دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
مقدمات همكاری شبكه سلامت صدا و سیما با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی فراهم شد

گالري تصاوير

دكتر عليرضا بهفر قائم مقام شبكه سلامت صدا و سيما و دكتر مهري از اعضاي شوراي سياستگذاري سلامت اين سازمان، با حضور در دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي و تبادل نظر با رئيس، معاونان و جمعي از مديران اين دانشگاه در خصوص اهداف دانشگاه و نظام سلامت، مقدمات همكاري شبكه سلامت براي تحقق اين اهداف را فراهم كرد.

به گزارش خبرنگار وبداي دانشگاه، دكتر بهفر طي سخناني در اين نشست، با بيان تاريخچه اي از تشكيل شوراي سياستگذاري سلامت و فعاليت شبكه سلامت صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، براي همكاري با دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي در تحقق اهداف حوزه هاي توانبخشي و سلامت اجتماعي، راهكارهاي لازم براي برنامه سازي گفتگومحور و غيرگفتگومحور با اهداف مشخص را بيان كرد.

وي، '' در اختيار داشتن مجموعه اي از مشخصات اعضاي هيات علمي، متخصصان و كارشناسان كه در عين توانايي تخصصي و علمي، داراي توانايي برقراري ارتباط خوب با مخاطبان را داشته باشند '' و '' ارائه مجموعه اي از موضوع هاي مبتلابه جامعه كه بخش اعظمي از جامعه را درگير خودش كرده است '' را براي همكاري شبكه سلامت با دانشگاه لازم دانست و گفت: شبكه سلامت مي تواند با همكاري اعضاي هيات علمي و كارشناسان معرفي شده دانشگاه، به موضوع هاي مورد نظر جامعه بپردازد.

دكتر بهفر، همكاري در زمينه برگزاري كمپين هاي رسانه اي و اطلاع رساني را نيز از ديگر موارد همكاري ذكر كرد و براي پيشبرد اين همكاري، پيشنهاد داد كه كميته اي رسانه اي در حوزه هاي توانبخشي و سلامت اجتماعي تشكيل شود تا اهداف '' آموزشي، حمايت طلبي از كمپين هاي اين حوزه ها و رفع چالش هاي نظام سلامت در اين حوزه ها '' را مورد بررسي و پيگيري قرار بدهد.

وي مجددا با تاكيد بر لزوم معرفي اعضاي هيات علمي و كارشناسان توانا بلحاظ تخصصي و برقراري ارتباط با مردم ، و همچنين دسته بندي موضوع هاي مورد نياز جامعه ، افزود: مي توان اين همكاري دو جانبه را با مكاتبه اي رسمي آغاز، و در قالب تفاهم نامه اي مشترك ، اجرايي كرد.

وي تصريح كرد كه در قالب تفاهم نامه، كميته يا كارگروه توانبخشي و سلامت اجتماعي شكل خواهد گرفت تا با تبادل نظر و برنامه ريزي، توليدات مختلف را بسمت و سوي تحقق اهداف هدايت كند.

دكتر حميدرضا خانكه رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي طي سخناني ضمن ابراز خشنودي از اينكه رسانه به كمك مركز علمي و دانشگاهي آمده است، به معرفي دانشگاه پرداخت.

وي گفت: اين دانشگاه، تنها دانشگاه دپارتمان محور است كه داراي 23 گروه آموزشي و 8 مركز تحقيقاتي است و 60 درصد دانشجويان آن را شاغلان تحصيلات تكميلي تشكيل مي دهد. 30 تا 35 درصد اعضاي هيات علمي اين دانشگاه فارغ التحصيلان خارج از كشور مي باشند كه بانك علمي خوبي از متخصصان را شكل داده اند.

دكتر خانكه، حيطه فعاليت اين دانشگاه را تلفيقي از حوزه هاي اجتماعي، پزشكي، توانبخشي و سلامت روان معرفي كرد، علاوه بر اينكه مسئوليت رصدخانه اجتماعي كوويد 19 را نيز بعهده دارد و طي مدت كوتاهي كه از تاسيس آن مي گذرد، پژوهش هاي ارزشمندي را همچون بررسي ميزان پذيرش واكسن كرونا اجرا كرده كه براساس نتايج آن، 86 درصد پذيرش از سوي مردم را نشان مي دهد.

وي همچنين به جايگاه دو بيمارستان روانپزشكي رازي با قدمت 110 ساله و توانبخشي رفيده بعنوان بيمارستاني كاملا منحصربفرد اشاره كرد و گفت: هم اكنون 8/5 درصد جامعه را جمعيت سالمندان تشكيل مي دهد، 30 درصد جمعيت كشورمان نيازمند خدمات توانبخشي هستند و 10 درصد معلول مي باشند و با توجه به اينكه طي چند سال آينده جمعيت كشور به شدت پير و ناتوان خواهد شد، خدمات توانبخشي بيش از هر زمان ديگر، مي تواند به كمك سالمندان، افراد معلول و ناتوان بيايد.

رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، چاره اين مشكل را در ادغام خدمات توانبخشي در شبكه بهداشتي كشور ذكر كرد و افزود: با ادغام خدمات توانبخشي در شبكه بهداشتي كشور، مي توان غربالگري در بدو تولد انجام داد و با تشخيص زودهنگام اختلالات، و ارائه خدمات توانبخشي، از معلوليت و ناتواني در بزرگسالي فرد جلوگيري كرد.

دكتر خانكه تاكيد كرد كه اولويت سلامت، فقط درمان نيست بلكه اولويت، ارائه خدمات در منزل، و خدمات ارزان قيمت است.

