دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
برنامه دقیقی برای بازگشایی دانشگاه در سال جدید تحصیلی تدوین می شود

رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي روز شنبه در جلسه هماهنگي براي برنامه ريزي جهت بازگشايي دانشگاه در ترم آينده گفت: كميته اي با همكاري معاونان آموزشي، دانشجويي، توسعه مديريت و درمان دانشگاه و مشاركت تشكل هاي دانشجويي تشكيل شود، تا برنامه دقيقي را براي بازگشايي دانشگاه در سال جديد تحصيلي تدوين كند.

به گزارش خبرنگار وبداي دانشگاه، دكتر حميدرضا خانكه طي سخناني در اين نشست كه با حضور معاونان آموزشي، دانشجويي و توسعه مديريت دانشگاه، مسئول دفتر نهاد رهبري در دانشگاه، مديران دانشجويي، آموزشي و فرهنگي و نمايندگان سه تشكل شوراي صنفي دانشجويان، بسيج دانشجويي و مجمع دانشجويان مستقل برگزار شد، افزود: اين كميته با مشاركت تشكل هاي دانشجويان، برنامه بازگشايي دانشگاه در مهرماه را تا 15 شهريورماه آماده كند.

وي در ابتداي اين نشست، با ارائه گزارش كوتاهي از وضعيت شيوع كرونا در كشور كه منجر به قرنطينه و اعمال محدوديت هايي در سطح شهرها شده است، روند واكسيناسيون در جامعه و برنامه آن طي دو سه ماه آينده را خوب توصيف كرد و افزود: در كنار برنامه واكسيناسيون عمومي، ما هم سعي كرديم كه دانشجويان را تحت پوشش قرار بدهيم و حركت خوبي توسط معاونت هاي دانشجويي، آموزشي و درمان، با مشاركت شوراي صنفي دانشجويان شروع شد و از بابت همه تلاش ها تشكر مي كنم، و روند پيگيري براي واكسيناسيون دانشجويان را ادامه مي دهيم تا با تمهيداتي كه ديده شده و مكاتباتي كه با دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور انجام شده، دانشجويان در مراجعه به دانشگاه هاي مركز استان خود، بتوانند واكسن دريافت كنند.

رئيس دانشگاه اظهار داشت: در كنار اين فعاليت ها، بايد به برگزاري ترم جديد فكر كنيم، و نظر وزارت بهداشت اين است كه كلاس هاي دانشجويان بصورت تلفيقي (مجازي و حضوري) برگزار شود، بطوري كه كلاس هاي تئوري بشكل مجازي، و واحدهاي عملي و كارورزي ها با حضور دانشجويان اجرا شود و با توجه به اينكه شرايط شيوع بيماري در مهر و آبان مشخص نيست، بايد ما خودمان را براي هر شرايطي آماده كنيم.

وي افزود: برنامه اصلي، مي تواند اينگونه باشد كه كلاس هاي دانشجويان ورودي جديد، مجازي برگزار شود، كلاس هاي دانشجويان تحصيلات تكميلي (ارشد و دكتري) حتي الامكان حضوري باشد و واحدهاي عملي و كارورزي ها حضوري برگزار شوند و براي حضور دانشجويان در اين دوره ها، خوابگاه ها نيز آماده پذيرش دانشجويان را داشته باشند.

دكتر خانكه با اشاره به برنامه بازگشايي دانشگاه هاي كشور هند، گفت: ما نيز به هرحال بايد يك برنامه براي بازگشايي دانشگاه خودمان داشته باشيم، و كميته تدوين اين برنامه، از همين امروز شكل گرفته و شروع به فعاليت كند تا يك برنامه دقيق با توجه به شرايط و امكانات تدوين شود.

