دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
برای راه اندازی مركز توانبخشی كودكان، از تجربیات بیمارستان توانبخشی رفیده استفاده می كنیم

رئيس بيمارستان عدل ضمن بازديد از بخش ها و امكانات بيمارستان توانبخشي رفيده به عنوان تنها بيمارستان تخصصي توانبخشي در سطح كشور، در نشستي با مسئولان دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي و بيمارستان توانبخشي رفيده، گفت: براي راه اندازي مركزي جامع و كامل جهت توانبخشي كودكان، از تجربيات بيمارستان توانبخشي رفيده استفاده مي كنيم.

به گزارش وبداي دانشگاه بنقل از روابط عمومي بيمارستان رفيده، دكتر رضا سعيدي در اين نشست، با تقدير از فعاليت منحصربفرد متخصصان بيمارستان توانبخشي رفيده، گفت: با توجه به رشته تخصصي ام در زمينه نوزادان، در جستجوي مركزي براي ارائه خدمات به كودكان فلج مغزي بودم و پس از اين كه مطلع شدم، بخش توانبخشي اطفال در بيمارستان توانبخشي رفيده فعاليت دارد، مشتاق به ديدار از اين بيمارستان شدم.

دكتر سعيدي اظهار داشت: در گذشته، نوزادان زير يك كيلوگرم به دليل نبود دستگاه ونتيلاتور (دستگاه كمك تنفسي) و امكانات، از بين مي رفتند، اما اكنون با امكاناتي كه در اختيار داريم، مي توانيم آنها را حفظ كنيم، ولي پس از گذشت دو الي سه ماه، عوارضي از جمله CP (فلج مغزي)، مشكل در تعادل و راه رفتن، ناشنوايي، نابينايي و مشكلات گوارشي و تنفسي در اين كودكان مشاهده مي شود كه در اين مرحله، براي از بين بردن عوارض و يا كاهش آنها و توانمندسازي كودك، نقش توانبخشي پررنگ مي شود.

دانشيار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي افزود: متاسفانه به دليل نبود يك مركز جامع و كامل توانبخشي براي اين كودكان، بيماران به صورت پراكنده به مراكز مختلف براي دريافت خدمات كاردرماني، فيزيوتراپي و گفتاردرماني ارجاع داده مي شوند، اما براي اينكه اين كودكان بتوانند از دوران طلايي درمان بهره مند شوند و به محض مشاهده مشكلات، درمان و توانبخشي آنان آغاز شود تا به سوي بهبودي قدم بردارند، نياز به يك مركز جامع و كامل براي اين كودكان داريم كه ما براي راه اندازي اين مجموعه، از تجربيات بيمارستان توانبخشي رفيده استفاده مي كنيم.

دكتر سعيدي با همراهي مسئولان بيمارستان توانبخشي رفيده، از بخش هاي توانبخشي اطفال، توانبخشي آسيب هاي مغزي_نخاعي، توانبخشي استروك (سكته مغزي)، جراحي توانبخشي و واحدهاي فيزيوتراپي، كاردرماني و گفتاردرماني بيمارستان توانبخشي رفيده ديدن كرد و سرپرستاران و مسئولان واحدهاي توانبخشي، توضيحاتي در مورد فعاليت بخش ها و روند بهبودي و پيشرفت بيماران ارائه دادند.

دكتر خانكه: متاسفانه در كشور ما، خدمات توانبخشي و مزاياي آن شناخته شده نيست

دكتر حميدرضا خانكه رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، در اين نشست و پيش از سخنان رئيس بيمارستان عدل، گفت: بيمارستان توانبخشي رفيده، الگويي براي مراكز حوزه توانبخشي سطح كشور است و مراكزي كه مي خواهند در عرصه توانبخشي فعاليت كنند، مي توانند از تجربيات اين بيمارستان استفاده كنند.

وي افزود: متاسفانه در كشور ما، خدمات توانبخشي و مزاياي آن شناخته شده نيست و ما سعي در ارائه مزايا و فوايد اين خدمات به وزارت بهداشت داريم، تا امكانات بيشتري براي حوزه توانبخشي از سوي اين وزارت در نظر گرفته شود.

دكتر خانكه با اشاره به اينكه بيمارستان توانبخشي رفيده با 80 تخت بستري، تنها بيمارستان توانبخشي سطح كشور است، تصريح كرد: براي رفع نياز 90 ميليون نفر جمعيت كشور، 80 تخت كفايت نمي كند.

وي افزود: ساليانه 300 تا 500 هزار نفر مصدوم ناشي از تصادفات رانندگي در كشور داريم، كه حدود 15 درصد از اين آمار مصدومين و متاسفانه بيشتر آنها دچار آسيب هاي نخاعي و مغزي مي شوند كه با توجه به اين آمار تأمل برانگيز، نگاه مناسب به توانبخشي و سياست گذاري نسبت به آن وجود ندارد.