سپس، دكتر بيژن خراساني معاون درمان و توانبخشي دانشگاه، طي سخناني در اين نشست، جايگاه دانشگاه را معطوف به برگزاري اجلاس سازمان جهاني بهداشت در سال 2017 ميلادي دانست كه '' عدالت در نظام سلامت '' را مطرح كرد .

وي گفت كه زندگي ماشيني، نياز افراد به خدمات توانبخشي را دوچندان كرده است، ضمن آنكه توانبخشي، ركن سوم نظام سلامت ( پيشگيري ، درمان و توانبخشي ) مي باشد، درصورتي كه در اجلاس 2017 ميلادي ، توزيع منابع ، اعتبارات، پوشش بيمه اي و نگاه مسئولان به حوزه توانبخشي ناعادلانه بوده است ، و با ارتباط تنگاتنگ بين رسانه و دانشگاه، منبع غني براي كمك به مردم بازمي شود.

دكتر خراساني تصريح كرد كه تعداد تخت خدمات درماني پزشكي به نسبت جمعيت 80 ميليوني كشورمان، همسان با كشورهاي اروپايي همچون كانادا است، اما متاسفانه كشورمان بلحاظ تخت توانبخشي، قابل مقايسه حتي با كشورهاي حاشيه خليج فارس نيست و از اين نظر فقير است و يك بيمارستان توانبخشي رفيده با 85 تخت فعال و ليست انتظار حداقل پنج ماهه، نمي تواند جوابگوي نياز همه بيماران و نيازمندان كشور به خدمات توانبخشي باشد.

معاون درمان دانشگاه ، پيشنهاد داد كه كميته تخصصي متشكل از نمايندگان و صاحبنظران دو طرف تشكيل شود و با تبادل نظر، راهكارهاي لازم مشخص و اجرايي شود.

دكتر مهرداد فرخي معاون توسعه مديريت دانشگاه ضمن اعلام آمادگي كامل دانشگاه براي همكاري با شبكه سلامت، گفت: دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، مشكلي بلحاظ معرفي هيات علمي كه شرايط لازم را داشته و با مخاطب ارتباط برقرار كند، ندارد چرا كه 85 درصد اساتيد و اعضاي هيات علمي، تمام وقت جغرافيايي بوده و در خارج از دانشگاه، دغدغه فعاليت مستقلي را ندارند و با بستر خوبي كه جهت موضوع عدالت و مقابله با نابرابري هاي اجتماعي فراهم كردند، خواستگاه عدالت در سلامت، عدالت در محيط زيست (مانند رفع آلودگي هوا، دسترسي همه مردم به آب سالم، دسترسي به حداقل امكانات رفاهي) و ... از دانشگاه ما شروع مي شود.

وي با تاكيد بر اهميت دو حوزه توانبخشي و سلامت اجتماعي كه دانشگاه ما مي تواند به آنها بپردازد، پيشنهاد داد كه در اين دو زمينه، كارگروهي متشكل از نمايندگان دو طرف تشكيل شود تا محتواهاي آموزشي شكل بگيرد.

دكتر خانجاني عضو هيات علمي و مدير حوزه رياست دانشگاه با اشاره به آمار بالاي افراد ناتوان جامعه كه بنوعي نياز به خدمات توانبخشي دارند، پيشنهاد داد كه علاوه بر بهره مندي از توان تخصصي اعضاي هيات علمي در برنامه هاي گفت وگو محور، از اساتيد و متخصصان دانشگاه به عنوان مشاور در توليدات مختلف استفاده شود.

دكتر امين اجلي مدير اداره پرستاري دانشگاه در سخنان كوتاهي با اشاره به تجربه خود در همكاري با راديو سلامت، گفت: موضوعات روز، همواره مورد توجه مردم بوده است و موضوع هايي مانند '' اعتياد، سالمندي، بيماران رواني و يا چگونگي مواجهه با بحران ها ''، از جمله مباحثي هستند كه مورد مطالعه محققان و اساتيد دانشگاه ما قرار گرفته و مي توانند در برنامه هاي راديو و تلويزيوني، به مردم راهنمايي كنند و يا اطلاعات لازم در اين خصوص را در اختيارشان قرار بدهند.

وي ، تشكيل كارگروه مشترك براي تبادل نظر و دستيابي به راهكارها را منشاء ارتقاي سلامت در جامعه دانست.

انسيه عزيزيان مدير روابط عمومي دانشگاه نيز با استقبال از همكاري شبكه سلامت با دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، معرفي اين دانشگاه و مراكز درماني تابعه آن را از جمله اهداف برنامه سازي شبكه سلامت ذكر كرد و گفت: با برنامه هاي مختلف اگر خدمات تخصصي و بعضا منحصربفرد مراكز درماني وابسته به دانشگاه در جامعه معرفي شود، كمك بزرگي به قشر آسيب پذير و افراد كم توان با نيازهاي ويژه است.

وي آمادگي روابط عمومي دانشگاه براي همكاري در اجراي كمپين ها و حضور اساتيد در برنامه هاي رسانه اي را اعلام كرد.

در پايان اين نشست، دكتر فرخي معاون توسعه مديريت دانشگاه با جمع بندي مطالب مطرح شده، گفت: همزمان با معرفي متخصصان و كارشناسان حوزه هاي مختلف دانشگاه با دسته بندي موضوع هاي مورد نياز جامعه، كارگروهي زيرنظر شوراي سياستگذاري سلامت صدا و سيما ، براي تعيين اولويت ها و پيگيري موضوع از طريق برنامه سازي و توليدات رسانه اي تشكيل مي شود و در همين راستا، مقدمات عقد تفاهم نامه بين دانشگاه و شبكه سلامت و شوراي سياستگذاري سلامت صدا و سيما، پيگيري و اجرا خواهد شد.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
نعیمی پور/دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۲۸/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۳۳۰