حجت الاسلام والمسلمين محمد افشاري مسئول دفتر نهاد رهبري در دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي با عرض تسليت به مناسبت ايام سوگواري سالار شهيدان و ياران باوفايشان، و دعا براي هموطنان و همه مردم دنيا كه هرچه زودتر از بيماري كرونا رهايي پيدا كنند، گفت: اميدوارم زندگي همه به شكل عادي برگردد و آنچيزي كه جزو آرزوهايمان شده و ديدن دانشجويان در محيط دانشگاه است، محقق گردد و در همين راستا، بايد بتوانيم تبعات شيوع اين بيماري را به حداقل برسانيم.

وي افزود: در مورد بازگشايي دانشگاه، با اطلاعات مربوط به تعداد دانشجوياني كه بايد واحدهاي عملي بگذرانند و ظرفيت خوابگاه ها و همچنين، با توجه به تجربه اي كه در نيم سال گذشته در برگزاري كلاس هاي عملي و دوره هاي كارورزي داشتيم، مي توانيم با استفاده از امكانات فعلي، برنامه مشخصي را تدوين و اجرا كنيم.

دكتر حسن شاكري معاون فرهنگي - دانشجويي دانشگاه با عرض تسليت ايام سوگواري اباعبدالله الحسين و ياران ايشان، گفت: لازم است كه برنامه خوبي براي بازگشايي دانشگاه و ترم جديد ، و حداقل، حضور دانشجويان را در كلاس هاي عملي و كارورزي ها داشته باشيم .

وي افزود: البته بازگشايي در دوره كرونا انجام شده و هيچگاه آموزش دانشجويان تعطيل نشده، بلكه تدريس بشكل مجازي براي واحدهاي تئوري از همان روزهاي اوليه شيوع بيماري در كشور انجام شده است و در زمستان پارسال نيز تجربه خوب حضور دانشجويان در خوابگاه ها و شركت در دوره هاي عملي و كارورزي ها را داشتيم كه در آن زمان، دانشجويان را فقط در دو خوابگاه پذيرش كرديم، و با توجه به اينكه ظرفيت محدود بود، اولويت را به دانشجويان سال آخر كارشناسي داديم كه بتوانند كلاس هاي عملي را شركت كنند.

دكتر شاكري ادامه داد: اما هم اكنون شرايط متفاوت است، گروهي از دانشجويان فارغ التحصيل شدند و تعداد بيشتري را مي توان در خوابگاه ها اسكان داد. پنج خوابگاه براي مهرماه آماده اقامت دانشجويان است، اما با توجه به رعايت فاصله اجتماعي، نمي توانيم از تمام ظرفيت پنج خوابگاه استفاده كنيم و لذا از گروه هاي آموزشي مي خواهيم كه برنامه ريزي كنند و پيشنهاد خودشان را ارائه بدهند تا برنامه اصلي را براساس امكانات و شرايط دانشجويان هر رشته تدوين كنيم.

وي با اشاره به اينكه درخواست هاي مربوط به تغذيه و اياب و ذهاب دانشجويان خوابگاهي را براي معاونت توسعه مديريت ارسال كرديم، اظهار داشت: شرايط فعلي سبب شده كه تمهيداتي نيز براي اقامت و پيشگيري از بيماري در خوابگاه ها داشته باشيم، همانطور كه پارسال براي ورود روزانه دانشجويان به خوابگاه ها، غربالگري اوليه انجام مي شد، امسال نيز مراقبت ها را خواهيم داشت، ضمن آنكه مواد ضدعفوني و لوازم بهداشتي در اختيار دانشجويان قرار مي گيرد و با رعايت فاصله اجتماعي، در پيشگيري از بيماري تلاش مي كنيم.

دكتر شاكري همچنين با اشاره به برنامه معرفي دانشگاه كه همه ساله براي دانشجويان سال اولي برگزار مي شد، گفت: طي سال هاي گذشته هر موقع اين برنامه را به تشكل هاي دانشجويي سپرديم، بسيار خوب اجرا كردند، امسال نيز از سه تشكل دانشجويان كه در جلسه حضور دارند، مي خواهم كه اين عزيزان با مديريت فرهنگي دانشگاه همكاري داشته و نسبت به برنامه ريزي براي اين بخش اقدام كنند.

