دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
« تریاژ توانبخشی »، به پیشگیری از مشكلات جسمی و روانی در دوره سالمندی كمك می كند
دکتر اجلی
دکتر اجلی

رئيس اداره پرستاري دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي همزمان با هفته سالمندان، « راه اندازي ترياژ توانبخشي » را پيشنهاد داد و آن را راهي براي پيشگيري از مشكلات جسمي و رواني در دوره سالمندي و ارائه خدمات مورد نياز توانبخشي به سالمندان عنوان كرد.

دكتر امين اجلي در گفت وگو با خبرنگار وبداي دانشگاه، در اين باره گفت: دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي مي تواند اولين ترياژ توانبخشي در كشور را تجربه كند، چرا كه نيروهاي متخصص مورد نياز در سه حوزه توانبخشي، سلامت روان و سلامت اجتماعي در اختيار اين دانشگاه است، ضمن آنكه امكاناتي مانند تنها بيمارستان توانبخشي كشور، تحت نظارت اين دانشگاه فعاليت مي كند و مي تواند اولين تجربه « ترياژ توانبخشي » از بيمارستان توانبخشي رفيده آغاز شود.

وي اظهارداشت: مفهوم ترياژ، جداسازي و تفكيك است و هم اكنون در سطح دوم خدمات نظام سلامت (درمان) و در اورژانس مراكز درماني، ترياژ وضعيت جسمي بيماران مراجعه كننده به اورژانس را در چهار سطح دسته بندي مي كند و براساس سطح بندي بيماران، كادر درمان متوجه خواهد شد كه چه سطح از خدمات را بايد به هر يك از بيماران ارائه بدهد.

وي افزود: در واقع در ترياژ سطح دوم خدمات نظام سلامت (درمان)، بيماران به خواست خودشان و بصورت مستقيم به اورژانس و مراكز درماني مراجعه مي كنند، ولي جمعيت سالمندان جامعه كه افزايش روزافزون پيدا كرده است، خودشان به دليل محدوديت هاي مختلف، مراجعه اي به مراكز درماني ندارند، و از مشكلات جسمي و رواني رنج مي برند، درصورتي كه پيش از اينكه به اين مرحله برسند، اگر مورد اقدامات پيشگيري بلحاظ بيماري هاي دوران سالمندي قرار مي گرفتند، شدت بيماري و مشكلات در اين دوران افزايش نمي يافت و يا مورد درمان و توانبخشي بموقع قرار مي گرفت.

دكتر اجلي با اشاره به اينكه خدمات پيشگيري و خدمات توانبخشي، بترتيب سطح اول و سوم نظام سلامت را تشكيل مي دهند، گفت: هم اكنون افراد جامعه از خدمات پيشگيري براي جلوگيري از مشكلات جسمي و رواني در دوران سالمندي استفاده نمي كنند و در دوره سالمندي نيز به دليل ناتواني در مراجعه به مراكز توانبخشي، نداشتن حامي، ابتلا به افسردگي و يا عدم بضاعت مالي، از خدمات توانبخشي بي بهره اند.

وي با ارائه پيشنهاد '' راه اندازي ترياژ توانبخشي '' براي اين قشر از جامعه، توضيح داد: همانطور كه وضعيت بيماران در ترياژهاي درماني مورد ارزيابي قرار مي گيرند، مي توان سالمندان را در ترياژ توانبخشي، مورد ارزيابي جسمي و رواني قرار داد و براي عملي كردن اين پيشنهاد، مي توانيم از پرستاران حوزه توانبخشي و يا افراد آموزش ديده به اين منظور، استفاده كنيم و با مراجعه اين افراد به محل هاي تجمع سالمندان، مانند كانون هاي بازنشستگان، پارك ها، فرهنگسراهاي محلات و يا حتي در منزل آنان، وضعيت جسمي و رواني سالمندان را مورد ارزيابي قرار داده و آنان را نيز مانند چهار سطح ترياژهاي درماني، دسته بندي كنيم.

