دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
رئیس كلینیك توانبخشی اسماء، پیشنهاد "راه اندازی مركز سالمندی در این كلینیك" را مطرح كرد

رئيس كلينيك پزشكي - توانبخشي اسماء، همزمان با هفته گرامي داشت سالمندان، ضمن برگزاري گردهمايي به همين منظور و با حضور مدير اداره سلامت شهرداري منطقه 6 و معاون توانبخشي سازمان بهزيستي استان تهران، پيشنهاد « راه اندازي مركز سالمندي در كلينيك پزشكي و توانبخشي اسماء را مطرح كرد.

به گزارش خبرنگار وبداي دانشگاه، در اين نشست كه تحت عنوان '' بررسي توانمندي هاي مركز اسماء جهت ارائه خدمات به سالمندان '' برگزار شد، مديران توانبخشي و پرستاري معاونت درمان دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، نمايندگان بسيج جامعه پزشكي دانشگاه و دفتر خيريه مركز، و نمايندگان بخش هاي مختلف كلينيك اسماء همچون بينايي سنجي، گفتاردرماني، روانشناسي، فيزيوتراپي، كاردرماني، شنوايي شناسي، مددكاري اجتماعي و متخصص اطفال، نيز شركت داشتند.

دكتر مطلبي در توضيح پيشنهاد خود افزود: بخشهاي مختلفي در اين مركز فعاليت دارند كه هر يك مي توانند مشكلي از مشكلات سالمندان جامعه را كم كنند. بخشهاي فيزيو تراپي، روانشناسي باليني، شنوايي شناسي، و بينايي سنجي در اين مركز فعاليت دارند كه مي توانند با ارائه خدمات تخصصي، به سالمندان كمك كنند.

وي اظهارداشت: منطقه شش شهرداري تهران كه كلينيك اسماء در آن واقع شده است، بيشترين ساكنان سالمند و جمعيت بازنشستگان نسبت به ديگر مناطق در كل تهران را دارد و هدف از تشكيل اين جلسه ، اطلاع رساني از انواع خدماتي است كه كلينيك اسماء مي تواند به سالمندان منطقه ارائه بدهد.

وي ابراز اميدواري كرد كه در هماهنگي با شهرداري و سازمان بازنشستگي و ارتباط اين سازمانها با كلينيك اسماء، بتوانيم آگاهي لازم را به سالمندان ساكن در منطقه بدهيم تا خدمات مورد نيازشان را از كلينيك اسماء كه يك مركز تخصصي دانشگاهي است، دريافت كنند.

دكتر مطلبي با اشاره به افزايش روزافزون جمعيت سالمندان كه پيش بيني شده تا 20 سال آينده، 33 درصد جمعيت كشور را شامل خواهد شد، افزود: اين زنگ خطري است كه بايد به آن توجه شود و نگاه به سالمندي بايد تغيير كند، سالمندي دوره ناتواني نيست، بلكه نيازمندي هايي دارد كه اصلا نشانه ضعف نخواهد بود.

وي تاكيد كرد كه دوره سالمندي سرشار از دانش و اطلاعات است. سالمندي نياز به مديريت دارد. كساني كه با سالمند در ارتباط هستند، بايد سالمند را مديريت كنند و چه بسا كه اين كار باعث ارتقاي آنان شود.

دكتر مطلبي تصريح كرد: بايد اين نگرش تغيير كند كه سالمندان، باري براي جامعه محسوب مي شوند. اگر ما بتوانيم به اين سمت برويم كه مشكلات سالمندان را مشكلات خودمان ببينيم، خيلي سريع و گسترده مي توانيم مشكلات را حل و مديريت كنيم.

رئيس كلينيك پزشكي و توانبخشي اسماء در پايان سخنانش، آمادگي اين كلينيك براي ارائه انواع خدمات مورد نياز به سالمندان را اعلام كرد و افزود: راه اندازي يك مركز سالمندان در كنار خدماتي كه در اين كلينيك ارائه مي شود، مي تواند به ارتقاي كيفيت زندگي سالمندان كمك كند.

در ادامه، دكتر فرزين عضو هيات علمي روانشناسي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي طي سخناني، با اشاره به اهميت روانشناسي به عنوان يكي از نيازهاي اصلي سالمندان، گفت: اهميت روانشناسي سالمندان به حدي است كه مي توان اين خدمات را به اندازه خدمات سلامت جسمي، حائز اهميت دانست.

وي افزود: مسائل روانشناختي، ممكن است در رفتار، خواب، ميزان تمركز و حتي در عملكرد سالمندان و خيلي از مسائل ديگري كه مربوط به سلامت جسمي آنان مي شود، تاثير داشته باشد.