دكتر خانكه در ادامه به ضعف پوشش بيمه در ارائه خدمات توانبخشي اشاره كرد و گفت: با رايزني هايي كه با سازمان بيمه سلامت داشتيم، توانستيم يك سال بيمارستان توانبخشي رفيده را به صورت گلوبال (بيمه اي كه براساس كتاب ارزش نسبي و ضريب K انجام نمي شود و براساس يك مبلغ ثابت طبق جدول مشخص، محاسبه مي شود) قرارداد ببنديم.

وي افزود: با توجه به اين قرارداد، مقرر شده است از اول شهريور امسال تا يك سال بعد، سازمان بيمه سلامت هزينه هاي بيمارستان را به صورت گلوبال تقبل كند و دانشگاه نيز كل هزينه ها را براي بيمه محاسبه كند.

رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي در بخش پاياني صحبت هايش، بيمارستان توانبخشي رفيده را بيمارستاني منحصر به فرد در حوزه توانبخشي دانست و گفت: با تلاش ها و زحمت هاي دكتر لايقي و تيم شان، اين بيمارستان به الگويي براي ساير مراكز در حوزه توانبخشي تبديل شده است.

رئيس بيمارستان توانبخشي رفيده: توجه به توانبخشي سبب كاهش هزينه هاي نظام سلامت مي شود

دكتر لايقي رئيس بيمارستان توانبخشي رفيده در ادامه اين جلسه به معرفي خدمات توانبخشي پرداخت و گفت: خدمات توانبخشي سطح سوم نظام سلامت محسوب مي شود (پيشگيري، درمان، توانبخشي) و در همه كشورهاي پيشرفته دنيا، توانبخشي، پيشگيري ثانويه است. آنها به اين باور رسيده اند، اگر هر يك دلار كه براي توانبخشي بيماران هزينه مي كنند و جلو عوارض بيماري را مي گيرند، در آينده 10 دلار به نفع نظام سلامت و بيمه مي شود. زيرا اگر بيماران به دليل عدم دريافت خدمات توانبخشي، دچار عوارضي مانند زخم بستر، عفونت ادراري و در بعضي موارد نيازمند خدمات ICU شوند، چند برابر خدمات توانبخشي، هزينه درمان خواهند داشت.

دكتر لايقي افزود: بيمارستان هاي توانبخشي در همه كشورهاي دنيا، در دو بخش سرپايي و بستري ارائه خدمت مي كنند و بيماراني كه در طول روز به سه الي پنج ساعت خدمات توانبخشي مانند فيزيوتراپي، كاردرماني و گفتاردرماني نياز داشته باشند، در بيمارستان توانبخشي بستري مي شوند، و متخصص طب فيزيكي و توانبخشي و يا پزشك متخصص مغز و اعصاب به عنوان پزشك معالج، دستورات توانبخشي و هدايت تيم توانبخشي را بر عهده مي گيرد و تيم توانبخشي متشكل از متخصصان رشته هاي مختلف توانبخشي، خدمات مورد نياز هر بيمار براي بازگشت او به زندگي را ارائه مي دهند، و روند بهبودي بيمار نيز در گروه متخصصان توانبخشي، با پزشك معالج مورد بررسي و پيگيري قرار مي گيرد.

لايقي در ادامه توضيح روند درمان گفت: اگر بيمار پيشرفت كند، روند درمان ادامه مي يابد، و در روند بهبودي بيمار، فيزيوتراپ، كاردرمان، گفتاردرمان، مددكار اجتماعي، روانشناس، يك قسمت كار را بر عهده مي گيرند، اما متاسفانه بيماران دچار ضايعات نخاعي اكثرا با سنين كم، در معرض انواع عوارض مثل زخم بستر قرار مي گيرند، كه در اين مرحله، جراح توانبخشي براي فلپ گذاري، ترميم زخم بستر و جراحي تاندوم ترنسفر و نورو ترنسفر جهت حركت دست بيماران ضايعات نخاعي و انجام بعضي كارهاي شخصي، مداخله مي كند. كه مشاهده مي شود، بعضي بيماران در اين مرحله توانسته اند در انجام امور شخصي مستقل شوند و حتي، رانندگي كنند.

وي افزود: ما بيماران معروفي مانند هانيه يزدان شناس دختر زلزله زده و فداكار سرپل ذهابي داشتيم كه به توصيه وزير بهداشت در اين بيمارستان بستري شد و پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي كرد و همچنين ميثم زارعي كشتي گير كه متأسفانه در سانحه رانندگي دچار ضايعه نخاعي شد و مدتي در خانه ايزوله بود و روزي كه در بيمارستان توانبخشي رفيده بستري شد، داراي زخم هاي بستر بود و به وسيله عمل جراحي توانبخشي، اين زخم ها ترميم، فلپ گذاري و آماده براي شروع درمان هاي توانبخشي شد. و از نظر حركت و بهبودي نيز پيشرفت زيادي كرد.

