دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
تفاهم نامه همكاری دو دانشگاه "شهید بهشتی" و "علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی"، منعقد شد
تفاهم نامه با دانشگاه شهید بهشتی
تفاهم نامه با دانشگاه شهید بهشتی

تفاهم نامه همكاري مشترك در خصوص فعاليت هاي علمي، آموزشي، پژوهشي و فناوري، ميان دانشگاه ''شهيد بهشتي'' (از جمله دانشگاه هاي وزارت علوم)، و دانشگاه ''علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي'' (زيرمجموعه وزارت بهداشت)، با حضور روسا و جمعي از مديران دو دانشگاه، در محل دانشگاه شهيد بهشتي منعقد شد.

به گزارش خبرنگار وبداي دانشگاه، براساس اين تفاهم نامه كه به مدت سه سال اعتبار دارد، دو دانشگاه متعهد شده اند كه محورهايي همچون « تلاش در راستاي افزايش مهارت هاي فني، توانبخشي و شناخت ويژگي هاي جوامع هدف در نيروي متخصص؛ تلاش در راستاي تربيت نيروي متخصص؛ همكاري در راستاي جهت دهي و حمايت از طرح هاي پژوهشي اساتيد، محققان و دانشجويان دو دانشگاه به منظور شناسايي نيازها، مسايل و آسيب هاي موجود در حوزه سلامت و توانبخشي » را پيگيري كنند.

همچنين، « فراهم آوردن زمينه هاي همكاري در نيازسنجي، طراحي و اجراي دوره هاي آموزش مجازي و همچنين همكاري در خصوص تهيه و تدوين محتواي الكترونيكي و چندرسانه اي براي اين دوره ها؛ فراهم آوردن زمينه همكاري مشترك در راه اندازي و اجراي دوره هاي ميان رشته اي، و فراهم آوردن زمينه همكاري هاي آموزشي و پژوهشي در زمينه علوم پايه و علوم پايه پزشكي »، از ديگر محورهاي همكاري دو دانشگاه محسوب مي شود.

دكتر حميدرضا خانكه رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي در نشستي كه به همين منظور برگزار شد، طي سخناني با اشاره به اينكه اين دانشگاه مسئوليت و ماموريت همگرايي با دانشگاه هاي زيرمجموعه وزارت علوم را در دو محور '' توانبخشي '' و '' سلامت اجتماعي '' بعهده دارد و تفاهم نامه با دانشگاه تربيت مدرس نيز از جمله اين همكاري هاست، رسالت و حيطه فعاليت اين دانشگاه را متفاوت از دانشگاه هاي علوم پزشكي ذكر كرد.

وي با ارائه آماري از جمعيت مخاطبان و نيازمندان به خدمات توانبخشي و تجهيزات كمك توانبخشي، گفت: بررسي ها نشان مي دهند كه 75 درصد عوامل تامين كننده سلامت را بايد در خارج از سيستم نظام سلامت جستجو كرد.

دكتر خانكه افزود: هم اكنون، 30 درصد جامعه نياز به خدمات توانبخشي دارند، 10 درصد جامعه را معلولان تشكيل داده و حدود 10 درصد نيز به سالمندان اختصاص دارد كه تا 20 سال آينده به 25 درصد مي رسد.

وي با بيان مثال هايي از نيازهاي معلولان و سالمندان براي توانبخشي ، گفت: توانبخشي، به معني '' زندگي مستقل و با احترام در جامعه است '' و افرادي كه محدوديت يا معلوليتي دارند، بتوانند فعاليت هاي روزانه را تا حد امكان بطور مستقل انجام بدهند و در جامعه حضور داشته باشند.

وي افزود: از طرفي، با توجه به اينكه شاخص توليد نسلي در كشورمان رو به پائين است و رشد جمعيت بشدت رو به پائين است، انتظار مي رود كه جمعيت سالمندي، افزايش شديدي داشته باشد و در آينده، با سونامي سالمندي روبه رو شويم.

دكتر خانكه تصريح كرد: بنابر اين، قشر سالمندان، معلولان و افراد داراي محدوديت در جامعه هستند كه نياز به خدمات توانبخشي با دانش روز دارند. به عنوان مثال، حجمي از افراد كه آسيب نخاعي مي بينند، قادر به احساس گرما يا سرماي آب نيستند و گاه دچار سوختگي مي شوند. يا آنچه كه بيشتر در ميان سالمندان اتفاق مي افتد، سقوط است كه متاسفانه منجر به شكستگي استخوان مي شود و در واقع، سقوط، يكي از پرهزينه ترين اتفاقات براي سالمندان در ايران و جهان محسوب مي شود، ضمن آنكه، اختلالات شناختي كه در سالمندان بروز مي كند، سبب مشكلات متعدد براي آنان خواهد شد كه شايد تكنولوژي بتواند كمك كند تا سنسورهاي هشدار دهنده و يا ايربك هايي براي جلوگيري از آسيب بيشتر بر سالمندان، طراحي شود.

رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي اظهار داشت: متخصصان حوزه سلامت و توانبخشي، نيازهاي اين جمعيت آسيب پذير را بخوبي مي شناسند ولي نياز است كه مانند دانشگاه هاي معتبر دنيا، در كنار هم قرار گرفته و با هم كار كنند و در طراحي پروژه هاي مشترك مربوط به اين جمعيت، با ارتباط مستقيم دو حوزه دانشگاهي در وزارت علوم و بهداشت، از امكانات دو وزارت و گرنت هاي داخل و خارج از كشور در حمايت از اين پروژه ها استفاده شود، و در كنار اين نوع فعاليت ها، دوره هاي آموزشي براي دانشجويان و اعضاي هيات علمي دو دانشگاه برگزار شود.

وي ، همكاري مشترك دو دانشگاه را اتفاق مباركي دانست، و افزود: حوزه هاي مشترك كار بين دو دانشگاه، بسيار است و ان شاالله با حمايت هيات رئيسه دو دانشگاه بتوانيم براي اولين بار ارتباط خوبي را بين صنعت و نظام سلامت در جهت رفع نياز اقشار آسيب پذير جامعه ايجاد كنيم.

دكتر سعداله نصيري قيداري رئيس دانشگاه شهيد بهشتي نيز در ادامه اين نشست، با استقبال از اين همكاري مشترك، توليد محصولات و شكل گيري توليد دانش در جهت رفع نيازهاي جامعه را از رسالت هاي مهم دانشگاه ذكر كرد و گفت كه دانشگاه شهيد بهشتي دوست دارد با دانشگاه هاي دنيا همكاري كند و هيچ مانعي نمي بينيم كه با دانشگاه هاي ذيل دو وزارت علوم و بهداشت، همكاري داشته باشيم. و حتما كنار هم بودن و با هم كار كردن، نتايج مفيدي خواهد داشت. و امضاي تفاهم نامه همكاري، يك خط و مسيري است كه بايد با هم طي كنيم تا نتايج ارزشمندي از آن حاصل شود.

وي افزود: همه سربازان اين نظام هستيم و همه وظيفه رفع نياز و دردي از جامعه داريم، بويژه در حوزه توانبخشي با توجه به آماري كه ارائه شد، واقعا نياز به تلاش و فداكاري است.

دكتر نصيري تصريح كرد: كمتر از 5 درصد پايان نامه هاي دانشجويان در حل معضلات جامعه كار مي شود و 95 درصد اين پايان نامه ها نوشته، دفاع شده و در قفسه ها نگهداري مي شوند، در صورتي كه با توجه به محدوديت منابع مالي در كشور، بايد بخش عمده اي از اين پايان نامه ها در خدمت به جامعه و حل مشكلات و معضلات جامعه ترسيم و استفاده شود.

وي افزود: متاسفانه در همكاري بين دانشگاهها، خيلي كم كار كرديم و ان شاالله اين همكاري هاي مشترك گسترش يابد و حتما علوم پايه و مهندسي، موتور محركه خدماتي هستند كه معلولان نيازمند آنها بوده و دانشكده هاي زيرمجموعه وزارت علوم مي توانند موتور محركه نوآوري ها و فناوري هاي حوزه سلامت باشند.

رئيس دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به پارك فناوري اين دانشگاه كه رشد بسيار خوبي داشته و بزرگترين برج اختصاصي اين حوزه را در اختيار دارد، تاكيد كرد: همانطور كه تاكيد بزرگان علم و كشورهاي پيشرفته دنياست، ما بايد در كنار هم كار كنيم و حتما، در كنار هم بودن، به پيشرفت فعاليت ها كمك مي كند و از منابع مالي دو وزارت، در حمايت از فعاليت هاي مشترك استفاده كنيم.

دكتر نصيري ابراز اميدواري كرد كه كميته اجرايي در ذيل اين تفاهم نامه تشكيل شود و هر چه سريعتر بصورت عملي كار خود را شروع كند تا بركت آن به جامعه برسد.

