دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

علت بی دارویی كرونا
 
عضو كمیته علمی كشوری كرونا به بیان توضیحاتی در این خصوص كه چرا ساخت واكسن كرونا آسان تر از تولید دارو برای این بیماری است، پرداخت.
عضو كمیته علمی كشوری كرونا به بیان توضیحاتی در این خصوص كه چرا ساخت واكسن كرونا آسان تر از تولید دارو برای این بیماری است، پرداخت.
علیرضا ناجی در پاسخ به این سوال كه چرا كرونا داروی قطعی ندارد اما واكسن دارد؟ گفت: ساخت داروی اختصاصی بسیار سخت تر از تولید واكسن است چرا كه واكسن بر اساس ماهیت ویروس ساخته می شود. البته برای بسیاری از ویروس ها تولید واكسن دشوار است و جهت ساخت واكسن برای ویروس هایی نظیر HIV و هپاتیت C با توجه به بیولوژی كه خود ویروس دارد، با مشكل مواجه هستیم و هنوز هم برای HIV ، هپاتیت C و بسیاری از ویروس های دیگر واكسن نداریم.

وی ادامه داد: از آنجایی كه ویروس در درون سلول ها تكثیر پیدا می كند، چنانچه داروی شیمیایی وجود داشته باشد و دارای تركیبی باشد كه در محیط كشت سلولی جلوی تكثیر سلول را بگیرد، ممكن است در محیط آزمایشگاهی از تكثیر ویروس جلوگیری كند اما به عنوان دارو برای بدن مناسب نباشد، چرا كه احتمال دارد توكسیك و سمی باشد و باعث شود بدن از بین برود.

رییس مركز تحقیقات ویروس شناسی آزمایشگاه مسیح دانشوری ضمن اشاره به اینكه پیدا كردن هدف ها در ساخت دارو بسیار مهم است و اینكه چه هدفی را استفاده كنیم كه اختصاصا روی ویروس اثر گذار باشد و تاثیری روی بدن نداشته باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اظهار كرد: ممكن است روی یك قسمت از سیستم ایمنی كار شود و ولی اقدامی كه انجام می شود بر روی كل سیستم ایمنی تاثیر بگذارد و به همین دلیل تولید دارو به خصوص در مورد ویروس ها نسبتاً سخت تر از ساخت واكسن است و از این رو مقدار دارو های ضدویروسی كه داریم بسیار كمتر از باكتری ها است، چون ماهیت آن ها تنگاتنگ از ژنتیك كارخانه سلولی بدن انسان استفاده می كنند و هدف های داروی ما كمتر است.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی توضیح داد: در مورد كرونا هم این اتفاق افتاده است و تنها دارویی كه گفته می شود به مقدار زیادی ویروس را كاهش می دهد، همان دارویی است كه رییس جمهور سابق آمریكا هم از آن استفاده كرد و البته چنانچه این دارو در زمان مناسب به بیمار داده شود، تاثیرگذار است، چرا كه زمان اثردهی دارو مهم است.

عضو كمیته علمی كشوری كرونا بیان كرد: در كووید دو فاز بیماری وجود دارد كه یك مرحله ویروسی است و در هفته اول بیماری رخ می دهد و فاز بعدی التهابی است و در هفته های بعد آغاز می شود؛ در فاز های التهابی دیگر ویروس وجود ندارد و در این مرحله از بیماری ویروس اثر خود را گذاشته است و به همین دلیل سیستم ایمنی به صورت لجام گسیخته نسبت به بدن واكنش نشان می دهد بنابراین باید در این فاز سیستم ایمنی كنترل شود.

وی افزود: برای همین دارو هایی همچون كورتون و ... برای بیماران مبتلا به كرونا تجویز می شود و تاثیرگذار است و به بیماران بدحال كه در بیمارستان بستری شدند، از این جنبه كمك می كند. البته در كنار این دارو های ضدویروسی نظیر رمدیسیویر و ... هم استفاده می شوند و بیشتر مربوط به فاز ویروسی بیماری است و به همین دلیل باید در زمان مناسب مصرف شوند و اگر در هفته های بعد استفاده شوند، تاثیر چندانی ندارند و به طور كلی دارویی برای كووید به صورت اختصاصی نداریم كه بخواهد معجزه ای كند و مثل سایر دارو های آنتی بیوتیك ها باشد كه باعث درمان شود.

بهداشت نیوز/

برچسب ها: كرونا ، دارو ، بیماری كرونا
منبع خبر:
بازار نیوز
   تاریخ: ۱۳:۰۴ - ۱۱/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۳