دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
كودكان دچار اختلالات جسمی – حركتی، اتیسم و اختلالات نقص توجه، و خانواده هایشان از اقشار آسیب پذیر در پاندمی كرونا هستند

عضو هيات علمي گروه آموزشي كاردرماني دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، گفت: كودكان مبتلا به فلج مغزي، اتيسم، بيش فعالي و ... كه با انواع اختلالات جسمي - حركتي، شناختي و رفتاري رو به رو هستند و خانواده هاي آنان، از جمله اقشار آسيب پذير در پاندمي كرونا مي باشند.

دكتر ابراهيم پيشياره در اين باره به خبرنگار وبداي دانشگاه، افزود: هر چند كه پاندمي كرونا سبب شده تا همه كودكان و خانواده هاي آنان به لحاظ تعطيلي مدارس، آموزش از طريق فضاي مجازي، محدوديت در استفاده از امكانات عمومي، عدم حضور در جمع هاي دوستانه و فاميلي، و رعايت پروتكل هاي بهداشتي، دچار استرس و اضطراب شوند، اما اين شرايط بمراتب براي كودكان كم توان و خانواده هايشان، سخت تر و با استرس و اضطراب بيشتر، همراه است.

وي گفت: چرا كه اين كودكان گاهي درك درستي از شرايط ندارند و پروتكل هاي بهداشتي را بدرستي رعايت نمي كنند، و يا به دليل نياز به خدمات منظم و مستمر توانبخشي، و عدم دسترسي به اين خدمات و امكانات آموزشي خاص، مشكلاتي براي خودشان و خانواده هايشان، ايجاد شده است.

وي ادامه داد: والدين اين كودكان بويژه مادران، براي جلوگيري از انتقال استرس ناشي از شرايط پاندمي به فرزندانشان، تحت فشار بيشتري قرار دارند و بار رواني بيشتري را تحمل مي كنند، ضمن آنكه با تعطيلي مراكز توانبخشي، و براي تداوم مسير درمان، بايد با هزينه بيشتر درمانگر را به منزل دعوت كنند، كه اين موضوع نيز با مشكلاتي همراه است كه ضدعفوني محيط منزل قبل از ورود و بعد از خروج درمانگر از منزل، استرس مضاعفي را براي خانواده بويژه مادران ايجاد مي كند.

دكتر پيشياره همچنين به نقش باورهاي ديني و اعتقادهاي مذهبي افراد در ايجاد آرامش و مديريت شرايط سخت اشاره كرد و گفت: سلامت، در پنج حيطه '' جسماني، رواني، هيجاني، كلام و اجتماعي '' مورد توجه است و يك فرد براي اينكه بخواهد برايند خوبي داشته باشد، بايد پنج عامل را با هم بالانس و متوازن كند و اين مشكلي است كه در كودكان با نيازهاي ويژه، بارز و مشهود است.

اين استاد رشته كاردرماني در حيطه ي كودكان، افزود: فناوري هاي نوين و آموزش هايي براي مديريت زمان و شرايط به خانواده ها، شايد بتواند مشكلات را تا حدودي مرتفع كند و يا كاهش دهد، بطور مثال در مقابل ناآگاهي كودكان اتيسم نسبت به رعايت پروتكل هاي بهداشتي (استفاده از ماسك و دستكش)، بايد ايده پردازان و فناوران حوزه توانبخشي، راهكارهاي آن را جستجو كنند و اگر لازم است، براي ساخت ماسك ها و دستكش هاي مخصوص اين كودكان تلاش كنند.

وي با اشاره به اينكه پاندمي كوويد در كشور ما و جهان، سبب رواج آموزش مجازي و جايگزيني آن با آموزش حضوري شده ، اظهار داشت: حداقل 50 درصد بار آموزش مجازي براي كودكان با نيازهاي ويژه، به خانواده هاي آنان منتقل شده است و براي كاهش فشار مضاعف به اين خانواده ها، بايد آموزش هاي لازم را براي آنان در نظر گرفت.

اين متخصص حوزه كاردرماني، ارائه خدمات '' توانبخشي از راه دور '' و '' مشاوره از راه دور '' را در شرايط همه گيري كرونا، براي خانواده كودكان كم توان، بسيار راهگشا دانست، و در عين حال افزود: اين خدمات هرچند كه مورد استقبال خانواده ها قرار گرفته، اما اثرگذاري آن بستگي به امكانات درمانگر و درمان گيرنده دارد و در نهايت، مشكلات مربوط به برقراري ارتباط، و تسلط هر دو طرف به چگونگي استفاده از امكانات، مي تواند استرس زا باشد.

دكتر پيشياره همچنين اظهار داشت: '' سلامت رواني تيم توانبخشي '' از اولويت هايي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد، درصورتي كه در شرايط پاندمي كوويد، كه تعداد مراجعات به مراكز توانبخشي بشدت كاهش يافته و براساس ابلاغ وزارت بهداشت، تعرفه خدمات نبايد افزايش يابد و از طرفي موسسات بيمه گر نيز جبران كاهش درآمد را نمي كنند، بار رواني ناشي از اين شرايط كه به درمانگران وارد مي شود، بسيار زياد خواهد بود.

وي افزود: هزينه هاي جانبي مراكز توانبخشي مانند افزايش ماليات، و عدم هماهنگي درآمد با هزينه ها، و نبود حمايت لازم از سوي نظام پزشكي و موسسات بيمه گر، سبب شده تا مراكز و كلينيك هاي كوچك توانبخشي تعطيل شوند و تعطيلي اين كلينيك ها، بر سلامت روان صاحبان و افراد شاغل در ديگر كلينيك ها و متخصصان اين حوزه، تاثيرات سوء دارد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه، به برگزاري همايش « همه گيري كوويد 19 و گروه هاي آسيب پذير » در هفته آينده اشاره كرد و گفت: در كارگاه هاي آموزشي مربوط به اين همايش، تازه هاي علمي و تخصصي با رويكرد سلامت اجتماعي و رواني ارائه مي شود كه بخشي از همايش نيز به '' اخلاق حرفه اي '' اختصاص دارد.

گفتني است؛ همايش « همه گيري كوويد 19 و گروه هاي آسيب پذير »، به همت بسيج جامعه پزشكي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي و با همكاري اعضاي هيات علمي گروه هاي مختلف آموزشي اين دانشگاه، رصدخانه اجتماعي كوويد 19 و انجمن مطالعات كودكان پيش از دبستان ايران، از ساعت 10 الي 17 روز سوم مردادماه امسال برگزار مي شود.

« كرونا و سالمندان، كرونا و كودكان (كودكان كار، دانش آموزان)، كرونا و افراد داراي معلوليت و ناتواني جسمي و رواني، كرونا و زنان (زنان سرپرست خانوار، زنان باردار)، كرونا و زندانيان »، محورهاي اين همايش را تشكيل مي دهد، ضمن آنكه بخش ويژه همايش نيز به گزارش موارد خاص از همه گيري كوويد 19 اختصاص دارد.

علاقه مندان به شركت در اين همايش مي توانند از لينك ادوبي كانكت به آدرس https://connect.uswr.ac.ir/basij استفاده كنند.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
نعیمی پور/ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۲۶/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۷۹