دكتر محمدرضا خدايي معاون آموزشي دانشگاه نيز طي سخناني، ايام محرم و سوگواري شهادت امام حسين (ع) را تسليت گفت و شرايط فعلي شيوع بيماري در كشور را بسيار حساس خواند كه براي پيشگيري از موج هاي بعدي و افزايش مبتلايان، بر مراقبت ها و خودداري از رفتارها و تصميماتي كه منجر به افزايش مبتلايان بشود، تاكيد كرد.

وي افزود: شواهد نشان مي دهد كه واكسن براي پيشگيري از بيماري و مرگ ناشي از بيماري، موثر است، اما مصونيت كامل نمي دهد، لذا بايد اين بيماري را جدي گرفته و سبب بدتر شدن وضعيت نشويم.

معاون آموزشي در عين حال تصريح كرد: از طرفي مي دانيم كه كيفيت آموزش مجازي همانند آموزش حضوري نيست و سطح مهارت هاي باليني پائين آمده است، ضمن آنكه ارتباطات اجتماعي دانشجويان ضعيف شده و فرهنگ كم تحركي و كم توجهي به آموزش ها نيز در حال رواج است، اما از نظر عملياتي و با توجه به شرايط كرونايي كشور، آموزش تلفيقي براي ترم آينده، همچنان پاسخگو خواهد بود.

دكتر خدايي پيشنهاد داد كه كلاس هاي سال اولي ها، بصورت مجازي برگزار شود و براي دانشجويان سال بالاتر، تلفيقي از كلاس هاي تئوري بصورت مجازي و كارورزي ها، حتي الامكان حضوري باشد و با برنامه ريزي و بصورت نوبتي، دوره هاي كارورزي در تهران برگزار شوند، چرا كه تجربه خيلي موفقي از فعاليت دانشجويان در مراكز درماني شهرستان ها نداشتيم.

وي همچنين، استفاده بيشتر و منظم از نرم افزار ادوبي كانكت براي آموزش مجازي، و نظارت بيشتر بر چگونگي برگزاري كلاس هاي مجازي در ترم آينده را نيز مورد تاكيد قرار داد.

در ادامه، دكتر مهرداد فرخي معاون توسعه مديريت دانشگاه در سخناني گفت: كرونا، فرصتي را براي ايجاد زيرساخت هايي در دانشگاه فراهم كرد و هم اكنون بايد اين زيرساخت ها را تقويت كنيم .

وي افزود: معاونان آموزشي و دانشجويي مي توانند نقشه اي از فعاليت ها براي ترم آينده را با جزئيات مربوط به آنها ، به معاونت توسعه مديريت بدهند، تا همكاران اين بخش بتوانند پشتيباني لازم از اين فعاليت ها را داشته باشند. قراردادهاي تغذيه و اياب و ذهاب دانشجويان براي ترم آينده در دست اجراست. در زمينه استفاده از خوابگاه ها نيز مشكلي وجود ندارد، اما اعضاي شوراي صنفي دانشجويان مي توانند در صورت نياز، با اينجانب تماس بگيرند و مشكلشان را در ميان بگذارند.

دكتر سهيلا شهشهاني پور مدير امور آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه در سخنان كوتاهي ضمن مرور اقداماتي كه براي واكسيناسيون دانشجويان انجام شده، گفت: از گروه هاي آموزشي نيز استعلام شده تا تعداد دانشجويان خود براي شركت در دوره هاي كارورزي ترم آينده و تعداد دانشجويان نيازمند به خوابگاه را مشخص كنند تا با اطلاعاتي كه بدست مي آيد، بتوانيم برنامه ريزي بهتري داشته باشيم.