آماده كمك و همكاري با مراكز توانبخشي در زمينه آموزش نيروهاي متخصص هستيم

رئيس بيمارستان توانبخشي رفيده همچنين گفت: به نظر من حوزه توانبخشي، يك فرايند جدايي ناپذير از سيستم بهداشتي و درماني است و اميدوارم در كشور به نقطه اي برسيم كه حداقل پنج درصد ضريب اشغال تخت هاي هر بيمارستان، به ارائه خدمات توانبخشي اختصاص يابد و اگر از نظر فيزيكي اين كار انجام شود، چگونگي فعاليت نيروهاي تخصصي را مي توان از بيمارستان توانبخشي رفيده الگو برداري كرد و در اين مقطع، ما آماده كمك و همكاري در زمينه آموزش نيروهاي متخصص هستيم.

دكتر لايقي در پايان سخنانش ضمن تشكر از زحمات دكتر خانكه رئيس دانشگاه، براي معرفي خدمات توانبخشي و شناساندن بيمارستان توانبخشي، گفت: اميدوارم در كشور ما هم استانداردهاي لازم اين حوزه تامين شود و تعداد تخت مورد نياز توانبخشي نسبت به جمعيت كشور افزايش يابد.

دكتر حسين اخوان متخصص بيماري هاي عفوني و معاون درمان بيمارستان رفيده نيز در راستاي معرفي خدمات توانبخشي، گفت: متأسفانه در كشور ما نگاه به خدمات توانبخشي ضعيف است. براي مثال در بيمارستان ها مشاهده مي كنيم، بيماران دچار سكته مغزي، بعد از گذراندن دوران نقاهت از بيمارستان مرخص مي شوند، بدون اينكه دستورالعمل ها و بايدها و نبايدهايي بعد از سكته مغزي براي آنها وجود داشته باشد، و در نتيجه بيمار ناتوان از انجام امور شخصي، از بيمارستان مرخص مي شود و هيچ گونه اطلاع و آگاهي نسبت به تاثير خدمات توانبخشي در وضعيت خود ندارد.

دكتر حسن محمدي مدير بيمارستان و متخصص جراحي مغز و اعصاب هم در ادامه اين جلسه گفت: در همه رشته ها، متون پزشكي توانبخشي وجود دارد، اما اكثر پزشكان نسبت به آن بي اطلاع هستند. من جراح مغز و اعصاب هستم و در رشته خودم متون توانبخشي را مطالعه كرده ام ،در حالي كه متأسفانه 90 درصد همكارانم آگاهي لازم نسبت به حوزه توانبخشي ندارند و بايد ذهنيت در مورد خدمات توانبخشي تغيير كند و اين كار مستلزم آموزش و كار علمي و تهيه راهنماهاي اين حوزه است.

دكتر وحيد دلشاد مسئول مركز هدايت عمليات و بحران دانشگاه كه در اين مراسم حضور داشت به نبود پوشش بيمه اي حوزه توانبخشي اشاره كرد و گفت: «متاسفانه توانبخشي و خدمات توانبخشي تحت پوشش بيمه نيستند و قرار است به صورت نمونه بيمارستان توانبخشي رفيده تحت پوشش قرار گيرد».

وي افزود: اين نقصان بزرگي براي بيماران توانبخشي است و اميدواريم اين مشكل با برنامه ريزي مناسب در كل كشور حل شود.

دكتر دلشاد كه به عنوان مشاور رئيس بيمارستان و مسئول راه اندازي واحد Home Care (توانبخشي در منزل) در بيمارستان توانبخشي رفيده مشغول فعاليت است، افزود: Home Care ، طرح جامعي است كه در آن، بيماران نيازمند به خدمات توانبخشي، به جاي اينكه در بيمارستان بستري شوند، در خانه تحت درمان و خدمات تيم توانبخشي قرار مي گيرند.

لازم به ذكر است؛ بيمارستان توانبخشي رفيده، از جمله مراكز درماني تابعه دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي است كه با بهره گيري از توان تخصصي اعضاي هيات علمي دانشگاه و بكارگيري تجهيزات پيشرفته، انواع خدمات تخصصي توانبخشي را با تعرفه هاي دولتي در دو فاز سرپايي و بستري، به بيماران و مددجويان ارائه مي دهد.

اين بيمارستان تخصصي در منطقه قيطريه تهران واقع شده است.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
شفیعی- شاهی - نعیمی پور/دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۱۸/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۴۳۸