه شود.

اگر قرار است محدوديت هايي ايجاد شود، برنامه هاي حمايتي هم در نظر گرفته شود

خانكه حمايت هاي اجتماعي را عامل مهمي در مديريت كرونا دانست و گفت: « اگر قرار است محدوديت هايي ايجاد شود، برنامه هاي حمايتي هم بايد مد نظر قرار گيرد ». براي مثال نتايج يك مطالعه نشان مي دهد، كشورهاي پيشرفته 76 درصد، كشورهاي با درآمد متوسط، 37 درصد و كشورهايي با درآمد پايين حدود 16 درصد، حمايت هاي اجتماعي داشتند كه حجم بيشتر آن پرداخت مستقيم پول بود. بنابراين دولت ما هم به عنوان يك كشور با درآمد متوسط بالا، بايد هر چه سريع تر يك برنامه ملي حمايت اجتماعي تدوين كند تا در دراز مدت از مردم و مشاغل آسيب پذير حمايت شود.

وي عامل ديگر در مديريت اين بيماري را، فرسودگي شغلي و فشار شديد روي كادر نظام سلامت عنوان كرد و افزود: كادر سلامت در طول 20 ماه گذشته در خط مقدم مقابله با كرونا بودند و نياز به يك حمايت رواني، اجتماعي، مالي و ... دارد. آنان بايد حتما حمايت شده و مورد تقدير قرار گيرند، چون «كادر سلامت قهرمانان ملي هستند».

دكتر خانكه افزود: موضوع ديگر در مديريت بيماري كرونا، رعايت فاصله گذاري هاي اجتماعي و توصيه هاي بهداشتي است. مردم بايد حتما اين موارد را رعايت كنند و بدانند با عدم رعايت آنها، علاوه بر ظلم به خود، به ديگران ظلم مي كنند. به دليل اجتماعي بودن پديده كوويد، ما علاوه بر اينكه وظيفه داريم از خودمان محافظت كنيم، وظيفه داريم از ديگران هم محافظت كنيم. به همين سبب بايد «قرنطينه تماس ها و ايزوله بيماران» را مد نظر داشته باشيم، يعني اگر فردي علامت دار شد، بلافاصله ايزوله شود و اگر با بيمار كرونايي، تماس داشت خود را قرنطينه كرده و ارتباط با سايرين را محدود كند.

جريان واكسيناسيون، يك برنامه ماندگار و بلند مدت است

خانكه، موضوع مهم ديگر در مديريت كرونا را نامشخص بودن مسير باليني آن دانست و گفت: «مسير باليني اين بيماري مشخص نيست، چون دائم در حال تغيير و ايجاد واريانت هاي جديد است». به همين دليل بايد جريان واكسيناسيون را يك برنامه ماندگار و بلند مدت بدانيم و برنامه شفافي براي آن در نظر بگيريم. مثلا طبق مطالعات بنده، برخي كشورها برنامه پنج ساله واكسيناسيون دارند. در ايران هم طبق گفته وزير بهداشت، قرارگاه واكسيناسيون در اين وزارتخانه شكل گرفته و فكر مي كنم يكي از كارهاي اين قرارگاه، تدوين و اطلاع رساني يك برنامه پنج ساله واكسيناسيون در كشور است.

رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، توجه به ظرفيت هاي دانشگاه ها و ايجاد كميته علمي مشورتي قوي متشكل از تيم چند تخصصي را از عوامل تاثيرگذار در مديريت كرونا ذكر كرد و افزود: بايد تصميم گيري و تصميم سازي توسط تيم هاي مشورتي دانشگاه ها صورت گيرد، دانشگاه ها شواهد علمي توليد كنند، مداخلات و سياست ها را توصيه كنند و در كنار ستاد ملي كرونا قرار گيرند و ستاد ملي كرونا هم موظف شود فقط مصوبات مبتني بر شواهد علمي كه در دانشگاه ها توليد مي شود، در تدوين برنامه هاي ملي كرونا مورد استفاده قرار دهد.

وي همچنين عوامل ديگري از جمله توجه به مديريت منابع، تدوين پروتكل ها و دستورالعمل هاي قوي از سوي ستاد ملي كرونا، پاسخگويي شفاف در مورد برنامه ملي واكسيناسيون، داروهاي كرونا و ساير اطلاعات مورد نياز مردم را از موضوعات مهم در مديريت بيماري كرونا دانست.

حداقل بايد 2-3 سال آينده فاصله گذاري اجتماعي و توصيه هاي بهداشتي را رعايت كنيم

خانكه در ادامه به روند واكسيناسيون اشاره كرد و افزود: از نظر واكسناسيون در حال حاضر 33 درصد مردم دنيا حداقل يك دوز واكسن را دريافت كرده اند و روزانه هم حدود 33 ميليون واكسن تزريق مي شود. در ايران نيز حدود 33 درصد مردم يك دوز واكسن را دريافت و حدود 12 درصد، دو دوز واكسن را دريافت كرده اند.

وي افزود: حتي اگر واكسيناسيون 100 درصدي در هر كشوري انجام شود، مطمئنا بايد حداقل 2-3 سال آينده، فاصله گذاري اجتماعي و توصيه هاي بهداشتي را رعايت كنيم. چون با پوشش واكسناسيون مرگ و مير كاهش يافته، با رعايت فاصله گذاري اجتماعي ميزان ابتلا كاهش يافته و در نهايت با تشخيص به موقع و قرنطينه كردن، بيماري به يك بيماري محلي تقليل داده مي شود. پس ما حداقل در يك دوره 2-3 ساله با اين بيماري درگير هستيم.

در ايران، حدود 25-30 درصد مردم تمايل به دريافت واكسن كرونا ندارند

خانكه با اشاره به نهضت هاي ضد واكسن، ماسك و فاصله گذاري اجتماعي، گفت: اين جريان ها در سراسر دنيا شكل گرفته و در حال اعتراض به رعايت توصيه هاي بهداشتي هستند. به طور مثال در كشورهاي توسعه يافته تا 40 درصد مردم تمايلي به تزريق واكسن كرونا ندارند. در ايران هم طبق مطالعاتي كه در رصدخانه اجتماعي كوويد 19 انجام شد، 25-30 درصد مردم تمايلي به دريافت واكسن كرونا ندارند.

خانكه در پايان ضمن بيان اينكه شايعات موجود درباره واكسن كرونا، بي اساس است، افزود: تمام شواهد نشان مي دهد، واكسناسيون به شدت مرگ و مير را كاهش داده و از ابتلاي شديد نيز جلوگيري مي كند.

كارگاه آموزشي '' فرآيند مديريت بيماري كرونا ''، با هدف ارتقاي سلامت روان و افزايش تعامل مركز مشاوره دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي با دانشجويان، براي دانشجويان اين دانشگاه و ساير دانشگاه ها به صورت مجازي برگزار شد.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
شاهی/دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۱۷/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۷۷