وي با تاكيد بر برگزاري ترم آينده بصورت تلفيقي (كلاس هاي مجازي و كارورزي هاي حضوري)، افزود: با توجه به اينكه ترم آينده، رو به فصل سرماست، برگزاري كلاس هاي در بسته كه امكان باز كردن پنجره ها نيز وجود ندارد، اصلا به صلاح دانشجويان نيست و بيماري فقط يك نفر، مي تواند سبب ابتلاي تعداد زيادي از دانشجويان شود. بويژه كه اين بيماري، ساده نيست و عوارض آن تا مدت ها ماندگار بوده و فرد را كم توان و درگير مي كند.

يوسف رضايي مدير اداره تعالي فرهنگي و فعاليت هاي فوق برنامه دانشگاه نيز به مشكلات دوره كرونا و عدم حضور دانشجويان در دانشگاه اشاره كرد و گفت كه برنامه هاي فرهنگي تا حدود زيادي توانست به سلامت روان دانشجويان كمك كند.

وي ابراز اميدواري كرد كه با همكاري تشكل هاي دانشجويي، مجددا براي ترم آينده، فعاليت هاي فوق برنامه دانشجويان افزايش يابد.

اميرمسعود عسگري دبير شوراي صنفي دانشجويان دانشگاه در سخناني، با بيان مشكلات آموزش مجازي و مقايسه كيفيت آن نسبت به آموزش حضوري، خواستار بيشترين امكان حضور دانشجويان در دانشگاه شد، ضمن آنكه از مسئولان دانشگاه خواست تا برنامه معرفي دانشگاه براي دانشجويان سال اولي فقط در يك برنامه مجازي، خلاصه نشود.

وي همچنين، واكسيناسيون متمركز دانشجويان و غربالگري منظم و مستمر از دانشجويان و انجام آزمايش كرونا، از طريق امكانات دانشگاه را خواست كه رئيس دانشگاه در مورد اين موضوع، گفت: دانشگاه ما، معاونت بهداشتي ندارد و لذا سهميه واكسن ندارد، و طي هفته هاي اخير، در حال پيگيري واكسيناسيون دانشجويان از طريق دانشگاه هاي علوم پزشكي هستيم.

دكتر خانكه در مورد تست كرونا نيز اظهار داشت: تجهيزات مربوط به اين تست، خريداري شده تا در بيمارستان توانبخشي رفيده نصب شود، و با نصب آن، دانشجويان نيز مي توانند از اين امكانات استفاده كنند.

مبين شهيدي نماينده بسيج دانشجويي دانشگاه نيز با اشاره به مشكلات آموزش مجازي و كيفيت پائين آن نسبت به آموزش حضوري، از مسئولان دانشگاه خواست تا با توجه به واكسيناسيون گسترده دانشجويان، امكان حضور حداكثري دانشجويان در دانشگاه و كلاس هاي درس فراهم شود.

وي همچنين پيشنهاد داد كه برنامه آغاز سال جديد تحصيلي براي سال اولي ها، حتي الامكان بصورت حضوري برگزار شود تا بهره لازم را از اين برنامه برده و از نزديك با محيط دانشگاه آشنا شوند.

كسري مير نوبهار نماينده مجمع دانشجويان مستقل دانشگاه كه از ديگر تشكل هاي دانشجويي است، بر حضور حداكثري دانشجويان تاكيد كرد و پيشنهاد داد كه بخشي از كلاس هاي ترم آخر دانشجويان كارشناسي نيز بصورت حضوري برگزار شود.

سپس، دكتر خانكه رئيس دانشگاه در پاسخ به درخواست نمايندگان تشكل هاي دانشجويي براي حضور حداكثري دانشجويان در ترم آينده، گفت: مسئولان دانشگاه نيز مشتاق حضور دانشجويان در دانشگاه هستند. طي 8 ، 9 ماه گذشته كه مسئوليت دانشگاه را بعهده گرفتم، بازسازي فضاي فيزيكي گروه هاي آموزشي، زمين فوتبال، سالن ورزشي، و خوابگاه ها انجام شد و خوابگاه جديد را بسختي از تصرف خارج كرديم و همه اعضاي هيات رئيسه بين 300 تا 400 ساعت در ماه كار كردند تا دانشگاه براي حضور دانشجويان و فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي آماده بشود.

