دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
پیام رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در گرامی داشت "هفته سالمند" و "روز جهانی ناشنوایان"
دکتر حمیدرضا خانکه
دکتر حمیدرضا خانکه

رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، امروز به مناسبت ''هفته سالمند'' و ''روز جهاني ناشنوايان''، پيامي در گرامي داشت اين ايام و عرض تبريك به همكاران پيشكسوت و متخصصان اين حوزه ها، منتشر كرد.

به گزارش وبداي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، متن كامل پيام دكتر حميدرضا خانكه، به اين شرح است:

به نام بخشنده مهربان

ايامي كه در آن بسر مي بريم، به عنوان روز جهاني « سالمندان » و هفته سالمندي در ايران نامگذاري شده، و فرصت مغتنمي است براي يادآوري نيازهاي اين قشر از جامعه كه نيروي كار ديروز و سرمايه هاي فكري امروز محسوب مي شوند. نيازهايي كه جنبه هاي مختلف سلامتي را مطرح مي كنند.

تامين سلامتي جسمي، رواني و اجتماعي جمعيتي كه هم اكنون حدود 10 درصد از جامعه ما را در برمي گيرد و پيش بيني مي شود كه تا 20 سال آينده، 25 درصد جمعيت را شامل شود، نيازمند سياستگذاري و برنامه ريزي در اين زمينه مي باشد.

از طرفي، با توجه به اينكه روند رشد جمعيت كشور بشدت رو به پائين است، انتظار مي رود كه جمعيت سالمندي، افزايش شديدي پيدا كند و در آينده، با سونامي در اين قشر روبه رو شويم كه كم توجهي نسبت به برنامه ريزي و پيش بيني امكانات براي پاسخگويي به نيازهاي سالمندان، با شاخص هاي توسعه و روند آن در كشور مغايرت دارد.

هر چند كه سالمندان در جامعه ايراني و اسلامي ما، در پناه فرهنگ غني ايراني و تعليمات ديني قرار دارند، اما پيشرفت جامعه و پيچيدگي روابط اجتماعي و اقتصادي آن، شكل متفاوتي را به آن مي دهد كه بايد علم و دانش امروزي به كمك گرفته شود و دانشگاهيان علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي مي توانند با آگاهي نسبت به همه جنبه هاي زندگي سالمندان، بخش هاي مرتبط با نيازهاي اين قشر را در قالب سياستي واحد و موثر در تامين سلامت جسمي، رواني و اجتماعي اين قشر، هماهنگ كنند.

شايد همزماني اين ايام با روز جهاني ناشنوايان، نمونه اي از نيازهاي سالمندان را نيز تداعي كند كه با نيازهاي قشر كم شنوا و ناشنوا گره خورده است. با آنكه كودكان، بزرگترين جمعيت مخاطبان خدمات توانبخشي در حوزه شنوايي را تشكيل مي دهند و ارائه بموقع خدمات و در دوران كودكي ناشنوايان و كم شنوايان، مي تواند در روند رشد شناختي، ارتباطي، يادگيري و پيشرفت آنان در زندگي شخصي و اجتماعي شان حائز اهميت باشد، اما اين خدمات در دوران سالمندي و پيري نيز به حفظ عزت نفس، جلب احترام اطرافيان، استقلال و سلامتي رواني و اجتماعي سالمندان كمك مي كند.

ضمن گرامي داشت اين مناسبت ها، فرارسيدن هفته سالمندان را به همه پيشكسوتان دانشگاه و متخصصان اين حوزه، و همچنين، روز جهاني ناشنوايان را به متخصصان حوزه شنوايي شناسي تبريك عرض مي كنم كه خدمات ارزشمند و توانبخشي آنان، رنگ زندگي نسل آينده را تغيير داده و آينده كودكان اين سرزمين را تضمين مي كند، و ارائه خدمات به قشر سالمندان نيز، به زندگي با كيفيت و گذران دوران سالمندي، همراه با آرامش و عزت نفس كمك خواهد كرد.

دكتر حميدرضا خانكه

رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي

 
منبع/نویسنده:
 
تاریخ: ۰۹/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۵