اين متخصص حوزه پرستاري و عضو هيات علمي دانشگاه، با مطابقت دادن چهار سطح ارزيابي بيماران كه هم اكنون در ترياژهاي درماني اورژانس مراكز درماني اجرا مي شود، با چهار سطح ارزيابي وضعيت سالمندان كه مي توان براي ترياژ توانبخشي پيش بيني كرد، گفت: هم اكنون، سطح چهار ترياژ بيماران در درمان، نشانگر وضعيت بيمار بگونه اي است كه كادر درماني فرصت لازم براي ارائه خدمت را دارد، و همين سطح را اگر با سطح چهار ترياژ توانبخشي مطابقت بدهيم، مي توانيم سطح چهار ترياژ توانبخشي را به پيشگيري از مشكلاتي مانند فشارخون، ديابت، افسردگي و ... در سالمندان اختصاص بدهيم كه با يك سري آموزش ها به سالمندان، آنان را در پيشگيري از بيماري هاي جسمي و رواني كمك كند.

دكتر اجلي افزود: معني سطح سوم ترياژ درماني، رسيدگي به بيمار در اولين فرصت است، كه با مطابقت دادن آن در ترياژ توانبخشي، مي توانيم سطح سوم خدمات در اين ترياژ را به سالمنداني اختصاص بدهيم كه با علائم ابتدايي مشكلات جسمي و رواني روبه رو شده و كم كم اين علائم بروز كرده است، و لذا بايد در اولين فرصت، خدمات توانبخشي دريافت كنند.

وي، سطح دوم ترياژ درماني را وضعيت اورژانسي و فوري براي بيمار ذكر كرد كه معادل آن در ترياژ توانبخشي، تشخيص بروز مشكلات جسمي يا رواني است كه بايد مداخلات توانبخشي براي فرد سالمند اجرا شده و خدمات فوري به او ارائه شود.

وي همچنين سطح يك ترياژ درماني براي بيماران را نيز توصيف وضعيت بد بيماران و ارائه بلافاصله و بي درنگ خدمات درماني به آنان عنوان كرد و افزود: معادل اين سطح از ترياژ درماني را در ترياژ توانبخشي، نشانگر مشكلات جدي در سالمند و دستور بستري براي او، جهت ارائه خدمات مستمر و روزانه توانبخشي به سالمند خواهد بود.

رئيس اداره پرستاري دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، هدف از اجراي ترياژ توانبخشي را « پيشگيري و توانبخشي » سالمندان ذكر كرد و گفت: با توجه به رسالت اين دانشگاه در حوزه توانبخشي و رويكرد تخصصي آن در اين حوزه، مي توان اين خدمات را در بستر جامعه تعريف كرد (خدمات جامعه محور)، و بيمارستان توانبخشي رفيده نيز پيشگام اجراي اين ترياژ به عنوان اولين تجربه در كشور باشد.

دكتر اجلي تصريح كرد: دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي مي تواند با كمك سازمان بهزيستي و يا شهرداري تهران، راه اندازي ترياژ توانبخشي براي سالمندان را بصورت آزمايشي از محلات و يا بعضي از مناطق شهرداري تهران آغاز كند و بتدريج با رفع نقاط ضعف آن، ارائه اين نوع خدمات را به مناطق بزرگتر گسترش داده و جمعيت بيشتري از سالمندان، را تحت پوشش قرار بدهد.

وي اظهار داشت: مي توان افرادي را براي كار در ترياژ توانبخشي آموزش داد و يا از پرستاران كه بصورت چند بعدي تربيت مي شوند و آشنايي اوليه با مشكلات جسمي، رواني و عضلاني دارند، استفاده كرد، تا پس از ارزيابي اوليه سالمندان، و با توجه به شرايط جسمي و رواني آنان، دسته بندي در يكي از چهار سطح ترياژ توانبخشي انجام شود و سپس، متخصصان توانبخشي جسمي و رواني براساس نياز هريك از سالمندان، وارد عمل شده و با ارائه خدمات توانبخشي، به پيشگيري و يا توانبخشي سالمندان كمك كنند.

گفتني است؛ دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي با 23 گروه آموزشي و 8 مركز تحقيقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعليم و تربيت نيروي متخصص در رشته هاي سه حوزه سلامت (توانبخشي، سلامت اجتماعي و سلامت رواني)، از طريق مراكز درماني تابعه، نسبت به ارائه خدمات مربوط به اين سه حيطه فعاليت دانشگاه اقدام مي كند.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
روابط عمومی / تهیه و تنظیم خبر : نعیمی پور
 
تاریخ: ۱۷/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۳۶۵