دكتر فرزين تصريح كرد كه تحقيقات ثابت كرده، اختلالات روانشناختي مخصوصا طيف اختلالات افسردگي باعث بوجود آمدن يك سري اختلالات حتي در سلامت فيزيكي سالمندان مي شود و با كاهش توانمندي فيزيكي، فرد سالمند بايد بتواند خودش را منطبق با شرايط كند كه اين مساله، باعث بوجود آمدن افسردگي و اضطراب در او خواهد شد.

وي با اشاره به وابستگي سالمنداني كه با همسرشان زندگي مي كنند، گفت: ممكن است كه سالمندي خودش سالم باشد، اما همسرش دچار ناتواني سالمندي شده باشد كه بايد از او مراقبت كند و در اين شرايط نيز او نياز به همفكري و كمك دارد.

اين متخصص روانشناسي، مرگ عزيزان، دوستان و بستگان هم سن و سال سالمندان را يكي ديگر از عوامل تاثير گذار بر سلامت روان سالمندان ذكر كرد و افزود: در اينگونه موارد نيز سوگ همراه با مراقبت روانشناختي، به سالمندان كمك خواهد كرد، ضمن آنكه مديريت تعارض هاي خانوادگي كه در سن و سال سالمندي، امكان بروز اضطراب يا افسردگي را ايجاد مي كند، لازم و ضروري است.

بگفته وي، نيازهاي روانشناختي سالمندان كه مي توان براي آنها برنامه ريزي كرد، عبارتند از '' داشتن هدف براي زندگي ( معمولان در جامعه ، سالمندان كنار گذاشته مي شوند)، سالمندان بايد با ذهن و توانشان كار كنند، داشتن حلقه اجتماعي ثابت، داشتن ارتباط با افراد نزديك، ارتباط فردي و ميان فردي بين خانواده و بستگان و دوستان نزديك، ابراز هيجان در سالمندان، تامين امنيت سالمندان چه از نظر فيزيكي و چه از نظر هيجاني '' .

در ادامه اين نشست، خادم معاون توانبخشي سازمان بهزيستي استان تهران با اعلام ارائه مجوز جهت ارائه خدمت به سالمندان در منزل گفت: طبق دستورالعمل صادره، خدمات افرادي كه از سالمندان در منزل نگهداري مي كنند، توسط سازمان بهزيستي خريداري مي شود.

وي همچنين در مورد لزوم پيشگيري و برنامه ريزي جهت رفع مشكلات جامعه در آينده نيز مطالبي را بيان كرد.

سپس، دكتر اسماعيل زاده مدير اداره سلامت شهرداري منطقه 6 ، در سخنان كوتاهي، آمادگي اين اداره را جهت اطلاع رساني گسترده در سطح منطقه و هماهنگي با سراهاي محله، براي آگاهي سالمندان از خدمات كلينيك اسماء كه به سلامت جسمي و رواني - اجتماعي آنان كمك مي كند، اعلام كرد.

در ادامه، سقايت نماينده بسيج جامعه پزشكي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي در سخناني، جهت حفظ كرامت سالمندان، پيشنهاد '' ارائه خدمات در منزل و پيگيري خانه به خانه (ذيل طرح شهيد سليماني) '' را مطرح نمود.

دكتر امين اجلي رئيس اداره پرستاري اين دانشگاه نيز پيشنهاد '' راه اندازي ترياژ توانبخشي '' را ارائه داد و اين فعاليت را در پيشگيري و توانبخشي سالمندان بسيار حائز اهميت دانست.

وي چهار درجه ارزيابي سالمندان در ترياژ توانبخشي را با درجه بندي وضعيت جسمي بيماران در ترياژ اورژانس هاي مراكز درماني مطابقت داد و براي هر يك از شرايط جسمي و رواني سالمندان، خدمات خاص آن شرايط را تعريف، و توضيح داد.

دكتر اجلي، همچنين پيشنهاد كرد كه اين طرح با همكاري شهرداري هاي مناطق و بهزيستي استان تهران از محلات كوچك بصورت پايلوت آغاز شود تا با رفع نقاط ضعف آن، اجراي آن در مناطق و شهرها گسترش يابد.

در ادامه اين نشست، نمايندگان واحدهاي تخصصي كلينيك اسماء نيز به اعلام توانمندي هاي تخصصي بخش هاي خود و چگونگي ارائه خدمت به سالمندان پرداختند.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
روابط عمومی / عزیزیان - نعیمی پور
 
تاریخ: ۲۱/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۳۲۷