دكتر حميدرضا خرم خورشيد معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي در سخنان كوتاهي گفت: تجربه به ما ثابت كرده كه همكاري دو حوزه مي تواند سبب خير باشد، بخصوص در دانشگاه ما كه در طراحي و توليد تجهيزات توانبخشي نياز به خدمات دانشكده هاي فني و مهندسي داريم.

وي با اشاره به تاسيس مركز جديد رشد فناوري دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي كه در شرف اجراست، افزود: اين مركز با آزمايشگاهي پيشرفته و امكانات به روز تجهيز مي شود و مي تواند مركزي بزرگ و معتبر در زمينه طراحي و توليد محصولات و تجهيزات كمك توانبخشي محسوب شود.

دكتر ابراهيمي مقدم رئيس دانشكده مهندسي و علوم كامپيوتر دانشگاه شهيد بهشتي نيز در سخناني به مقدمات كار در جلسات مشترك با مدير توسعه فناوري سلامت دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي اشاره كرد و گفت كه فعاليت هاي مشترك دو دانشگاه در شش محور دسته بندي شده است.

وي ، '' ايجاد رشته هاي بين رشته اي و فرايندهايي كه از سوي دو دانشگاه بايد اجرا شود، تربيت دانشجوي مشترك، طراحي و اجراي پايان نامه هاي مشترك، استفاده از هوش مصنوعي در حوزه توانبخشي از طرف دانشكده كامپيوتر، و فعاليت هاي مشترك در زمينه نوآوري و تاسيس شركت هاي دانش بنيان در حوزه توانبخشي و تكنولوژيك براي فعاليت همزمان '' را از جمله فعاليت هاي مشترك ذكر كرد.

دكتر فرهاد طباطبايي قمشه مدير توسعه فناوري سلامت دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي نيز طي سخناني با اشاره به پتانسيل خوبي كه سالها در دانشگاه شهيد بهشتي بوده است و نياز دانشگاه ما به حوزه هاي فني و مهندسي كه سال ها احساس شده است، گفت: اگر ما بخواهيم عملكردهاي توانبخشي خود را با سيستم هاي سنتي پيش ببريم ، سرعت كافي را نخواهيم داشت .

وي افزود: ما فكر مي كنيم كه پيشرفت هاي اساتيد در دانشكده هاي فني و دانشگاه شهيد بهشتي در زمينه هوش مصنوعي، مي تواند به فناوري هاي توانبخشي، كمك شاياني كند و تاثيرگذار باشد .

وي با اشاره به رشته تحصيلي خود كه مهندسي مكانيك و مهندسي پزشكي بيومكانيك است، تصريح كرد: طي سالها كه در دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي فعاليت مي كنم ، متوجه شدم كه بسياري از مباحث فني، حتي مباحث عمومي مهندسي، مي تواند براي حوزه توانبخشي قابل استفاده باشد.

دكتر طباطبايي قمشه ابراز اميدواري كرد كه تعامل بين دو بخش كه با همكاري مشترك دو دانشگاه ايجاد خواهد شد، بتواند الگوي ارزشمندي در كشور باشد.

در ادامه، روساي دو دانشگاه ضمن امضاي تفاهم نامه همكاري مشترك، تشكيل كميته اجرايي با هدايت دكتر ابراهيمي مقدم رئيس دانشكده مهندسي و علوم كامپيوتر دانشگاه شهيد بهشتي و دكتر طباطبايي قمشه مدير توسعه فناوري سلامت دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، به عنوان نمايندگان دو دانشگاه را اعلام كردند.

گفتني است؛ در اين نشست علاوه بر روساي دو دانشگاه، معاون آموزشي، رئيس دانشكده مهندسي و علوم كامپيوتر و مدير ارتباط با صنعت دانشگاه شهيد بهشتي و معاونان توسعه مديريت، آموزشي، تحقيقات و فناوري و مديران توسعه فناوري سلامت و روابط عمومي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي حضور داشتند.

دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي با 23 گروه آموزشي و هشت مركز تحقيقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعليم و تربيت دانشجو در سه مقطع رشته هاي تخصصي سه حوزه سلامت ( رفاه و سلامت اجتماعي، سلامت رواني و توانبخشي ) ، در طراحي و اجراي پروژه هاي ملي و منطقه اي مشاركت دارد.

بخش فناوري و مركز رشد دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي با سه شركت دانش بنيان و هشت شركت فناور در زيرمجموعه خود، وظيفه طراحي و توليد تجهيزات پزشكي، توانبخشي و اندام مصنوعي در كشور را بعهده دارد.

 
منبع/نویسنده:
روابط عمومی / تهیه و تنظیم خبر : نعیمی پور
 
تاریخ: ۰۵/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۱