وي افزود: بسختي منابعي جذب كرديم تا امكانات دانشگاه را توسعه بدهيم، تجهيزات لازم براي خوابگاه جديد خريداري و آماده شد، برنامه داريم تا استخر سرپوشيده اي براي استفاده دانشجويان ايجاد كنيم و همه اين كارها براي حضور دانشجويان و استفاده آنان از اين امكانات است. معتقديم كه حضور دانشجويان در محيط دانشگاه، علاوه بر علم آموزي، به مهارت هاي اجتماعي و رشد و بالندگي آنان كمك مي كند، اما شرايط شيوع ويروس در كشور بگونه اي است كه به ناچار بايد از آن تبعيت كنيم.

دكتر خانكه تصريح كرد: شخصا به عنوان رئيس دانشگاه، تمايل به بازگشايي صددرصدي و حضور حداكثري دانشجويان در دانشگاه دارم، چرا كه دانشگاه بدون حضور دانشجويان، معني ندارد، ولي واقعيت امر اين است كه آيا امكان اين موضوع وجود دارد؟، رفتار ويروس، پيچيده است و وضعيت شيوع آن در مهر و آبان را نمي دانيم، شواهد نشان مي دهد كه برغم واكسيناسيون، امكان ابتلا، بستري و خداي ناكرده مرگ و مير وجود دارد، شواهد از ابتلاي جوانان در كشور حكايت دارد و گردش ويروس اتفاق مي افتد كه مي تواند موتاسيون ايجاد كند، و ما بايد از تصميمات ستاد ملي مقابله با كرونا تبعيت كنيم، ضمن آنكه به سناريوهاي مختلف فكر مي كنيم، بنابر اين كميته اي متشكل از معاونان دانشگاه با مشاركت تشكل هاي دانشجويي شكل بگيرد تا برنامه مدون و دقيقي براي بازگشايي دانشگاه در مهرماه تدوين شود.

وي تاكيد كرد كه گروهي هم به آسيب شناسي آموزش مجازي بپردازد تا نقاط ضعف آن استخراج ، و نسبت به رفع آنها اقدام شود. ترم آينده قطعا بايد بصورت تلفيقي (مجازي و حضوري) برگزار شود، ولي در اين برنامه مي توانيم پيش بيني ميزان هر بخش و حضور دانشجويان براساس شرايط شيوع بيماري را داشته باشيم، چرا كه واكسن در عين حال كه به پيشگيري از ابتلا و مرگ كمك مي كند، اما مصونيت صددرصدي ايجاد نمي كند و همانطور كه در گزارش هاي سازمان جهاني بهداشت منتشر شده است، و شواهد در كشور نيز نشان مي دهد، بايد فاصله اجتماعي، استفاده از ماسك و پروتكل هاي بهداشتي رعايت شود، چون موارد ابتلا در ميان افرادي كه دو دوز واكسن هم دريافت كردند، مشاهده شده است.

وي با اشاره به عوارض اين بيماري در خود، خانواده و همكاران دانشگاه، افزود: كرونا، بيماري پيچيده اي است و بايد آن را جدي بگيريم و از خودمان مراقبت كنيم. بنابر اين آنچه كه هم اكنون بايد انجام شود، تشكيل كميته اي با حضور معاونان و نمايندگان تشكل هاي دانشجويي براي تهيه پروتكلي دقيق تا 15 شهريورماه، جهت بازگشايي دانشگاه است، ضمن آنكه بصورت موازي با آن، با تمام توان پيگير واكسيناسيون دانشجويان هم هستيم، و برنامه اي كه تدوين مي شود، براساس بهترين و بدترين شرايط كرونايي در نظر گرفته شود تا به اميد خدا، با حفظ ايمني و سلامتي همه دانشجويان، به امور آموزشي و پژوهشي بپردازيم.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
نعیمی پور/دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۲۴/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۵۱